انقلاب اسلامی تمام آثار بعد از خود را متاثر نموده است

به گزارش اداره روابط عمومی و اطلاع رسانی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی،‌ برگزاری سی و دومین دوره نمایشگاه بین المللی کتاب تهران با شعار خواندن توانستن است ما را بر آن داشت تا از زوایای علمی، محتوایی، فنی و بصری به بررسی نمایشگاه و البته حضور پررنگ و دائمی پژوهشگاه در این رویداد مهم فرهنگی جمهوری اسلامی ایران بنشینیم. فرصتی دست داد تا با  کی از نویسندگان جوان پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، سرکار خانم فاطمه جنتی راد مولف کتاب «طنز پر مغز» هم کلام شویم تا بیشتر از راز کتاب ایشان باخبر شویم. با ما همراه باشید…

باسلام؛ لطفا کمی از خودتان بگویید. تحصیلات شما چیست؟

سلام. بنده فاطمه جنتی‌راد هستم. لیسانس ادبیات فارسی از دانشگاه علامه طباطبایی و فوق لیسانس ادبیات فارسی از دانشگاه یزد دارم و الان هم مشغول به تحصیل در رشته آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان در دانشگاه بین‌المللی امام خمینی هستم و در همان دانشگاه نیز مشغول به تدریس زبان فارسی هستم و حوزه تخصصی بنده ادبیات فارسی است.

درخصوص نمایشگاه کتاب و حضورتان در این نمایشگاه توضیح دهید؟

بنده هم سلام عرض می‌کنم؛ شمای کلی‌ای که بنده از سی و دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران دیدم بسیار عالی بود و جو فرهنگی مناسبی نیز با خود همراه داشت.

چند اثر از جنابعالی به نمایشگاه کتاب رسیده است؟

دو اثر بنده امسال در نمایشگاه کتاب تهران در حال ارائه شدن است. یکی از این کتاب‌ها با عنوان «طنز پرمغز» و دیگری هم «پی‌رنگ‌های بی نیرنگ» نقد نامه داستان‌های نادر ابراهیمی است که هر دوی این کتاب‌ها نیز توسط کانون اندیشه جوان منتشر شده است.

آیا اثر جدیدی در دست انجام دارید؟

متاسفانه برای پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی کاری در دست انجام ندارم و چون بنده دانشجوی دانشگاه بین‌المللی قزوین بوده و الان مشغول به اتمام پایان نامه‌ی خود هستم، به احتمال زیاد این پایان نامه نیز تبدیل به کتاب شود.

اثر شما با عنوان «طنز پرمغز» تا به حال چه جوایزی کسب کرده است؟

این اثر کاملا جدید است و فقط تا کنون در بهمن ماه گذشته طی مراسمی که با همکاری پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و دانشگاه آزاد اسلامی با عنوان چلچراغ رونمایی از چهل اثر فاخر حوزه مطالعات انقلاب اسلامی برگزار شد، کتاب بنده هم در این مراسم مورد تقدیر قرار گرفت. که جا دارد از همکاران و دست‌اندرکاران آن مراسم تشکر ویژه کنم زیرا این محافل باعث رونق کتاب و کتابخوانی خواهد شد و مراسمات این چنین در راستای ارتقای فرهنگ دینی و ملی مفید خواهد بود.

کمی از این اثر توضیح دهید؟

«طنز پرمغز» تحلیل محتوای شعر طنز انقلاب اسلامی است. در این کتاب چهره‌های جریان‌ساز طنز انقلاب اسلامی معرفی شده‌اند و تحلیلی بر جریان‌های موجود صورت گرفته است و باعث آگاهی خواهد شد تا بتوان فهمید که این اتفاق بزرگ که در عرصه سیاست و یا عرصه‌ای غیر عرصه فرهنگ اتفاق افتاده، چگونه بر فرهنگ و طنز ما تاثیر گذاشته است. انقلاب اسلامی تاثیر بزرگی بر تمام آثار ادبی بعد از خود گذاشته و شعر طنز نیز از این جریان عظیم دور نبوده است. وقتی این کتاب را می‌خوانیم متوجه می‌شویم که این اتففاق بزرگ چه تاثیراتی بر طنز ما گذاشته است.

و کلام پایانی؟

تشکر می‌کنم بایت محفل‌هایی که درخصوص کتاب شکل می‌گیری، چرا که این دیده شدن‌ها برای کسانی که در ابتدای مسیر هستند قوت بخش بوده و امید به آینده این افراد برای ادامه دادن راهشان خیلی بیشتر می‌شود.