کتاب “نگهبان تاریکی” بررسی شد

به گزارش اداره روابط عمومی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، سومین نشست از سلسله گفت و گوهایی در حوزه رویکردهای داستانی دفاع مقدس با بررسی کتاب “نگهبان تاریکی” برگزار شد.

در این نشست حجت الاسلام و المسلمین علی ذوعلم رییس پژوهشکده فرهنگ و مطالعات اجتماعی، دکتر محمدرضا سنگری، مدیر گروه ادبیات اندیشه پژوهشگاه، دکتر مجتبی رحماندوست، دکتر محمدرضا موحدی و دکتر مجید قیصری نویسنده کتاب “نگهبان تاریکی” حضور داشتند.

دکتر محمدرضا سنگری، مدیر گروه ادبیات اندیشه پژوهشکده فرهنگ و مطالعات اجتماعی پژوهشگاه در ابتدای جلسه با پرسش این سوال که چه نوع نگاهی در جامعه به دفاع مقدس وجود دارد و اصلا باید به این مقوله چگونه نگاه کرد گفت: به نظر بنده این کتاب به خوبی مقوله دفاع مقدس را نشان داده و به گونه‌ای “نگهبان تاریکی” تلفیقی از نماد و اسطوره است.

دکتر مجید قیصری نویسنده کتاب گفت: تنظیم داستان نوعی فن است و باید بدانیم که اولین و آخرین قصه در داستان خیلی مهم است. کوبنده بودن داستان اول و آخر باعث جذب مخاطب شده و یکی از دلایل طولانی شدن این کار تنظیم و جایگیری این دو داستان بود.

دکتر مجتبی رحماندوست فعال عرصه ادبیات دفاع مقدس گفت: برخی از ادبیات جنگ در خود جنگ تولید شده و برخی حتی در جنگ آغاز می‌شود. که این یک نوع ادبیات دفاع مقدس است و حتی شعارهایی که دیگر افراد را به سمت جبهه‌های نبرد می‌کشاند نیز ادبیات دفاع مقدس است.

دکتر محمدرضا موحدی در ادامه این نشست با تشریح دسته‌بندی‌های مختلف ادبیات گفت: ادبیات تقسیم‌بندی‌های زیادی از قبیل زمانی، سلیقه‌ای و غیره دارد که در این اثر از کدام مورد تقسیم‌بندی قرار است استفاده کنیم؟

وی در ادامه گفت: برداشت من از این اثر انسان محور بودن آن است و به نظرم این کتاب با داستان‌های انسان محورانه‌ای که در خود دارد اصلا در بحث دفاع مقدس قرار نمی‌گیرد.