تجلی نصرت خدا در پی مقاومت در برابر اسرائیل جنایات‌کار از منظر قرآن

تجلی نصرت خدا در پی مقاومت در برابر اسرائیل جنایات‌کار از منظر قرآن
نوشتاری از حجت الاسلام و المسلمین محمدعلی اسدی نسب عضو هیأت علمی گروه قرآن پژوهی پژوهشگاه

در سوره مبارکه نصر بعد «از بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ‏» می خوانیم: إِذا جاءَ نَصْرُ اللَّهِ وَ الْفَتْحُ، وَ رَأَیْتَ النَّاسَ یَدْخُلُونَ فِی دِینِ اللَّهِ أَفْواجاً، فَسَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّکَ وَ اسْتَغْفِرْهُ إِنَّهُ کانَ تَوَّاباً. هنگامى‏‌که یارى خدا و پیروزى فرا رسد.و مردم را مى‌‏بینى گروه‌‏گروه وارد دین خدا مى‌‏شوند.پس پروردگارت را تسبیح و حمد کن و از او آمرزش بخواه که او بسیار توبه‏‌پذیر است.

با عنایت به اینکه براساس روایات قرآن همواره تازه و سرسبز است و در هر زمانی کارآیی دارد و در همه تنگناها چاره بخش است باید برعرصه های مختلف و حوادث گوناگون عرضه شود تا حقیقت وقایع پیش آمده برای مومنان آشکار گردد.

در روز (۲۱/۲/۴۰۳) در تظاهرات ضد صهیونیستی در نیویورک آمریکا، مردی در بلندگو و در میان مردم نیویورک آمریکا فریاد می زند: زمان پنهان کردن اسلام، به سر رسیده؛ زمان شکنجه کردن و آزار و قضاوت غلط درمورد مسلمانان به سر رسیده؛ اسلام همان دینی است که انسان ها به آن نیاز دارند و ما دست بردار نیستیم تا وقتی که این دین به تمام خانه ها وارد شود؛ حالا شماها را دعوت می کنم که با من تکرار کنید؛ لااله الاالله محمد رسول الله؛ بعد تمام مردم با او تکرار می کنند: لااله الاالله محمدرسول الله؛ و همگی با هم مسلمان می شوند! بعد می گوید خدایی جز الله نیست خدای عیسی خدای مسیح خدای آخرین پیامبر خدا حضرت محمد صل الله علیه و سلم.

حال با عنایت به مطالب فوق در باره سوره نصر و رخدادهای اخیر در غرب، چند نکته حائز اهمیت است:

  1. براساس آیات قرآن نصرت عام و اجتماعی برای مردم زمانی پیش می آید که مردم در راستای نصرت دین خدا زحمات طاقت فرسایی را تحمل نموده باشند قرآن می فرماید: یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِنْ تَنْصُرُوا اللَّهَ یَنْصُرْکُمْ وَ یُثَبِّتْ أَقْدامَکُم‏. اى کسانى که ایمان آورده‏اید اگر دین خدا را یارى کنید خداوند شما را یارى کرده، قدمهایتان را ثابت مى‏کند. نیز می فرماید: أَمْ حَسِبْتُمْ أَنْ تَدْخُلُوا الْجَنَّهَ وَ لَمَّا یَأْتِکُمْ مَثَلُ الَّذِینَ خَلَوْا مِنْ قَبْلِکُمْ مَسَّتْهُمُ الْبَأْساءُ وَ الضَّرَّاءُ وَ زُلْزِلُوا حَتَّى یَقُولَ الرَّسُولُ وَ الَّذِینَ آمَنُوا مَعَهُ مَتى‏ نَصْرُ اللَّهِ أَلا إِنَّ نَصْرَ اللَّهِ قَرِیبٌ(بقره:۲۱۴)آیا به دستورى که دادیم که همگى داخل در سلم شوید عمل مى‏کنید و از اختلاف دست بر مى‌‏دارید یا نه بلکه مى‏‌پندارید بدون اینکه آنچه بر سر اقوام و ملل گذشته از مصائب درونى و برونى بیامد بر سر شما آید داخل بهشت شوید؟ نه ممکن نیست شما نیز مانند آنها امتحان خواهید شد آنها آن چنان آزمایش سختى شدند که دچار تزلزل گشته حتى رسول و مؤمنین گفتند: پس نصرت خدا چه وقت است آن گاه به ایشان گفته شد: آگاه باشید که نصرت خدا نزدیک است. و نیز با اشاره به وضعیت دشوار مسلمانان در جنگ” احزاب” مى‏فرماید: وَ بَلَغَتِ الْقُلُوبُ الْحَناجِرَ وَ تَظُنُّونَ بِاللَّهِ الظُّنُونَا”(احزاب:۱۰) و دلها به گلوگاه رسیده بود و گمانهاى (نامناسبى) در باره خدا داشتید. در طول این مبارزه طولانى که سالهاى زیادى به طول انجامید (حدود بیست سال) و مسلمانان روزهاى بسیار سخت و دردناکى را طى کردند، گاهى آن چنان حوادث پیچیده مى‏شد که جانها به لب مى‏رسید، و در افکار بعضى گمانهاى بدى در مورد وعده‏هاى الهى پیدا مى‌‏شد.
  2. براساس آیات فوق هر رنجی در راه خدا به فرج ختم خواهد شد و طبیعی است که هرقدر رنج بیشتر باشد فرج بیشتر و گسترده تر خواهد بود.
  3. امتحان‌های الهی گاهی به قدری سنگین و دشوارند که خود پیامبر الهی با مومنان همراه خدا شگفت زده می شوند و از خدا می پرسند کجاست آن وعده هایت مبنی برپیروزی مومنان بر ستمگران؟ و پاسخ قرآن آن است که به شرط مقاومت تا حصول نتیجه، پیروزی و نصرت الهی نزدیک و ختمی است.
  4. در جنگ غزه دو مشکل بینشی و سیاسی وجود داشت: یکی عدم تحقق وعده خدا بر پروزی مومنان مظلوم بی پناه که خالصانه همه چیز خود را در راه خدا هزینه کردند؛ و دیگر این پندار سیاسی که چرا باید چنین جنگی را اهل غزه شروع نمایند با اینکه ابزار لازم را برای مقابله نداشتند؟
  5. قبل از این جنگ و جنایات اسرائیل و غرب، در ذهن بسیاری از مردم جهان، اسرائیل به عنوان یک امت مظلوم که توسط تروریستهای مسلمان و فلسطینی مورد آزار قرار دارند بود. اما این نگرش ناصحیح به واسطه این جنگ اصلاح شد و مردم ماهیت اسرائیل و هم آمریکا و هم کشورهای اروپایی و حکام منطقه را شناختند و از طرف دیگر مظلومیت مردم فلسطین بر همگان آشکار شد.
  6. در پی جنایات اسرائیل و آمریکا حقانیت رویکرد ۴۵ ساله ایران و جبهه مقاومت برای جهانیان روشن گردید و ما در سایه سیاستهای الهی رهبری معظم انقلاب اسلامی در بهترین حالت در عرصه بین الملل از آغاز انقلاب تا کنون قرار داریم.
  7. قبل از تجلی نتایج درخشان این مقاومت بسیاری از ما به تحقق وعده خدا شک کرده بودیم اما هم‌اینک روشن شد که حقانیت اسلام و مسلمانان در عالم به سبب این مقاومت مورد اذعان حق‌طلبان عالم قرار گرفته است بگونه‌ای که حتی غربیان فوج فوج به اسلام گراش پیدا می‌کنند و آن را بی‌مهابا آشکار می‌نمایند. با دیدن این نصرت الهی باید کسانی که در تحقق وعده الهی شک داشتند استغفار نمایند که دستور قرآنی است اذا جاء نصر الله و الفتح و رأیت الناس یدخلون فی‌دین الله افواجاً فسبح بحمد ربک و استغفره انه کان تواباً. باید خدا را به واسطه این گمان باطل که به وعده‌اش عمل نکند یا مجاهدان حقیقی را یاری ننماید تسبیح نمود و در آستانه او مغفرت طلبید.
  8. خیزش مردم غرب و گرایش آنان به اسلام فرصت مناسبی است تا همه بهوش آییم و اسلام را با زبانی درست به آنان عرضه بداریم و دینداری آنان را تعمیق بخشیم و در این زمینه نهادهای فرهنگی و حوزوی ما باید در خود انقلابی به پا نمایند که فرصت بسی تنگ است و پیروزیهای بزرگ به دنبال خود مسئولیت‌های بزرگ را در پی دارد در این راستا نهضت ترجمه و انقلاب در تبلیغ بخشی از کارها است.