کتاب “دین و معنویت” اثر محمود مقدمی منتشر شد.

بحران معنوی و خلأ روحی بشر امروز، حرکت فزاینده‌ای را برای اقبال به معنویت ایجاد  و غبار از فطرت انسانی کنار می‌زند. و بحث درباره معنویت و رابطه آن با دین، به بحثی جدی تبدیل شده است. لذا با تبیین آسیب‌ها و مشکلات تفکر معنویت سکولار، رابطه معنویت و دین توسط محقق ارجمند جناب آقای محمود مقدمی، کتاب دین و معنویت منتشر شده است.

بسیاری از محققان، تعریف دو واژه دین و معنویت را مشکل و حتی غیرممکن دانسته‌اند؛ ولی نگارنده، در این کتاب تعریفی کارکردگرایانه از دین به معنای خاص (ادیان الاهی) را مدنظر قرار داده و از میان تعریف‌های مختلف، تعریفی را برگزیده است که دین را اعتقاد به آفریننده‌ای برای جهان و انسان و دستورات عملی متناسب با این اعتقاد می‌داند.

این کتاب در یک مقدمه و چهار بخش تنظیم شده است. بخش اول در چهار فصل مبادی تصوری بحث، از جمله مفهوم‌شناسی دین، معنویت، رابطه دین و معنویت و نیز دیرینه‌شناسی رابطه دین و معنویت تنظیم شده است.

بخش دوم، به مقایسه‌ دین و معنویت اختصاص یافته و در چهار فصل تنظیم شده است. فصل اول، مقایسه مبانی دین و معنویت، فصل دوم، مقایسه ویژگی‌های دین و معنویت، فصل سوم، مقایسه کارکردهای دین و معنویت و فصل چهارم، بیان دیدگاه نگارنده در مقایسه دین و معنویت خواهد بود.

بخش سوم این کتاب که حقیقت و جایگاه معنویت سکولار را بررسی کرده است، سه فصل دارد. در فصل اول، با تبیین هستی و چیستی معنویت سکولار، شناخت معنویت غیردینی و بیان مراتب آن را در دستور کار دارد. در فصل دوم، با مقایسه معنویت دینی و معنویت سکولار، ضعف‌ها و نقصان‌های معنویت سکولار برملا شده است. بخش پایانی به جمع‌بندی و نتیجه‌گیری بحث اختصاص دارد و بیانگر دیدگاه نگارنده است.