مبانی دینی اتحاد و همبستگی جهانی برای شکست اپیدمی کرونا

در حاشیه نامه مدیر حوزه‌های علمیه ایران به رهبر کاتولیک‌های جهان
مبانی دینی اتحاد و همبستگی جهانی برای شکست اپیدمی کرونا
نوشتاری از حجت الاسلام دکتر محمد ملک زاده عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی

اخیرا آیت‌الله اعرافی مدیر محترم حوزه‌های علمیه ایران به پاپ فرانسیس رهبر کاتولیک‌های جهان نامه‌ای ارسال نمودند که بازتاب قابل توجهی نیز در رسانه‌های مختلف خارجی داشت. این نامه با توجه به محتوای میان ادیانی خود، مورد استقبال رسانه‌های بین المللی به ویژه رسانه‌های فعال در واتیکان قرار گرفت و با عناوین مختلف «همکاری حوزه علمیه قم با کلیساهای جهان»؛ «بیایید برای خدمت به بشریت متحد شویم»؛ «وحدت ادیان برای خدمت به بشریت»؛ «لزوم همکاری بیشتر و پشتیبانی میان ادیانی» و… انعکاس یافت. مسئول حوزه علمیه قم در این نامه که همزمان با شیوع ویروس کرونا در جهان ارسال گردید، ضمن ابزار همدردی با قربانیان این بیماری در سرتاسر جهان و تاکید بر وظیفه رهبران دینی، برای تبادل تجربیات حوزه‌های علمیه با مراکز علمی و دینی و رهبران ادیان آسمانی جهان اعلام آمادگی کرد. مدیر حوزه‌های علمیه ایران در این نامه همچنین خاطرنشان کرد: «در این میان به ویژه رهبران و عالمان دینی مسئولیت مضاعفی دارند و لازم است با تحکیم مبانی اعتقادی و توجه به ضرورت تزکیه نفس و صیانت جامعه از ناهنجاری‌ها و آلودگی‌ها و نیز توجه به قدرت لایزال خداوند متعال، اهتمام به دعا و تضرع در پیشگاه خداوند را ترویج کنند».
نکته قابل توجه در انعکاس این خبر، استقبال قابل توجه اکثر رسانه‌های خارجی از این نامه و ارزیابی آن در راستای تعامل و همکاری حوزه و کلیسا برای خدمت به بشریت می‌باشد. درخواست همکاری میان ادیانی و اتحاد و همبستگی جهانی برای مبارزه با این بلای عالمگیر، دارای مبانی عمیق دینی در دین اسلام می‌باشد و ریشه در کرامت انسانی در اسلام و احترام این دین آسمانی به تمام انسانها به عنوان اشرف مخلوقات الهی دارد. از دیدگاه اسلام وجود انسان به خودی خود و صرف نظر از اینکه پیرو چه ملیت یا آیینی است، اصالت دارد؛ قرآن کریم تمام انسانها را امت واحدی می‌داند که خداوند پیامبرانش را به عنوان مبشر و منذر بر ایشان فرستاد(بقره، ۲۱۳) و آنان را در قالب گروه‌ها و نژادهای مختلف قرار داد تا شناخته شوند(حجرات، ۱۳)؛ خدای متعال انسان را جانشین خود در زمین قرار داد(بقره، ۳۰) و از روح خود در او دمید(حجر، ۲۹) از این رو خداوند با صراحت به مسلمانان دستور داده است با همه مردم جهان به زبان نیک سخن گویند(وقولوا للناس حسنا؛ بقره، ۸۳) زیرا ذات انسان کرامت دارد؛ کرامتی که او را برتر از تمام مخلوقات الهی قرار داده است: «ولقد کرمنا بنی آدم و حملناهم فی البر و والبحر و رزقناهم من الطیبات و فضلناهم علی کثیر ممن خلقنا تفضیلا»(اسراء، ۷۰) دین اسلام از همان ابتدای ظهور با همه انسانها و پیروان ادیان مختلف با مهر و عطوفت برخورد نمود. پیامبر اسلام برای تمام افراد و گروه‌های غیرمسلمان که وارد مدینه می‌شدند احترام بسیار قائل بود تا آنجا که عبای مبارک خود را زیر پای مسیحیان نجران پهن کرد چراکه پیامبر اسلام رسول رحمت و محبت به ابنای بشر است.(انما بعثت رحمه؛ بحار، ج۱۰، ص۳۰) از این همه آیات و ادله به روشنی می‌توان حسن روابط و تعامل صحیح میان تمام ابنای بشر با هر نژاد و ملیتی را استنباط و در این مقطع بر تقویت همبستگی و اتحاد پیروان ادیان مختلف برای شکست بیماری عالمگیر کرونا تاکید نمود.