تولید بیش از هزار و پانصد اثر بر مبنای پژوهش در طول سی سال اخیر

به گزارش اداره روابط عمومی و اطلاع رسانی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، و به نقل از رادیو گفت و گو، آقای صادق عبداللهی مدیر محتوا در سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با برنامه «گفتگوی اجتماعی» به مناسبت هفته پژوهش در مورد محتوا در این سازمان مصاحبه کرد.

عبداللهی ارجنکی گفت: پس از انقلاب با بروز مسائل جدید برای نظام اجتماعی و زیست مردم کشور و جهانی آن در کنار سایر ملت‌ها پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی وارد می‌شود تا بتواند مسائل را رصد کرده و به آنها پاسخ دهد.

وی ادامه داد: این پژوهشگاه دستاوردهای زیادی داشته است. برای مثال مالکیت فکری، مسائل الحاد جدید که از پیشرفت دانش جدید حاصل می‌شود جزو دستاوردهای پژوهشگاه است. همچنین این پژوهشگاه در بخش پیوست نگاری فرهنگی برای یک مرکز مشخص سفارش کار می‌پذیرد و پژوهش‌هایی که می‌شود در مراکز مورداستفاده قرار می‌گیرد.

مدیر محتوا در سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گروه حقوق را یکی از بخش‌های ملموس پژوهشگاه برشمرد و تشریح کرد: این بخش با مسائل جدید خانواده‌ها روبه‌رو می‌شود. منازعات و جدال‌ها در این بخش مورد بررسی قرار گرفته و پژوهشگاه در آن حوزه ورود و در صورت نیاز به حریم خصوصی افراد وارد می‌شود. در حوزه حقوق کودک و فرزندخواندگی نیز پژوهش‌هایی انجام شده است. به‌طورکلی باتوجه‌به آنکه سازمان انتشارات خروجی تولیدات پژوهشگاه است در طول ۳۰ سال گذشته حدود هزار و ۵۰۰ اثر تولید شده و در واقع هزار و ۵۰۰ پژوهش به سامان رسیده است. بیش از ۵۰ درصد آثار هنوز زنده بوده و تولید می‌شوند و حاکی از کاربردی‌بودن آن آثار است.

عبداللهی ارجنکی در مصاحبه با رادیو گفت‌وگو با تأکید بر ضرورت هماهنگی بین تمام پژوهشگاه‌ها خاطرنشان کرد: مهم‌ترین کار واحد محتوای پژوهشگاه واسطه‌گری بین مردم و تولیدکنندگان اثر است. اثر تولید شده را به مخاطبان رسانده و با رصدکردن زندگی مردم، مسئله‌هایی را یافته و به مؤلفان پیشنهاد تولید اثر می‌دهد.

در رویکرد پژوهشگاه ۷ مورد وجود دارد؛ نظریه پردازی و نوآوری علمی در جهت توسعه و تعمیق معرفت دینی در قلمرو حکمت و اندیشه دینی، تحکیم بنیادهای معرفتی گفتمان فکری انقلاب اسلامی در زمینه نظامات اجتماعی، بازاندیشی معرفت به جامانده از سلف در حوزه دین پژوهی، مطالعه تطبیقی میان نظریه‌های داخلی و نظریه‌های رقیب در قلمرو حکمت و اندیشه دینی، دفاع علمی از فرهنگ و اندیشه اسلامی، ارائه شایسته و اثربخش معارف وحیانی و تعالیم اهل بیت(ع) ناظر به مسئله‌ها و نیازهای نوپدید در جامعه و تربیت صاحب نظران متعهد و آگاه به زمان ناظر به موارد قبلی رویکردهای پژوهشگاه است.

وی در مورد تربیت صاحب‌نظران تشریح کرد: فقدان آن در نظام آموزشی و آموزش عالی به‌شدت احساس می‌شود. فضای علوم‌انسانی مانند مهندسی نیست بلکه نیاز به یک تجربه زیسته دارد و لازم است همانند یک دستیار بر روی دست انسان قبلی که پژوهشی را انجام داده نگاه کرد و کار را پیش برد.

عبداللهی ارجنکی با اشاره به عقب‌ماندگی حدود ۶۰۰ سال از مسیحیت به لحاظ ظهور دین اسلام و همچنین عقب‌ماندگی ۳۰۰ سال از جهان غرب خاطرنشان کرد: برای‌آنکه یک راه‌رفته مدام تکرار نشود باید مسائل را با یکدیگر مدام تطبیق دهیم تا راه‌های رفته را یکبار دیگر تجربه نکنیم.

این مدیر با بیان اینکه در طول ۳۰ سال اخیر آثار پژوهشگاه بیش از ۵۵۰ جایزه و تقدیرنامه دریافت کرده اضافه کرد: در زیست اجتماعی مردم برای آنکه یک مسئله یا لایحه حقوقی در زندگی آنها بررسی شود امکانپذیر نیست و از پژوهش برای آن استفاده می‌کنیم. اگر پژوهش صورت نگیرد نمی‌توان هیچ مسئله بنیادی را حل کرد.

وی با اشاره به ترجمه بیش از ۲۰۰ اثر پژوهشگاه به سایر زبانها گفت: در ۳۰۰ سال گذشته ایران مردم با نوعی فقدان در اندیشه ورزی عمیق مواجه بودند. پژوهشگاه تاریخ گذشته را رصد کرده و در تلاش است این فقدان در طول ۳۰۰ سال گذشته را جبران نماید.

همچنین دکتر محمدحسن شاهنگی مدیر پشتیبانی و هماهنگی پژوهش پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی بیان کرد: در این پژوهشگاه رویکردهای مهمی از جمله مسئله‌محوری در آثار و پرهیز از کلی‌گویی، تولید اثر ناظر به نیاز و دغدغه‌های مخاطب، آینده‌پژوهی و عدم سکون در زمان حال از جمله رویکردهای پژوهشگاه است.

وی افزود: رویکردی که در پژوهشگاه مدنظر قرار گرفته پیوند آموزش و پژوهش است چرا که دانشگاه و پژوهشگاه باید در تعامل با یکدیگر باشند.