استادیار گروه منطق فهم دین پژوهشکده حکمت و دین پژوهی
پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
حوزه تمحّض: منطق اجتهاد تمدنی
حوزه تمحض دوم: پارادایم علم دینی/ بنیادهای فلسفی علوم انسانی (حلقههای ارتباط دادههای فلسفی و ورودی علوم انسانی)
دریافت رزومه: CV Vaseti
پست الکترونیکی: Hvaseti@yahoo.com
سوابق شغلی
ردیف | نام سازمان یا مؤسسه | مدت اشتغال | نوع فعالیت | عنوان شغلی (سمت) | |||
از | تا | پژوهشی | آموزشی | اجرایی | |||
۱ | موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام | ۱۳۸۵ | ۱۳۹۵ | R | R | معاون پژوهشی | |
۲ | مرکز تخصصی آموزش فلسفه و کلام نورحکمت رضوی | ۱۳۹۳ | ادامه دارد | R | R | مدیر مرکز | |
۳ | مدرسه علمیه نورالرضا علیهالسلام | ۱۳۸۰ | ادامه دارد | R | R | عضو هیات مدیره | |
۴ | بنیاد پژوهشهای اسلامی آستانقدس رضوی | ۱۳۹۵ | ادامه دارد | R | عضو هیات مدیره | ||
۵ | مجمع عالی حکمت اسلامی شعبه مشهد | ۱۳۹۳ | ۱۳۹۵ | R | مدیر گروه فلسفه علوم انسانی |
ج) وضعیت تحصیلات
مدرک | رشته علمی | سال دریافت مدرک | محل دریافت مدرک | توضیحات |
سطح سه
سطح چهار (دکتری)
|
فقه و اصول
فقه و اصول
|
۱۳۹۳
۱۳۹۶
|
حوزه علمیه مشهد
حوزه علمیه مشهد
|
ورودی ۱۳۶۵ حوزه مشهد مقدس و اتمام
۸ سال درس خارج در سال ۱۳۸۵ |
د) سوابق و حوزههای مطالعاتی و تخصصی
۱. رشته تخصصی
ردیف | رشته علمی | تخصص | مدت مطالعات تخصصی | گواهی معتبر |
۱ | فلسفه علم / علم دینی | روششناسی،
الگوریتمسازی، طراحی مدل و سیستم |
۱۰ سال |
۲. مهارتهای غیرمطالعاتی (رایانه و . . . )
ردیف | نوع تخصص | مدت سابقه | گواهی معتبر | توضیحات |
۱ | مهارتهای اولیه رایانهای و نرمافزارها | ۱۰ سال | ||
۲ | مدرّسی کارگاه روش تحقیق | ۱۰ سال | ||
۳ | مدرّسی کارگاها روش تدریس | ۱۰ سال |
هـ) سوابق آموزشی
ردیف | عنوان دروس مورد تدریس | نام مؤسسه یا دانشگاه یا حوزه علمیه | مدت تدریس | رتبه علمی | توضیحات |
۱ | دروس حوزوی از پایه یک تا هشت
(بخشی از کتابهای اصلی در هر پایه) |
حوزه علمیه مشهد مقدس
در مدارس مختلف |
۱۰ سال | ||
۲ | معرفتشناسی | نهاد رهبری در دانشگاهها، طرح ضیافت اندیشه اساتید | ۵ سال | کارگاه آموزشی | |
۳ | فلسفه اخلاق | نهاد رهبری در دانشگاهها، طرح ضیافت اندیشه اساتید | ۵ سال | کارگاه آموزشی | |
۴ | فلسفه حقوق | نهاد رهبری در دانشگاهها، طرح ضیافت اندیشه اساتید | ۵ سال | کارگاه آموزشی | |
۵ | فلسفه سیاست | نهاد رهبری در دانشگاهها، طرح ضیافت اندیشه اساتید | ۵ سال | کارگاه آموزشی |
و) جوایز علمی
ردیف | نام مجموعه | رتبه | عنوان تحقیق/ مقاله و . . . . |
۱ | حوزه علمیه مشهد مقدس | طلبه ممتاز | |
۲ | استانداری خراسان | پژوهشگر نمونه استانی | |
۳ | نهاد رهبری در دانشگاهها | مدرس نمونه دورههای ضیافت اندیشه برای اعضائ هیات علمی |
ز) همکاری علمی ـ اجرایی با مراکز و مؤسسات
ردیف | نوع همکاری | مؤسسه یا مرکز مربوط | سال | توضیحات |
۱ | تدریس در کارگاه آموزشی | حوزه علمیه قم | از ۱۳۸۱ | |
۲ | تدریس در کارگاه آموزشی | موسسه امام خمینی قم | از سال۱۳۸۵ | |
۳ | تدریس در کارگاه آموزشی | نهاد رهبری | از سال ۱۳۹۰ | |
۴ | تدریس در کارگاه آموزشی | دانشگاه آزاد | از سال ۱۳۹۰ | |
۵ | تدریس در کارگاه آموزشی | بسیج اساتید | ۱۳۹۳ |
ح) سوابق تحقیقاتی و فعالیتهای علمی ـ جنبی
۱. تحقیقات اتمامیافته/ منتشر شده
ردیف | عنوان تحقیق | نوع تحقیق: تألیف/ تدوین/ تحقیق/ ترجمه/ متن درسی/ تصحیح انتقادی و . . . | تاریخ اتمام | محل انتشار یا ارائه (نام ناشر) |
۱ | نگرش سیستمی به دین | تالیف | ۱۳۸۱ | موسسه مطالعات راهبردی |
۲ | راهنمای تحقیق با اقتباس از نگرش اسلام | تالیف | ۱۳۸۲ | موسسه مطالعات راهبردی |
۳ | راهنمای تدریس با اقتباس از نگرش اسلام | تالیف | ۱۳۸۲ | موسسه مطالعات راهبردی |
۴ | راهنمای تحصیل با اقتباس از نگرش اسلام | تالیف | ۱۳۸۵ | موسسه مطالعات راهبردی |
۵ | چرخه از تولید تا مصرف نان
با اقتباس از نگرش اسلام |
تالیف | ۱۳۸۱ | موسسه مطالعات راهبردی |
۶ | کانون تفکر و تصمیمسازی | تالیف | ۱۳۹۰ | موسسه مطالعات راهبردی |
۷ | حجاب و مدیریت احساس | تالیف | ۱۳۸۸ | موسسه مطالعات راهبردی |
۸ | آرامبخش دلها در مصیبت و بلاها | ترجمه | ۱۳۸۸ | موسسه مطالعات راهبردی |
۲. تحقیقات در دست اجرا
ردیف | عنوان تحقیق | نوع تحقیق: تألیف/ تدوین/ تحقیق/ ترجمه و . . . | تاریخ شروع | محل ارائه |
۱ | الگوریتم اجتهاد | تالیف | ۱۳۹۶ | پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه |
۲ | فلسفه اجتهاد تمدنی | تالیف | ۱۳۹۷ | پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه |
۳. مقالات تألیفی (برای مجلات، دانشنامهها، همایشها، مجموعهها، ISI، ISC)
ردیف | عنوان مقاله | نوع مقاله: تألیف/ تحقیق/ ترجمه و… | تاریخ اتمام | محل انتشار یا ارائه
(نام مجله یا مجموعة مربوط) |
۱ | نان در اسلام | تالیف | ۱۳۸۵ | کتاب همایش ملی فرهنگستان علوم کشور (علمی پژوهشی) |
۲ | کاربرد منطق فازی در تحلیل گزارههای دین | تالیف | ۱۳۸۴ | مجله آینه معرفت
گروه فلسفه دانشگاه شهید بهشتی طهران |
۳ | نگرشی دیگر به اهداف دین | تالیف | ۱۳۸۶ | کتاب نقد
پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه |
۴ | اجتهاد سیستمی، راهبرد تولید الگوی اسلامی پیشرفت | تالیف | ۱۳۹۳ | کتاب کنفرانس مرکز الگوی اسلامی پیشرفت
(علمی پژوهشی) |
۵ | نقش شاخصهای کرامت انسانی در تعالی سازمانی | تالیف/ مشترک | ۱۳۹۲ | مجله مدیریت در دانشگاه اسلامی
(علمی پژوهشی) |
۶ | راهبردهای تحول در حوزه علمیه | تالیف | ۱۳۹۱ | معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان |
۷ | الگوریتم کشف اسباب نزول آیات | تالیف | ۱۳۹۵ | مجله پژوهشهای قرآنی(علمی پژوهشی) |
۸ | الگوریتم تحلیل لغت در استنباط فقهی | تالیف | ۱۳۹۶ | مجله نگرشی نو به فقه
(علمی پژوهشی) |
۹ | اجتهاد تمدنی | تالیف | ۱۳۹۷ | مجله فقه و حقوق دانشگاه فردوسی
(علمی پژوهشی) |
۴. حضور در کرسیهای نظریهپردازی، نوآوری، نقد و مناظره علمی
ردیف | موضوع | نوع کرسی | نوع فعالیت | امتیاز کسبشده | سال | توضیحات |
۱ | عدل شبکهای | نوآوری | ارائه کننده | ۹۵ | ۱۳۹۶ | با میزبانی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی قم |
۲ | الگوریتم اجتهاد | ترویجی | ارائه کننده | ۱۳۹۷ | پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی | |
۳ | روش نظریهپردازی | ترویجی | ارائه کننده | ۱۳۹۷ | پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی |
۵. مشارکت فعال در طرح مواجهه با مبادی تفکرات معارض/ متفکران مدعوّ
ردیف | نام طرف نقد | نوع مشارکت | سال | توضیحات |
۱ | نصیری ، مهدی | نقادی | ۱۳۹۲ | نقد تفکر ضد فلسفه و عرفان
(محتوای سه جلسه نقد و نظر، با عنوان «عیار نقدها» توسط موسسه مطالعات راهبردی مشهد چاپ شد. |
۶. حضور در همایشها/ جلسات و هماندیشیهای تخصصی/ کارگاههای علمی/ جلسات نقد کتاب و . . .
ردیف | نام همایش/ هماندیشی/ کارگاه/جلسه | نوع همکاری | دانشگاه یا مؤسسه مربوط | سال | توضیحات |
۱ | کنفرانس مرکز الگوی اسلامی پیشرفت | ارائه مقاله | مرکز الگو | ۱۳۹۳ | پنج مقاله با راهنمایی و مشارکت اینجانب، در این همایش پذیرفته و ارائه شد. |
۲ | کارگاه مهارتافزایی اساتید
مدرسین کارگاهها برای اعضاء هیات علمی دانشگاهها |
ارائه بحث | نهاد رهبری در دانشگاهها | ۱۳۹۴ | |
۳ | کارگاه نقد و بررسی برنامه توسعه | ارائه بحث | معاونت برنامهریزی ریاست جمهوری | ۱۳۹۲ | |
۴ | هماندیشی اساتید علوم انسانی اسلامی | مشارکت | مرکز پژوهشهای صدرا | ۱۳۹۶ | |
۵ | هماندیشی اساتید مرکز الگوی اسلامی پیشرفت | مشارکت | مرکز الگو | ۱۳۹۶ | |
۶ | کارگاه نگرش سیستمی به دین | ارائه بحث | اساتید معارف دانشگاه امام صادق علیهالسلام | ۱۳۹۴ |
۹. اجرای طرحهای علمی ابتکاری ویژه (مانند طراحی تحقیق کلیدی، تأسیس مجلّه، تأسیس انجمن علمی، راهاندازی سایت علمی و . . .)
ردیف | عنوان طرح ابتکاری | دانشگاه یا مؤسسه مربوط | سال | توضیحات |
۱ | تاسیس موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلامی | موسسه مردم نهاد وزارت کشور | ۱۳۸۵ | طراحی و برنامهریزی و اجرا |
۲ | تاسیس مرکز تخصصی آموزش فلسفه و کلام نورحکمت رضوی | حوزه علمیه مشهد مقدس | ۱۳۹۳ | طراحی و برنامهریزی و مدیریت |
۳ | تاسیس مجله «مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام» | موسسه مطالعات راهبردی | ۱۳۹۰ | طراحی و برنامهریزی و سردبیری |
۴ | سایت موسسه مطالعات راهبردی | موسسه مطالعات راهبردی | ۱۳۹۰ | طراحی و اجرا و تالیف تمام متن |
۵ | کارگاههای آموزشی پنج بُعدی
(روش تدریس، روش تحقیق، معرفت افزایی) |
موسسه مطالعات راهبردی | ۱۳۸۵ | طراحی و اجرا |
۶ | طرح «نگرش سیستمی به دین» | موسسه مطالعات راهبردی | ۱۳۸۵ | طراحی و تالیف و اجرا |
۷ | طرح «پارادایم شبکهای» به عنوان پارادایم معیار علوم انسانی اسلامی | موسسه مطالعات راهبردی | ۱۳۹۳ | طراحی و تالیف |
۸ | طرح «اجتهاد تمدنی» و «الگوریتم اجتهاد» | پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی | ۱۳۹۵ | طراحی و اجرا |
۱۰. اجرای سخنرانی و مصاحبه علمی
ردیف | عنوان سخنرانی/ مصاحبه | دانشگاه یا مؤسسه مربوط | سال | توضیحات |
۱ | برنامه تحول در حوزه | اساتید حوزه مشهد | ۱۳۹۱ | |
۲ | – روششناسی درس خارج در حوزه
– برنامه آموزش اثربخش در ادبیات، منطق، فلسفه و کلام، اصولفقه |
مصاحبه با مجله رهنامه
معاونت پژوهش حوزه قم |
۱۳۹۱ | |
۳ | نمای نزدیکتر از الگوی پیشرفت | هیات دولت نهم | ۱۳۹۰ | |
۴ | بررسی مدل توسعه با اقتباس از نگرش اسلام | سازمان برنامه و بودجه و ….. | ۱۳۹۰ | |
۵ | علم دینی | دانشگاه آزاد مشهد و ….. | ۱۳۹۲ | |
۶ | علوم انسانی اسلامی | دانشگاه صنعتی اصفهان و …. | ۱۳۸۸ | |
۷ | ظرفیتهای حکمت متعالیه در تولید علوم انسانی اسلامی | مجمع عالی حکمت اسلامی شعبه مشهد مقدس | ۱۳۹۵ | |
۸ | روش تدریس فلسفه | مرکز فلسفی آیتالله فیاضی و
معاونت آموزش حوزه مشهد |
۱۳۹۴ | |
۹ | فقه تمدنی | موسسه مطالعات راهبردی | ۱۳۹۴ | |
۱۱ | برنامه درسی «مطالعات سیستمی اسلام» | جامعه المصطفی قم | ۱۳۹۴ | |
۱۰ | طرح مطالعه تطبیقی آرمانشهرها | مرکز نوآوریهای صدرا | ۱۳۹۵ |
۱۱. راهنمایی پایاننامهها و رسالهها
ردیف | عنوان پایاننامه/ رساله | دانشگاه یا مؤسسه مربوط | مقطع تحصیلی | سال |
۱ | صرف تخصصی کاربردی
(استاد راهنما) |
مدرسه علمیه نواب | سطح سه | ۱۳۹۱ |
۲ | طبقهبندی علوم با اقتباس از نگرش اسلام (استاد راهنما) | جامعه المصطفی | کارشناسی ارشد | ۱۳۹۳ |
۴ | کاربرد نظریه وضع الفاظ برای معانی عامه در استنباط فقهی (استاد راهنما) | حوزه مشهد مقدس | سطح سه | ۱۳۹۵ |
۵ | فقه تمدنی (استاد راهنما) | حوزه مشهد مقدس | سطح سه | ۱۳۹۷ |
۶ | فقه آرمانشهر (استاد راهنما) | حوزه مشهد مقدس | سطح سه | ۱۳۹۷ |
۷ | پارادایم شبکهای (استاد راهنما) | جامعه المصطفی | دکتری | ۱۳۹۷ |
۷ | کاربرد منطق در کلام رضوی
(استاد مشاور) |
حوزه مشهد مقدس | سطح سه | ۱۳۹۴ |
۸ | ابواب فقه تمدنی (استاد مشاور) | حوزه مشهد مقدس | سطح سه | ۱۳۹۵ |
۹ | علم دینی (استاد مشاور) | جامعه المصطفی | کارشناسی ارشد | ۱۳۹۳ |
۱۲. مصاحبت تحقیقات (راهنمایی، مشاوره و نظارت)
ردیف | عنوان تحقیق | نوع مصاحبت | دانشگاه یا مؤسسه مربوط | سال | توضیحات |
۱ | پاردایم شبکهای | راهنما | موسسه مطالعات راهبردی | ۱۳۹۱ | |
۲ | روش تولید شبکه مسائل | راهنما | موسسه مطالعات راهبردی | ۱۳۹۱ | |
۳ | نگرشی دیگر به آینده پژوهی | راهنما | موسسه مطالعات راهبردی | ۱۳۹۱ | |
۴ | نگرشی دیگر به دین | راهنما | موسسه مطالعات راهبردی | ۱۳۹۲ | |
۵ | نگرشی دیگر به مهدویت | راهنما | موسسه مطالعات راهبردی | ۱۳۹۲ | |
۶ | ترجمه بلاغی | راهنما | موسسه مطالعات راهبردی | ۱۳۹۳ | |
۷ | شبکه مسائل علوم انسانی | راهنما | موسسه مطالعات راهبردی | ۱۳۹۳ | |
۸ | روششناسی آموزش اثربخش | راهنما | موسسه مطالعات راهبردی | ۱۳۹۴ | |
۹ | مدل نیازها با اقتباس از نگرش اسلام | مشاور | موسسه مطالعات راهبردی | ۱۳۹۴ | |
۱۰ |
۱۳. ارزیابی تحقیقات و آثار
ردیف | نام تحقیق/ اثر | نام مؤلف | سال ارزیابی | نام مؤسسه یا دانشگاه مربوط |
۱ | سیستم بهداشتی با اقتباس از نگرش اسلام | روح الله سلیمانی | ۱۳۹۴ | حوزه علمیه مشهد ، پایان نامه سطح ۳ |
۲ | معناشناسی دلالت کلام | سیدجلال مهدی زاده | ۱۳۹۵ | مدرس علمیه نواب، پایاننامه سطح ۳ |
۳ | تفسیر آیات و تشخیص و استخراج الگوهای نهفته در قرآن کریم با استفاده از الگوریتم های داده کاوی | محمد جلالی | ۱۳۹۵ | مجله پژوهشی پژوهشهای قرآنی دفتر تبلیغات اسلامی |
۴ | جایگاه و نقش منطق فازی در تفسیر قرآن کریم | زهرا احمدی | ۱۳۹۵ | مجله پژوهشی فلسفه و کلام دانشگاه فردوسی |
۵ | مدل تقویت خودکنترلی در منابع انسانی سازمانها مبتنی بر آموزه های قرآنی | حسین احمدی | ۱۳۹۵ | مجله پژوهشی پژوهشهای قرآنی دفتر تبلیغات اسلامی |
۶ | اجتهاد تمدنساز | علیرضا اعرافی | ۱۳۹۶ | کتاب سال حوزه |
۱۴. همکاری با کانون اندیشه جوان (در زمینة: نشستهای گفتمانی، نقدو مناظره، طرح نخبهپروری، باشگاه اندیشه و…)
ردیف | نوع همکاری | سال | توضیحات |
۱ | ارائه طرح «طلبه تمدنی» | ۱۳۹۶ | |
۲ | ارائه طرح «آیندهپژوهی حوزههای علمیه» | ۱۳۹۶ | در حال اجرا |
۳ |
۱۵. سفرهای علمی و ملاقات با شخصیتهای علمی
ردیف | نام محلّ سفر | نام مرکز یا شخصیت علمی | موضوع ملاقات | سال | توضیحات |
۱ | هندوستان | حوزههای علمیه شیعی | کارگاه روش تدریس | ۱۳۹۰ | |
۲ | روسیه | مرکز اسلامی مسکو
بنیاد مطالعات اسلامی روسیه |
– معارف رضوی
– تحقیقات فلسفه و عرفان اسلامی |
۱۳۹۶ | |
۳ | عراق | همایش مشترک با دانشگاه کوفه و بغداد | اربعین | ۱۳۹۵ |
۱۶. سایر موارد:
یادداشتهای تفصیلی در عناوین زیر که در سایت موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام به نشانی isin.ir منتشر شده است:
- مدل نظریهپردازی و تولید علم
- رویکردهای تحقیقاتی و رویکرد شبکهای (مباحثی در فلسفه علم و روششناسی)
- روش تحقیق مدلسازانه (ابزار تولید مدلهای دینی)
- روش تفکر شبکهای (ابزار روش تحقیقی)
- حکمت و عرفان تمدنساز
- چهارگانة حکمت صدرایی، عرفان شیعی، اخلاق مَلِکی، فقه جواهری
- هستی شبکهای (مبنای هستیشناسانه اسلام)
- انسان شبکهای (مبنای انسانشناسانه اسلام)
- بسته معرفتشناسانه مبتنی بر دیدگاه حکماء اسلام
- علم شبکهای (مبنای علمشناسانه اسلام)
- عدل شبکهای (مبنای ارزششناسانه اسلام)
- تمدن شبکهای (نقشه تمدنی، فرآیندهای تمدنی، شاخص مرکزی تعالی تمدنی)
- فلسفههای مضاف (ابزار تمدنسازی – با تاکید بر چگونگی تولید فلسفههای مضاف)
- بسته فلسفههای مضاف با رویکرد کاربردی (فلسفه اخلاق، حقوق، سیاست، …)
- آرمانشهر اسلام (چیستی و چگونگی)
- مدل علم دینی (استنباط فرآیندی) + بررسی تطبیقی مدلهای ارائه شده
- نقد دیدگاه آیتالله جوادی در مورد علم دینی
- دین سیستمی (مبنای دینشناسانه۱)
- دین راهبردی (مبنای دینشناسانه۲)
- منطق فهم دین و الگوریتم اجتهاد
- اجتهاد سیستمی
- شبکه مبانی اجتهادی در عملیات استنباط
- بسته مبنایی «تفسیر متن» (زیرساخت استنباط در گزارههای دینی)
- حوزه تمدنساز (چیستی و چرایی)
- فقه تمدنی (مبنای فقاهتی تمدنسازی اسلامی)
- ابواب فقه تمدنی
- ایده بازتعریف باببندی جوامع حدیثی (با رویکرد تمدنی)
- برنامه تحول در حوزهها (چگونگی حوزه تمدنی)
- روش تحصیل اثربخش در حوزهها
- روش تدریس اثربخش در حوزهها (مدل آموزش پنج بُعدی)
- مدل برنامهریزی راهبردی و لایههای برنامهای در تدوین اسناد بالادستی
- فرمول کارآمدی
- نقشه اسماءالله و معادلسازی تمدنی
- شاخص مرکزیِ «توحید» (چیستی و چگونگی تحقق)
- شاخصهای عملیاتی «عبودیت» و «تقوی»
- عرفان شیعی فقاهتی
- بازتعریف وحدت وجود براساس عرفان شیعی
- مکتب عرفانی معرفتنفسی
- توحید اجتماعی تمدنی
- مدل موضوعشناسی فقهی در مقیاس تمدنی
- نقشه عرصههای پیشرفت و توسعه
- مدل حقوق بشر با اقتباس از نگرش اسلام
- شبکه مسائل فرهنگ
- نقطه شروع مهندسی فرهنگی
- مدل مدیریت فرهنگی
- عناصر دهگانه فرهنگ
- سبک زندگی (چگونگی تولید)
- مدل طبقهبندی علوم با اقتباس از نگرش اسلام
- علوم انسانی اسلامی (مدل معرفتی و مدل عملیاتی)
- درسنامه شبکه مسائل علوم انسانی برای حوزهها
- شاخصهای انسان سالم (بررسی تطبیقی دیدگاههای روانشناسانه و جامعهشناسانه با دیدگاه اسلام)
- مدل نیازهای انسان (بررسی تطبیقی دیدگاههای روانشناسانه و جامعهشناسانه با دیدگاه اسلام)
- مدل آزادی با اقتباس از نگرش اسلام
- معنای زندگی (بررسی تطبیقی دیدگاههای روانشناسانه و جامعهشناسانه با دیدگاه اسلام)
- الگوی اسلامی پیشرفت (نقشه عملیاتی و محتوای مفهومی و برنامهای)
- برنامه و نتایج دوره تربیت محقق طراح سیستمهای دینی
- شاخصهای محقق تمدنساز
- تبلیغ تمدنساز
- برنامه، نتایج و فرآیند کارگاههای نگرشی دیگر (نگرش سیستمی به مفاهیم اصلی دین)
- تکتک عناوین کارگاههای نگرشی دیگر (نگرشی دیگر به زیارت، مهدویت، حجاب، …)
- حوزه بیست سال آینده
- پروتکل تحصیلی فقه کاربردی، اصول کاربردی و فلسفه کاربردی در سطوح عالی (کاربرد برای فرآیندسازی در مقیاس تمدنی)
- ایدة بسته کنترل کیفیت با اقتباس از نگرش اسلام
- مدل تصمیمسازی شبکهای
- مدل رسانه اثربخش (مدل سه فرآیندی)
- فرآیند منضبطکردن و دقیقسازی عرف در استنباطات فقهی
- راهبرد اخلاق پزشکی با اقتباس از نگرش اسلام (با بررسی تطبیقی)
- ضرورت حیاتی و چگونگی رویکردهای تطبیقی در مطالعات دینی
- مدل سطوح فهم و ادراک (و تاثیر آنها در آموزش و تحقیق)
- شاخصهای دهگانه خلاقیت با اقتباس از نگرش اسلام (با بررسی تطبیقی)
- زیرساختهای مدل تامین اجتماعی با اقتباس از نگرش اسلام (با بررسی تطبیقی)
- فرآیند تولید شاخصها برای مدلسازی دینی
- مدل توسعه معرفت (برنامهریزی استراتژیک برای زندگی فردی)
- فرمولاسیون نوشابه رضوی
- چرخه از دانه تا خانه در نان (با اقتباس از نگرش اسلام)
- برنامه راهبردی حکمت و عرفان برای بیست سال آینده
- نقاط تکمیل محتوای علم اصول فقه برای تولید تمدنی
- ایده توضیح المسائل تمدنی
- پروتکل خانواده موفق با اقتباس از نگرش اسلام (ایزوی خانواده)
- مهارتهای زندگی با اقتباس از نگرش اسلام
- امربمعروف و نهیاز منکر = سیستم کنترل کیفیت اجتماعی
- حجاب و مدیریت احساس
- ضرورت زبانشناسی برای طلاب حوزه
- ترجمه بلاغی (چیستی چرایی و چگونگی)
- ضرورت الگوریتمسازی و رویکردالگوریتمی در تحقیقات دینی
- تفاوت روشی اخلاق و عرفان در تربیت
- حوزه مهارتمحور (شاخصهای ارزیابی مهارتی در حوزهها)
- مدل توسعه مهارتمحور
- مدل نیازمحور در کتب معارف دانشگاهها (با رویکرد موضوعشناسانه و سیستمی در مقیاس تمدنی)
- کدهای اخلاق حرفهای با اقتباس از نگرش اسلام
- هویت کانون تفکر و چگونگی فعالسازی و رشد آن
- کاربرد منطق فازی در تحلیل گزارههای دین (با پیادهسازی بر مفهوم تقوی)
- مدل آموزش اخلاق در حوزهها
- جوان مسلمان و معیارهای تصمیمگیری در دنیای معاصر (دینداری در دنیای معاصر)
- مدل مشارکت حداکثری در تصمیمسازی حکومتی (مدل دموکراسی اصناف)
- مدل آمایش سرزمین با اقتباس از نگرش اسلام
- گزارش محتوایی و راهبردی از دروههای ضیافت اندیشه اعضاء هیئت علمی دانشگاهها
- نظریه «روح معنا» نقطه عزیمت برای فرآیندسازی در مقیاس تمدنی
- شبکه علوم حوزوی با رویکرد تمدنی و مهارتی
- ایده شکلگیری قطب علمی «علم دینی»
- ایده شکلگیری قطب علمی «عرفان شیعی»
- روششناسی اصولیین در تحلیل مسائل و موضوعات
- روششناسی استنباط فقهاء (بررسی تطبیقی)
- روش تحقیق مبتنی بر فلسفه (چگونگی انتزاع روششناسی از فلسفه)
- الگوریتم تولید تعریف در منطق (رویکرد تولید تعاریف سیستمی)
- برنامه تکمیل علم منطق با مباحث روششناسی و مدلسازی
- چگونگی جمع دلالی در رویکرد سیستمی به گزارههای دین
- مقبوله عمربن حنظله یا مدل تصمیمسازی و مدیریت بحرانهای معرفتی
- ولایت فقیه = مدل حکومت اسلام (با تبیین سازههای حاکمیتی)
- ولایت فقیه در دیدگاه علامه آیتالله حسینی طهرانی قدسسره
- منظومه فکری علامه آیتالله حسینی طهرانی قدسسره
- دیدگاههای سیاسی علامه آیتالله حسینی طهرانی قدسسره
- روش تربیتی علامه آیتالله حسینی طهرانی قدسسره
- سبک زندگی زن مسلمان
- ضرورت اتحاد تقویم و تاریخ، پرچم و پول و مرزها در جهان اسلام
- نقشه ظهور (رویکرد سیستمی به حوادث قبل از ظهور)
- چگونگی انتظار فعال در عصر غیبت
- قرآنشناسی از دید یک کتابشناس
- مدلی برای احیاء نسخ خطی
- ترجمه بلاغی و تفسیری نماز و تاثیر آن در حضور قلب
- چگونگی تحلیل ادبی آیات قرآن برای تولید سناریوهای تصویری
- اهمیت کتاب «النفحات الرحمانیه» بانو امین اصفهانی (بحث شهودهای عرفانی)
- روش الگوریتمی تحلیل و تفسیر آیات و روایات
- حج و عمره اثربخش (برنامه و فرآیندهای معرفتی و عملیاتی سفر حج و عمره) + زیارت فعال
- منطق امام حسین علیهالسلام (تحلیل شبکهای)
- نقد نظریه اندیشه مدون آیتالله هادوی (نیازمندیهای تکمیلی نظریه)
- بازتعریف مکاسب محرمه شیخ انصاری با رویکرد تمدنی
- درسنامه اللهشناسی، امامشناسی، معادشناسی، قرآنشناسی، ولایتفقیهشناسی، عرفانشناسی (از دیدگاه علامه طهرانی)
- گزارش از پنج هزار صفحه مکتوبات خطی علامه طهرانی قدسسره
- برنامه رشته تخصصی ادبیات عرب در حوزه (برای سطح سه و چهار)
- برنامه رشته تخصصی کلام اسلامی (سطح سه)
- پروتکل تحصیلی درس خارج
- برنامه رشته حکمت و عرفان شیعی (برای سطح سه و چهار)
- بازخوانی هویت فلسفه و عرفان (فلسفة فلسفه و فلسفة عرفان)
- توصیف و تبیین شاخصهای فلسفه و عرفان مطلوب
- استخراج و طراحی سیستم هستیشناسانه اسلام (هرم هستی، نقطه مختصات انسان، معادلات حرکت انسان در شبکه هستی)
- ایده جدولهای تطبیقی میان قرائتهای مختلف فلسفی عرفانی در اسلام و در جهان
برنامه ۲۱ سال آینده:
فعاليتهاي آماده انجام (داراي ساختار و اطلاعات پايه آماده):
- تاليف كتاب ده واحديِ منطق كاربردي با رويكرد آموزش كارگاهي و ميانرشتهاي[۱] براي ايجاد مهارت تجزيه و تركيب منطقي و مهارت در كشف مغالطات و توليد برهان و ارائه تعاريف سيستمي براي طلاب پايه دوم
- تاليف كتاب دو واحديِ طراحي نظامها و الگوها براساس گزارههاي دين براي طلاب پايه۵ بهعنوان منطق نظريهپردازي و با عنوان آموزشيِ منطق تكميلي
- تاليف كتاب معارف دانشگاه با رويكرد آموزش كارگاهي، الگوريتمي و مطالعات تطبیقی
- تاليف كتاب دو واحديِ دينشناسي با رویکرد تمدنی براي طلاب ورودي حوزه
- طرح دو مدرسه علميه «حکمت و عرفان تمدنی» و «فقاهت تمدنی» با شيوه آموزش كارگاهي
- تدوين آموزشي كتاب شرح لمعه، مکاسب، کفایه، نهایه با رويكرد سيستمي، موضوعشناسانه و روششناسانه (با تطبیق بر الگوریتم اجتهاد)
- كارگاههاي علوم و معارف اسلام با روش دعوت سهبُعدي (با اولويت بر كارگاه نورملكوت قرآن، كارگاه معادشناسي، كارگاه امامشناسي و كارگاه اللهشناسي)
- ترجمه بلاغی قرآن، نهج البلاغه، صحیفه، مفاتیح
- درسنامه تفسير الميزان
- تاليف كتاب «بررسي تطبيقي سيستمهاي نگرشي، قانوني و فرهنگي اديان»
- چشمانداز، قانون اساسي و سيستمهاي تمدن اسلام در قالب كتاب آرمانشهرگونة «شهرِ واقعيتها»