پیام‌های شوک نظامی ایران به غرب

سرنگونی پهپاد فوق پیشرفته آمریکایی که ادعا می‌شود جزو گرانترین و توانمندترین پهپادهای جاسوسی جهان بشمار می‌رود، ضمن وارد نمودن یک شوک نظامی بزرگ به دشمنان جمهوری اسلامی، پیام‌های آشکاری برای آنان به همراه داشت.

پیام‌های شوک نظامی ایران به غرب

هرگز توانمندی نظامی ایران را دست کم نگیرید!

 حجت‌الاسلام دکتر محمد ملک‌زاده عضو هیأت علمی گروه سیاست پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی

همزمان با تنش آفرینی سران کاخ سفید در کنار همراهی برخی دولتهای دست نشانده حاشیه خلیج فارس، تلاش می‌گردید توانمندی نظامی و قدرت بازدارندگی ایران در برابر آمریکا ناچیز معرفی گردد و از این رو دولتمردان آمریکا گاه و بیگاه ایران را برای وادار نمودن به سازش و تسلیم و تن دادن به مذاکره و باج خواهی دولتهای غربی، به تهاجم نظامی تهدید می‌نمودند؛ تهدیدی که از سوی برخی دولتهای دست نشانده و غیرمردمی منطقه نیز مورد حمایت و تشویق قرار می‌گرفت و در کنار آن، برخی از جریانات مرعوب در داخل و خارج را به توصیه جهت پذیرش مذاکره و تسلیم از سوی ایران وامی‌داشت!

با تداوم مقاومت رهبری و ملت بزرگ ایران در برابر فشارها و تحریم‌های گسترده غرب، آمریکا در ماه‌های اخیر بارها و به هر بهانه‌ای به صورت آشکار و پنهان ایران را تهدید نموده بود که هرگونه تحرکی علیه منافع آمریکایی یا متحدان آن در منطقه پاسخ قاطع نظامی آمریکا علیه ایران را در پی خواهد داشت؛ تهدیدی که اتفاقات بعدی پوشالی بودن آن را به اثبات رساند. زیرا در همین مدت، وقایع متعددی از جمله حمله به نفتکش‌ها در خلیج فارس و دریای عمان بوقوع پیوست که آمریکا در همه این موارد، ایران را به دست داشتن در آن حملات متهم کرده و صریحا انگشت اتهام را به سوی ایران نشانه گرفت. با این حال، هرگز جرات عملی نمودن تهدیدات خود را نیافت و حتی در مقابل درخواست برخی از متحدانش برای حمله به ایران، این اتفاقات را جزیی و بی ارتباط با آمریکا خواند!

در این میان، سرنگونی “گلوبال هاوک” پهپاد فوق پیشرفته آمریکایی از سوی سپاه پاسداران که به مرزهای ایران تجاوز نموده بود، شوک بزرگی به فرماندهان نظامی آمریکا و سران کاخ سفید وارد ساخت و کارشناسان غربی را نیز به اعتراف در خصوص قدرت و دقت بالای نظامی و دفاعی جمهوری اسلامی ایران واداشت.

سرنگونی این پهپاد فوق پیشرفته و به اصطلاح رادار گریز با تنها شلیک یک موشک ایرانی و اصابت دقیق موشک به آن در حالی که همراه با آن یک هواپیمای دیگر با ۳۶ سرنشین در حال پرواز بود، نشان از دقت و قدرت بالای پدافندی جمهوری اسلامی ایران داشت. از این رو در واکنش‌های اولیه دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در مواجهه با این رخداد بزرگ نظامی، نوعی سردرگمی آشکار به چشم می‌خورد که مجموعه‌ای از تهدید و عقب نشینی را شامل می‌شود و در نهایت از تمایل او به تنش‌زدایی با ایران حکایت دارد. او در ابتدا سعی کرد به دلیل عدم کشته شدن نظامیان آمریکا در این واقعه، از اهمیت آن بکاهد؛

در همین حال ادعا کرد که اساسا ممکن است تصمیم ساقط کردن این پهپاد، حاصل یک اشتباه فردی در فرماندهی ایران باشد و گاهی نیز به تهدید نظامی ایران روی می‌آورد. او گفت: «ایران مرتکب اشتباه بزرگی شد. این پهپاد در آب‌های بین‌المللی بود و این مسئله مستند شده است، ما آن را مستند ثبت کرده‌ایم، آن هم به طور علمی، نه فقط به حرف. اشتباه بدی مرتکب شدند. … آن‌ها مرتکب یک اشتباه شدند، فکر می‌کنم یک ژنرال یا یک نفر بوده است که مرتکب اشتباه شده است. خوشبختانه آن هواپیما غیرمسلح بود و سرنشینی نداشت. آن پهپاد به روشنی بر فراز آب‌های بین‌المللی بود…احساسم این است، شاید هم اشتباه کنم، شاید هم درست باشد، احساسم این است که این اشتباه یک نفر بوده که کاری کرده که نباید می‌کرده است. مرتکب اشتباه شده است. نمی‌گویم که آن کشور اشتباه کرده است، بلکه یکی از افراد تحت فرماندهی اشتباه کرده است باورش برایم سخت است که کسی عمدا این کار را کرده باشد!» وی سپس درباره اینکه واکنش آمریکا به این حادثه چه خواهد بود، با لحنی تهدیدآمیز گفت: «خواهید فهمید، خواهید فهمید. روشن است که می‌دانید که در این مورد زیاد صحبت نمی‌کنیم، اما آن‌ها مرتکب اشتباه شدند.» در راستای این تهدید، ترامپ ادعا نمود که نتیجه جلسه رهبران آمریکا، تصمیم به حمله به سه نقطه در خاک ایران بوده اما او به‌ خاطر ملاحظات انسانی، ده دقیقه قبل از آغاز عملیات، ارتش را از اجرای آن بازداشته است! ادعایی که از همان ابتدا با تردید صاحبنظران و تحلیل گران سیاسی و نظامی مواجه شد. واشنگتن‌پست تصریح کرد که «توضیحات ترامپ این ایده را تقویت می‌کند که او تمایلی برای اقدام نظامی علیه تهران ندارد زیرا علیرغم آنکه ارتش آمریکا در مقایسه با ایران از تجهیزات نظامی بهتری برخوردار است اما ایران همچنان قادر است حتی یک جنگ محدود را هم  برای آمریکا سخت و دردناک کند».

با نگاهی بر مجموع شواهد و قرائن متعدد می‌توان گفت که آمریکا طی ماههای اخیر در حال ارزیابی وضعیت نظامی و میزان مقاومت ایران در برابر تهدیدات نظامی بوده‌ است. از این رو به گفته فرماندهان نظامی، آمریکایی‌ها چندین بار به حریم هوایی جمهوری اسلامی در خلیج فارس تجاوز کرده بودند که با اخطارها و هشدارهای مکرر مواجهه شده بودند؛ اما آنان اعتنایی نکرده بودند. زیرا تصور توان مقابله ایران با تهدیدات آنها را نداشتند. اما سرنگونی پهپاد فوق پیشرفته آمریکایی که جزو جدیدترین و توانمندترین پهپادهای جاسوسی جهان به شمار می‌رفت، نشان داد که اولا آمریکا آن گونه که جریانات مرعوب در داخل و خارج تصور می‌کنند توانمند و آسیب‌ناپذیر نیست و ثانیا جمهوری اسلامی ایران نیز به اعتراف تحلیل گران نظامی غرب دارای توانمندی‌های بسیاری برای دفاع از خود می‌باشد. چنانکه «ایمی زگرات»، عضو ارشد اندیشکده «هوور» در خصوص ویژگی رخداد اخیر به نشریه تایم می‌گوید: «مهم‌ترین ویژگی این پهپاد، ارتفاع پرواز آن است. این هواپیما در ارتفاع بسیار بالا پرواز می‌کند بنابراین این واقعیت که ایرانی‌ها توانستند آن را سرنگون کنند نشان‌دهنده توانمندی‌های قابل توجه آنها است. سرنگون کردن این هواپیما به نوعی نشانه‌ای برای ایالات متحده است مبنی بر اینکه ایران توانمند‌تر از آن است که ما تصور می‌کردیم!»

با این وجود این احتمال را نیز نباید نادیده گرفت که همچنان ممکن است آمریکایی‌ها به فکر حملات موضعی خفیف و درگیری محدود نظامی علیه منافع و یا تاسیسات ایران باشند اما بدیهی است جمهوری اسلامی ایران در آمادگی کامل بسر می‌برد و اقدامات هرچند موضعی و محدود آمریکا را بدون پاسخ نخواهد گذاشت؛ آنان هرگز نباید دچار این خطای فاحش تحلیلی شوند که اقدام محدود نظامی آمریکا، واکنش نظامی ایران را در پی نخواهد داشت، پاسخ دوباره ایران به هرگونه تهدید خارجی، همچون مواجهه با تجاوز اخیر آمریکا، بسیار دقیق، قطعی و اجتناب ناپذیر خواهد بود.