دام ارتجاع خواص

دام ارتجاع خواص
نوشتاری از حجت‌الاسلام و المسلمین محمدباقر پورامینی مدیر گروه کلام پژوهشگاه 

در سال‌ دهم‌ هجرت‌، معاذبن‌ جبل‌، كه‌ در ميان‌ اصحاب‌ به‌ آشنايي‌  احكام‌ دین شهره‌ بود، از سوي‌ پيامبر خدا(ص) مأموريت‌ يافت‌ كه‌ براي‌داوري‌ و قضاوت‌ راهي‌ سرزمين‌ يمن‌ گردد. معاذ در آن‌ هنگام جوانی ۲۸ ساله‌بود.

رسول‌ خدا (ص) او را با پاي‌ پياده‌ بدرقه‌ نمود و وی را به محو شعارهای و مظاهر عصر جاهلی توصیه کرد و چند توصيه‌ مهم‌ را به‌ او گوشزد فرمود از جمله :

اي‌ معاذ! قرآن‌ِ خدا را بدان‌ها بياموز!

آنان‌ را بر اخلاق خوب‌ پرورش‌ ده‌.

در فرمان‌ و مال‌ خدا از هيچكس‌ در هراس‌ مباش‌؛ زيرا اختيار با تونيست‌ و مال‌ از آن‌ تو نيست‌.

امانت‌ مردم را كم‌ يا بيش‌ بدان‌ها بپرداز.

شعارهاي‌ دوران‌ جاهليت‌ را از ميان‌ ببر، مگر آنچه‌ را اسلام‌ زنده‌ داشته‌است‌.

امر اسلام‌ را خرد و كلان‌ پديدار كن‌ و بيش‌تر همتت‌ به‌ نماز باشد كه‌ پس‌ ازاعتراف‌ به‌دين‌، سر (رأس‌) مسلماني‌ (اسلام‌) است‌.

مردم‌ را به‌ خدا و روز جزا يادآوري‌ كن‌.

پندگويي‌ را دنباله‌ كن‌ كه‌ آن‌ها را به‌ كردار خدايي‌ نيرومند سازد.

آموزگاران‌ را در ميانشان‌ پراكنده‌ كن‌.

در راه‌ خدا از هيچ‌ سرزنش‌ مترس‌.

مبادا مسلماني‌ را دشنام‌ دهي‌ يا از گنهكاري‌ پيروي‌ كني‌ يا امام‌ عادلي‌ رانافرماني‌ نمايي‌ يا راستگويي‌ را باور نداري‌ يا دروغزني‌ را باور داري‌.

اي‌ معاذ! اگر نمي‌دانستم‌ كه‌ تا قيامت‌ برخورد نداريم‌، سفارش‌ را كوتاه‌مي‌كردم‌، ولي‌ من‌ مي‌دانم‌ كه‌ ما هرگز يكديگر را ملاقات‌ نخواهيم‌ كرد.

پس‌! اي‌ معاذ بدان‌!

ان‌َّ اَحَبَّكُم‌ْ اِلَي‌َّ مَن‌ْ يَلقَاني‌ عَلي‌ مِثْل‌ِ الْحال‌ِ التي‌ فَارَقَنِي‌ عَلَيْها

همانا محبوب‌ترين‌ شما نزد من‌ كسي‌ است‌ كه‌ با من‌ به‌ همان‌ حالي‌ برخوردكند كه‌ در آن‌ از من‌ جدا شده‌ است‌.

مُعاذبن‌ جبل‌ پس‌ از ورود به‌ يمن‌، به‌ قضا و داوري‌ بين‌ مردم‌ پرداخت‌ وفرداي‌ آن‌، ايشان‌ را با دين‌ اسلام‌ و قرائت‌ و معارف‌ قرآن‌ آشنا ساخت‌.

معاذ چند سالی بعد از رحلت پیامبر (ص) زیست و لیکن زیست او همسو با گفتمان ترسیمی حضرت نبود ، این انقلابی دیروز  با پیشینه ده سال مبارزه و مدیریت، در دام ارتجاعی افتاد که معماران فتنه طراحی کرده بودند او در صف جریان ناهمسو با امامت جای گرفت و حتی درخواست همراهی دخت پیامبر را در ماجرای فدک بی جواب گذاشت هرچند در روزهای پایانی حیاتش از این این ارتجاع و دوری از راه حق پیشمان بود.

یک انقلابی با روح ایمان و طراوت دینی ، از راه جای نمی ماند و در قاموس او خسته شدن بی معنا است و نسبت به خطر ارتجاع و بازگشت به فریبایی های زندگی مادی غربی بیناست  ؛ از این رو «مشکل‌تر از انقلابی بودن و گرایش انقلابی داشتن، انقلابی ماندن است..».