رحمت واسعه مورد نقد قرار گرفت

به گزارش اداره روابط عمومی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، به همت کانون اندیشه جوان وابسته به پژوهشگاه، با همکاری مرکز تبادل کتاب، سومین نشست از سلسله نشست‌های “کتابنوش”، با هدف نقد و بررسی کتاب “رحمت واسعه” اشارات فقیه عارف مرحوم حضرت آیت الله العظمی محمدتقی بهجت، برگزار شد.

حجت‌الاسلام ‌و السلمین علیرضا پناهیان، مدیر مدرسۀ علمیه دارالحکمه و دکتر محمدرضا سنگری، مدیر گروه ادبیات اندیشه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، مهمانان سومین نشست کتابنوشبودند که ابتدا به بیان خصوصیاتی از آیت الله العظمی بهجت پرداختند.

دکتر سنگری – مولف بیش از ۲۰ عنوان کتاب درباره عاشورا – با بیان اینکه امروزه آثار تحقیقاتی بسیاری برای معرفی واقعه کربلا منتشر شده است گفت: برخی از کتاب‌ها محصول قلم است و قلم فرصت درنگ برای ما فراهم می‌کند، برخی کتاب‌ها نیز محصول گفتار است و کتاب “رحمت واسعه”نیز در این دسته قرار می‌گیرد که خوشبختانه طی دو سال اخیر، از سوی مخاطبان مورد توجه قرار گرفته است.

سنگریدر ادامه به معرفی کتاب رحمت واسعه پرداخت و بیان داشت: اثر حاضر که مشتمل بر ۳۸۳ صفحه است به گفتارهای آیت‌الله بهجت در درس خارج فقه، طی دو دهه اخیر عمر ایشان می‌پردازد. البته در کتاب از فایل‌های صوتی و تصویری سخنرانی ایشان در مناسبت‌های مختلف نیز استفاده شده است.

 دکتر سنگری کتاب را به سه بخش اصلی تقسیم کرد و افزود: در بخش نخست که مشتمل بر ۱۳ صفحه است زندگی آیت‌الله بهجت بررسی گردیده است. در بخش دوم به اشارات اختصاص دارد و بسیار خواندنی است. گزینش و چینش گردآورندگان در اشارات قابل تقدیر است. در این بخش ۱۳ اشاره و نکته درباره اصحاب امام حسین (ع)، ۲۹ اشاره درباره تاریخ زندگانی سید الشهدا و نیز سایر اهل بیت(ع)، ۱۰ نکته درباره فضائل امام حسین (ع)، ۲۹ نکته درباره درس‌ها و عبرت‌های عاشورا، ۳۲ نکته درباره آداب زیارت امام حسین(ع)، ۱۱ نکته درباره مجلس عزای ایشان و ۲۵ نکته درباره بایسته‌های مجلس حسینی وجود دارد. در بخش سوم کتاب نیز که به پرسش‌های فقهی از آیت‌الله بهجت اختصاص دارد ۳۲ سوال به همراه پاسخ آن بیان شده است.

مدیر گروه ادبیات اندیشه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی خاطر نشان کرد: گردآورندگان اثر حاضر کوشیده‌اند تا متونی را که آیت‌الله بهجت از آن‌ها استفاده کرده است را به زبانی شیوا ترجمه کنند، از سوی دیگر کتاب به منابع روایی و تاریخی مستند شده و اثر قابل عرضه‌ای برای مجالس عزاداری است.

سنگریدر پایان تاکید کرد: امیدوارم کتاب صوتی این اثر همزمان با اربعین حسینی برای استفاده زایران فراهم شود.

سخنران بعدی این نشست حجت‌الاسلام پناهیان بود.ایشان با بیان اینکه همواره در سخنرانی‌هایشان از سخنان آیت‌الله بهجت استفاده می‌کند، عنوان کرد: از نظر اعتبار و استحکام سخن کمتر کسی مانند آیت‌الله بهجت در این مکتب یافت می‌شود.

 پناهیانبیان داشت: آیت‌الله بهجت، نگاه بسیار هوشمندانه، ژرف و عمیقی به مسایل داشتند و از بصیرت سیاسی، اجتماعی و فرهنگی در کنار شخصیت عرفانی و معنوی برخوردار بوده و روشن‌اندیشانه مسائل را تحلیل می‌کردند.

حجت‌الاسلام ‌و السلمین علیرضا پناهیان گفت: آیت‌الله بهجت در اوج عرفان و معنویت بود و بسیاری از معانی را شهود می‌کرد. شهود ایشان هم از نوعی نبود که نصیب یک انسان ساده‌دل شود که نتواند ملاک عمل باشد.

مدیر مدرسه علمیه دارالحکمه گفت: اگر بخواهیم ابعاد عرفانی، قدرت فقاهت و استدلال عقلی ایشان را در نظر نگیریم، باز هم ایشان به عنوان یک شخصیت بصیر در حوزه سیاست قابل اتکاست. آیت‌الله بهجت یک فرصت و وعده الهی برای ما در دوره آخر الزمان بود.

 حجت‌الاسلام پناهیان با بیان این مطلب که این کتاب، بصیرت سیاسی آیت‌الله بهجت را در اوج خودش نشان داده است، یادآور شد: ممکن بود در کتاب کلمات و سخنانی از ایشان انتخاب شود که تنها درباره امام حسین(ع) باشد اما تحلیل‌های سیاسی ایشان هم در کتاب آمده که قابل تقدیر است.

این استاد دانشگاه، بیان داشت: از آیینه این کتاب می‌توان شخصیت آیت‌الله بهجت را دید و هنر او در پس این سخنان به نمایش گذاشته شده است و می‌توان مانند یک چشمه جوشان از این سخنان استفاده کرد. ما در تاریخ تشیع همواره از ساده‌اندیشی اهل علم رنج بردیم اما آیت‌الله بهجت در عین معنویت، روشن‌اندیشانه برخورد می‌کردند.

 

سومین نشست نقد، رونمایی و بازنمایی کتاب، روز یکشنبه ۱۶آبان ماهسال جاری از ساعت ۱۵:۰۰ الی ۱۷:۰۰ در مرکز تبادل کتاب برگزار شد.