کتاب فلسفه مضاف: درآمدی تأسیسی بر فلسفه‌های مضاف اسلامی منتشر شد

به گزارش اداره روابط عمومی و اطلاع رسانی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، کتاب فلسفه مضاف: درآمدی تأسیسی بر فلسفه‌های مضاف اسلامی اثر آیت‌الله علی‌اکبر رشاد در گروه فلسفه پژوهشکده حکمت و دین‌پژوهی پژوهشگاه و توسط سازمان انتشارات پژوهشگاه به زیور طبع آراسته شد.

نویسنده در این اثر، از یک‌سو، درصدد بیان دیدگاه‌های خویش در باب مسائل اساسی فلسفه‌ی مضاف، و از دیگرسو در مقام جلب‌‌نظر ارباب حکمت و معرفت، به ضرورت و اهمیت تأسیس و توسعه‌ی فلسفه‌های مضاف، براساس حکمت و علوم عقلی اسلامی هستند و از سوی سوم ایشان با ارائه مباحث مهمی در بخش اول و ارائه چند بحث درباره‌ی چند فلسفه مضاف، سعی کرده‌اند الگوهایی را برای تأسیس و تدوین فلسفه‌های مضاف اسلامی در معرض درد علاقمندان به این امر قرار دهند.
نگاهی گذرا بر آثار و آرای استاد نشان می‌دهد زمینه‌های مطالعاتی ایشان گستره‌ی متنوعی را دربر می‌گیرد. عرصه‌های گوناگونی همچون: ۱. مبانی و کلیات فلسفه‌های مضاف، ۲. فلسفه‌ی دین، منطق فهم دین و فلسفه‌ی معرفت دینی، ۳. فلسفه‌ی اصول، فلسفه‌ی فقه و اصول فقه، ۴. علم دینی، به‌ویژه علوم انسانی اسلامی ۵. فرهنگ‌پژوهی، به‌ویژه فلسفه‌ی فرهنگ، ۶. نظام تعلیم و تربیت، به‌ویژه مسائل حوزه ودانشگاه، ۷. فقه سیاسی، اندیشه‌ی سیاسی، مباحث پیشرفت و نقد تجدد، ۸. مباحث هنر، شعر و ادبیات فارسی، هریک سهمی از سودای قلبی و سواد قلمی استاد را به خود معطوف داشته است، اما مطالعه‌ی تأسیسی در زمینه‌ی فلسفه‌های مضاف به علوم و امور، «منطق فهم دین» و «مبانی معرفت دینی» نقطه‌ی ثقل تحقیقات وی را تشکیل داده است.

در بخشی از مقدمه این اثر ارزشمند امده است: 

مطالعات گسترده و گوناگونی در زمینه‌ی افزون بر چهل شاخه از فلسفه‌های مضاف از سوی اعضای هیئت علمی گروه‌های پژوهشگاه یا محققان قراردادی صورت بسته، یا در جریان است، که حسب مورد در زمینه‌ی هر کدام از این شاخه‌ها، آثاری (از حد چند مقاله تا چند جلد کتاب مستقل) تألیف و منتشر شده است. مطالعات بنده و همکارانم در سطح مباحث انتزاعی نظری این حوزه‌ها متوقف نمانده است، بلکه علاوه بر ورود گسترده به حوزه‌ی روش‌شناسی تحقیق در علوم و امور، و تأسیس و توسعه‌ی روشگان‌های مورد نیاز، به مطالعه‌ی برایندهای نتایج این تدابیر و تحقیقات فلسفه‌پژوهانه و منطق‌پژوهانه در تولید گزاره‌های علمی مربوط به هر یک از علوم و امور، خاصه علوم انسانی، اهتمام کرده‌ایم، و امید می‌بریم پیامدهای مبارک این تحقیقات در آینده‌ی نزدیک در قالب دانش‌های جدید اسلامی نمایان گردد. إن‌شاءالله الهادی الموفِّق.

کار اندک‌شمارْ فضلایی که با خودآگاهی تاریخی و معرفتی، اکنون به امر عظیم تأسیس و تدوین فلسفه‌های مضاف دست زده‌اند، آن‌مایه ارزشمند و درخور ستایش است که کار بزرگانی از فقهای ما در دوره‌های تاریخ‌سازی چون عهد شیخ مفید، شیخ طوسی و سید مرتضی(قدس‌الله اسرارهم) که به تأسیس فقه استدلالی و تدوین دانش اصول فقه شیعه اهتمام کرده‌اند.

چنان‌که معروض افتاد راه استقلال و استعلای معرفتی و معیشتی مسلمین اینک از معبر اصلاح و تحول در مبانی و منطق فهم دین (تجلیگاه تدوینی باری) و مبانی و منطق درک خلقت (تجلیگاه تکوینی باری) می‌گذرد، و مؤسسان فلسفه‌های مضافْ خالقان چنین اتفاق تاریخی‌اند.

فلسفه مضاف: درآمدی تأسیسی بر فلسفه‌های مضاف اسلامی اثر آیت‌الله علی‌اکبر رشاد در گروه فلسفه، با قیمت ۱۲۸۰۰۰ تومان راهی بازار نشر شد.

علاقمندان جهت تهیه کتاب و یا اطلاعات تکمیلی می‌توانند به وبگاه رسمی سازمان انتشارات پژوهشگاه به نشانی: www.poiict.ir مراجعه کنند.