فقه تحزب باید در دروس خارج حوزه تحقیق و تدریس شود

به گزارش اداره روابط عمومی واطلاع رسانی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و به نقل از خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین محسن مهاجرنیا، عضو هیات علمی گروه سیاست پژوهشگاه و استاد حوزه علمیه و مؤلف کتاب «درآمدی بر فقه تحزب در نظام اسلامی» در آیین رونمایی این اثر در مؤسسه آموزشی طلوع مهر در قم، طی سخنانی اظهار کرد: این کتاب درآمدی بر فقه تحزب به عنوان گام اولیه و ابتدایی است و باید در حوزه دروس خارج به عنوان فقه تحزب ارائه و روی آن تحقیق و تدریس شود؛ ما نظام حزبی را پذیرفته‌ایم و چاره‌ای هم جز آن نداریم و باید آن را تقویت کنیم.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه در کشور باید دانش دینی مسائل سیاسی مانند حزب و دولت و …تولید شود، گفت: باید در حوزه دروس خارج به عنوان فقه تحزب ارائه و روی آن تحقیق و تدریس شود.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی خاطرنشان کرد: رهبر معظم انقلاب اسلامی، تحلیلی در مورد مراحل و اهداف انقلاب اسلامی داشتند؛ ایشان فرمودند ما ۵ مرحله یعنی انقلاب، نظام‌سازی، دولت‌سازی، جامعه و تمدن‌سازی اسلامی را پیش رو داریم؛ انقلاب به خوبی انجام شده و بعد از آن هم نظام‌سازی به مدت کوتاهی با قانون اساسی و … اجرا شد.

حجت الاسلام والمسلمین مهاجرنیا با بیان اینکه دولت اسلامی هنوز محقق نشده است، تصریح کرد: انقلاب اسلامی خیلی سریع رخ داد و عملاً بسیاری از نهادهایی که در قانون اساسی پذیرفتیم، قبلاً دانش آن را نداشتیم و حتی بعد از ۴۰ سال دانش مورد نیاز برخی از نهادهای دیگر را هم ایجاد نکرده و نداریم.

وی اضافه کرد: برخی مانند تحزب جزء سنن جاری متدینین نبود یا نگاه منفی به آن داشتند؛ حزب به عنوان یک پدیده مثبت در بسیاری از کشورها پذیرفته شده است تا برنامه‌های کشور در چارچوب جمعی و عقلانی پیش برود؛ تحزب کارویژه‌های خوبی هم در برخی کشورها داشته است.

استاد حوزه علمیه تصریح کرد: از آنجا که بنا نبوده ما لزوماً پیرو تجارب دیگران باشیم و بنا بود خودمان دانش لازم را در این عرصه تولید کنیم، وارد این مباحث شدیم و چون فقه متصدی تعیین تکلیف برای متکلفان اجتماعی و فردی است، لذا به بحث فقه تحزب پرداختیم و کتاب درآمدی بر فقه تحزب در نظام اسلامی در این راستا نوشته شده است.

وی افزود: بعد از ۴۰ سال از انقلاب عملاً این کار انجام نشده بود و دچار کاستی و نقص بودیم و باید زودتر این هم انجام می‌شد؛ مثلاً وزارت کشور متصدی احزاب است و قبل از اعطای مجوز باید قانون دینی حزب را هم در اختیار آنها بگذارد؛ مرکز پژوهش‌های مجلس هم نسبت به این امر و سایر مسائل سیاسی نیاز به تبیین فقهی و دینی دارد.

حجت الاسلام والمسلمین مهاجرنیا با بیان اینکه حزب و نهادهای زیاد دیگری در کشور پذیرفته شده، ولی باید مبانی دینی آن هم تبیین می‌شد، لذا نیاز به این کار مغفول در این ۴۰ سال وجود داشته و دارد، اظهار کرد: ما احزاب زیادی داریم، بیش از ۲۰۰ حزب در کشور وجود دارد و ما جزو اولین کشورها در آسیا در این زمینه هستیم، اما نقیصه فوق وجود داشته و لازم بود این نقص در قالب نگاه فقهی برطرف و مباحث بومی متناسب ارائه شود.

وی افزود: این کتاب درآمدی بر فقه تحزب به عنوان گام اولیه و ابتدایی است و باید در حوزه دروس خارج به عنوان فقه تحزب ارائه و روی آن تحقیق و تدریس شود؛ ما نظام حزبی را پذیرفته‌ایم و چاره‌ای هم جز آن نداریم و باید آن را تقویت کنیم.

استاد حوزه اضافه کرد: اساتید حوزه هم باید در این زمینه و موضوعات دیگر مانند رابطه مجلس، دولت و … نظریه‌پردازی کنند؛ ما همواره به ناکارآمدی مجلس و دولت می‌پردازیم، ولی این دو نهاد را قبول کرده‌ایم با اینکه دانش دینی آن تولید نشده است.

حجت الاسلام والمسلمین مهاجرنیا با تأکید بر تقویت دولت و نظام‌سازی اظهار کرد: این اثر به همت دنیای کتاب و مؤسسه طلوع مهر منتشر شده و از هر دو مجموعه قدردانی می‌کنم.

در ادامه این نشست حجت‌الاسلام والمسلمین علی بنایی، مدیر مؤسسه طلوع مهر در سخنانی گفت: احزاب در کشور ما نوعاً تبدیل به مخالف و اپوزسیون شده و وارد دگراندیشی می‌شوند و همین امر سبب شده تا رابطه قوی میان احزاب و نظام وجود نداشته باشد؛ احزاب در کشور مانند شرکت‌های خصولتی است که مانع رشد و ترقی کشور هستند.

وی با بیان اینکه احزاب کار مقطعی می‌کنند، افزود: اگر مسیر احزاب به جریان واقعی خود باز گردند، حتماً به نفع کشور است؛ لذا فقه تحزب که آقای مهاجرنیا در آن تحقیق کرده‌اند، ضروری است؛ در کشور ما احزاب نباید همانند غرب فعالیت داشته باشند، لذا تبیین رویکرد دینی برای آنها ضروری است.

حجت الاسلام والمسلمین بنایی تصریح کرد: قم باید محل این نوع مباحث باشد. قم می‌تواند نیازهای نظام را شناسایی و بر مبنای متون و منابع، راه حل ارائه دهد.