توجه و تسلط مقام معظم رهبری بر شعر امروز کشور، از گستره قابل توجهی برخوردار است

به گزارش اداره روابط عمومی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، “تدوین موضوعی بیانات رهبر انقلاب درباره شعر” نام جدیدترین اثر جناب آقای محمدرضا وحیدزاده، از محققین محترم مرکز پژوهش‌های جوان است که درآینده‌ای نزدیک توسط سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی به زیور چاپ آراسته خواهد شد.

در ادامه و به همین بهانه یادداشتی از ایشان تقدیم می‌گردد:

به اعتقاد بسیاری از صاحب‌نظران، آرا و نظرات مقام معظم رهبری در زمینه ادبیات و به‌ویژه شعر را باید بسیار فراتر از یک مخاطب جدی و علاقه‌مند ارزیابی کرد. در واقع همه‌ کسانی که تجربه‌ حضور در جلسات شعری ایشان را داشته‌اند، متفق‌القول معتقدند، حضرت‌ آیت‌الله خامنه‌ای با تسلط و نگاه موشکافانه‌ای که به مقوله شعر دارند، نه تنها به خوبی شعر امروز کشور را می‌شناسند، بلکه با طرح نکات دقیق و ارائه راهکارها و راهبردهای هوشمندانه و اجرایی، ثابت نموده‌اند که توجه و تسلطشان بر شعر امروز کشور از گستره قابل توجهی برخوردار است.

در عمل نیز نظرات کارشناسی و بیانات راهگشای ایشان در کنار سیره عملی معظم‌له توانسته است تأثیر عمیق و تعیین‌کننده‌ای بر شعر پس از انقلاب بگذارد. این در حالی است که برخلاف انتظار هنوز کار علمی و دقیقی در زمینه گردآوری و احصای دیدگاه‌های ایشان در حوزه شعر و همچنین تحلیل و بازخوانی آن‌ها انجام نگرفته است و علاقه‌مندان بسیاری را می‌توان سراغ گرفت که برای مراجعه به این نظرات، با مشکل نبود منبع مناسب روبرو هستند.

از این روی جمع‌آوری، تدوین، بررسی و تحلیل نظرات مقام معظم رهبری در حوزه شعر می‌تواند پاسخگوی یک خلأ جدی در این زمینه باشد و نیاز بسیاری از علاقه‌مندان و دوستداران شعر را برای دسترسی آسان به نظرات و دیدگاه‌های رهبری در موضوعات مختلف شعر معاصر برطرف نماید.
هدف از این کار ارائه یک اثر قابل استفاده و خواندنی از صحبت‌های مقام معظم رهبری در جمع شاعران، با تنظم و طبقه‌بندی مناسب و ارائه تحلیل دقیق برای استفاده مخاطبان علاقه‌مند است.