عمار انقلاب در شب عروج مالک، آسمانی شد

در رثای فیلسوفی بصیر و انقلابی، حامی ولایت و عالم اخلاقی که در برابر هجمه‌های غیراخلاقی هرگز حاضر به دفاع از خویش نشد

یادداشتی از حجت‌الاسلام و المسلمین محمد ملک‌زاده عضو هیات علمی گروه سیاست پژوهشگاه در پی ارتحال ملکوتی آیت‌الله علامه مصباح یزدی

رحلت علامه مصباح یزدی در شب شهادت قهرمان مقاومت سردار شهید قاسم سلیمانی، این پیام را در اذهان اهل معرفت تداعی کرد که “عمار انقلاب در شب عروج مالک، آسمانی شد”

آیت‌الله مصباح یزدی فیلسوف و فقیهی جامع‌الابعاد و عالم بزرگ اخلاق بود که ارتباطات صمیمی و نزدیکی با رهبران مقاومت در غرب و شرق آسیا داشت تا انجا که برخی ایشان را پدر معنوی مقاومت توصیف می کردند. عارفی بزرگ که هرگز اهل مطرح کردن خود نبود و حتی حاضر به دفاع از خود در برابر هجمه‌های غیرمنصفانه نمی‌شد. که البته چنین رفتاری از یک عالم بزرگ اخلاق چندان هم عجیب نیست. جایگاه اخلاقی ایشان به حدی بود که وقتی عده‌ای از بازاریان قم از آیت‌الله بهجت خواستند درس اخلاقی برای آنان برقرار کنند، ایشان آیت‌الله مصباح را مورد تأیید خود دانسته و مردم را به ایشان ارجاع دادند.

تلاش خالصانه علامه مصباح در مسیر انقلاب ایشان را به فرموده رهبر معظم انقلاب، تئوریسین نظام جمهوری اسلامی ساخت. این جایگاه اما گویا از نگاه دشمنان انقلاب بیشتر شناخته می‌شد تا آنجا که رائول مارک مأمور سابق سازمان جاسوسی CIA آیت‌الله مصباح را بزرگترین دشمن و مانع اجرایی شدن اهداف آمریکا در ایران معرفی کرد.

ایشان از دوران جوانی انسانی مهذب و شیفته اهل بیت(علیهم السلام) بود. خانواده استاد نیز با وجود تنگناهای مالی، بسیار عاشق خاندان رسالت بودند و در دوران خفقان رضاخانى و ممنوعیت عزاداری، شب‌هاى محرم در زیرزمین منزلشان، مجلس توسل و عزادارى برقرار مى کردند.

مبارزات آیت الله مصباح با استبداد پهلوی از همان دوران جوانی آغاز شد و با قیام امام خمینی(ره) شدت گرفت. این مبارزات از اداره جلسات علمی_انقلابی تا صدور بیانیه‌های انقلابی را شامل می‌شد. ایشان ‌علاوه بر مشارکت فعال در ماجرای‌ «انجمن‌های‌ ایالتی‌ و ولایتی‌»، یکی از موسیسن جامعه مدرسین و دبیر جلسات «ولایت» که منشور حکومت اسلامی را تدوین می‌کردند نیز بود. همکاری‌ با نشریه‌ مخفی‌ «بعثت‌» در کنار تاسیس نشریه‌ انقلابی‌ «انتقام‌» که علنا مبارزه‌ با دستگاه‌ طاغوت را در پیش گرفته و نقش محوری در مبارزات داشت، بخش دیگری از مبارزات ایشان با رژیم ستمشاهی بود. در دورانی که رژیم پهلوی پس از تبعید امام خمینی(ره) هرگونه حرکت مستقل را به‌‎شدت سرکوب و امکان فعالیت آزاد سیاسی را از بین برده بود، آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی، از طلبه‌های جوان مبارز حوزه علمیه قم، به ‌منظور استمرار مبارزه، آگاه نمودن افکار جامعه و طلاب حوزه از شرایط سیاسی کشور و افشای «جنایت‌های رژیم»، نشریه مخفی “انتقام” را به مدت یک سال در قم و تهران منتشر کرد.

ایراد سلسله‌ سخنرانی‌های‌ «حکومت‌ اسلامی‌» در کتابخانه‌ مسجد خیابان‌ ایرانشهر تهران‌، مشارکت‌ در تدوین‌ اساسنامه روحانیون مبارز‌ موسوم‌ به‌ تشکل‌ یازده‌ نفری‌، مشارکت‌ در تهیه‌ و چاپ‌ ده‌ها نامه‌ و اعلامیه‌ در محکومیت‌ رژیم‌ شاه، بخش دیگری از مبارزات ایشان در آن دوران به شمار می‌رود. پیش از پیروزی انقلاب اسلامی، رواج افکار مارکسیستى و اندیشه‌های التقاطی سبب شد تا استاد به منظور پاسخگویى به شبهات و دفاع از حریم مکتب تشیع، آشنایى با اندیشه‌های غربى و نظریه‌های دانشگاهى را در دستور کار خود قرار داده و در مسیر نقد مارکسیسم و التقاط، قدم بردارد. مبارزه علمی با التقاط و انحراف پس از انقلاب نیز تداوم یافت و استاد مصباح به تدریج نقش محوری در جریان انقلابی پیدا نمود. تا آنجا که رهبر معظم انقلاب در مورد ایشان فرمود: “جناب آقای مصباح یزدی جزو شخصیت‌هایی است که همه دلسوزان اسلام باید از اعماق دل قدردان و سپاسگزار این مرد عزیز باشند”.

راهش پر رهرو باد.