یاران امام علی(ع) در همه زمان ها هستند

یاران امام علی علیه السلام در همه زمان ها هستند
نوشتاری از حجت الاسلام و المسلمین علی فضلی مدیر گروه عرفان پژوهشگاه

امیرالمؤمنین علی علیه السلام: « وَ قَدْ قَالَ لَهُ بَعْضُ أَصْحَابِهِ وَدِدْتُ أَنَّ أَخِی فُلاناً کَانَ شَاهِدَنَا لِیَرَى مَا نَصَرَکَ اللَّهُ بِهِ عَلَى أَعْدَائِکَ. فَقَالَ لَهُ (علیه السلام) أَهَوَى أَخِیکَ مَعَنَا؟ فَقَالَ نَعَمْ. قَالَ فَقَدْ شَهِدَنَا، وَ لَقَدْ شَهِدَنَا فِی عَسْکَرِنَا هَذَا [قَوْمٌ] أَقْوَامٌ فِی أَصْلابِ الرِّجَالِ وَ أَرْحَامِ النِّسَاءِ، سَیَرْعَفُ بِهِمُ الزَّمَانُ وَ یَقْوَى بِهِمُ الإِیمَان » ( نهج البلاغه، خطبه ۱۲)

ترجمه
« پس از آن که خداوند امام را بر توطئه‌گران جمل پیروزی دارد و یکی از یاران امام خطاب به آن حضرت گفت: «دوست می‌داشتم برادرم فلانی حضور داشت و به چشم می‌دید که خداوندت چگونه بر دشمنان پیروزی بخشید. حضرت فرمود: آیا برادرت را گرایش به ماست؟ گفت: آری. حضرت فرمود: پس بی‌تردید در این صحنه با ماست؛ که ما را در این اردوگاه کسانی هم‌رزم‌اند که اینک در پشت‌های پدران و زهدان‌های مادران‌اند. در آینده‌ای که نه چندان دور، تاریخ آنان را به صحنه می‌آورد و ایمان را با حضورشان توانمند می‌سازد.»

نکته‌ها
۱- از نشانه‌های سلامت معنوی میل و محبت قلبی به امامان معصوم علیه السلام و پیوند باطنی با آنان است.
۲- همراهی افراد با امام معصوم علیه السلام در صحنه‌ها منحصر در حضور فیزیکی و بدنی نیست، بلکه می‌تواند با همدلی نیز باشد؛ هرچند حضور فیزیکی اتفاق نیافتد. از این رو هر پاداشی که برای این نبرد برای حاضران هست، برای آنان نیز هست. (أَهَوَى أَخِیکَ مَعَنَا؟ فقَالَ نَعَمْ. قَالَ فَقَدْ شَهِدَنَا)
۳- گر در یمنی چو با منی پیش منی / گر پیش منی چو بی منی در یمنی. من با تو چنانم ای نگار یمنی / خود در عجبم که من توام یا تو منی. (أَهَوَى أَخِیکَ مَعَنَا؟ فقَالَ نَعَمْ. قَالَ فَقَدْ شَهِدَنَا)
۴- همراهی افراد با امام معصوم علیه السلام در صحنه‌ها مشروط به همزمانی آنان با امام علیه السلام نیست، بلکه چه بسا کسانی هستند که در طول زمان به صورت بالقوه در پشت پدران و رحم مادران نسل به نسل بگذرند و در آینده به دنیا بیایند و بالفعل گردند و با این وجود در صحنه کنار امام علیه السلام حضور داشته باشند. (وَ لَقَدْ شَهِدَنَا فِی عَسْکَرِنَا هَذَا [قَوْمٌ] أَقْوَامٌ فِی أَصْلابِ الرِّجَالِ وَ أَرْحَامِ النِّسَاءِ)
۵- یاران امام معصوم در هر زمان و صحنه‌ای که نیاز باشد، از بطون به ظهور می‌آیند و در آن صحنه حضور می‌یابند و ایمان را با حضورشان تقویت می‌کنند. (سَیَرْعَفُ بِهِمُ الزَّمَانُ وَ یَقْوَى بِهِمُ الإِیمَان)