واقعه کربلا ظاهراً یک حادثه نیم‌روزه اما در باطن فشرده تاریخ است

آیت‌الله رشاد تاکید کرد: واقعه کربلا ظاهرا یک حادثه نیم‌روزه اما دارای ابعاد بسیار گسترده است. گویا کل تاریخ در چندساعت فشرده شده است.

به گزارش اداره روابط عمومی و اطلاع‌رسانی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و به نقل از شبستان، آیت‌الله علی‌اکبر رشاد موسس و رئیس پژوهشگاه در مراسم سوگواری دهه اول محرم در مدرسه علمیه امام رضا(ع) اظهار کرد: برخی از فیلسوفان تاریخ اعتقاد دارند که رخدادهای تاریخی بر اساس یک قواعدی در ادوار مختلف تکرار می‌شود.

وی با بیان اینکه انقلاب‌های علمی بر اساس قواعدی رخ می‌دهد، تصریح کرد: طبق نظریات امروزی وقتی گفتمانی ایجاد و پاسخ سوالات آن داده می‌شود به مرور اتفاقات دیگری رخ می‌دهد باید به آنها پاسخ داده شود.

آیت‌الله رشاد با بیان اینکه در تاریخ نیز جریانات در بسترهای مختلف بروز و ظهور کرده به اوج و زوال می‌رسند، ابراز کرد: پس از رحلت پیامبر(ص) جامعه اسلامی با چرخشی معنادار نسبت به حضرت‌زهرا(س) اهانت کرده و غدیر را فراموش و امیرمومنان امام علی(ع) را خانه‌نشین می‌کنند.

تولیت مدرسه علمیه امام رضا(ع) افزود: امت اسلامی مشاهده کرده بودند که پیامبر(ص) و امیرمومنان امام علی(ع) همیشه و همه جا در کنار هم و حضرت جان پیامبر(ص) هستند بنابراین اینکه امیرمومنان امام علی(ع) را کنار گذاشتند باید بررسی شود.

وی با بیان اینکه در تاریخ بشریت از ابتدا تا امروز هیچ واقعه‌ای همچون عاشورا دارای ابعاد مختلف نبوده است، اظهار کرد: واقعه کربلا ظاهرا یک حادثه نیم‌روزه اما دارای ابعاد بسیار گسترده است که گویا کل تاریخ در چندساعت فشرده شده است.

آیت‌الله رشاد با تاکید بر اینکه باید علت جنایت تاریخی کربلا بررسی شود، گفت: امام حسین(ع) فرمودند شما گرفتار دنیا‌پرستی، رفاه‌زدگی، جاه‌طلبی و مبتلا به مسامحه و تسامح در قبال حق شدید، شما تارک امر به معروف و نهی از منکر شدید و عهد خود را نقض کردید.

موسس و رئیس پژوهشگاه با بیان اینکه متاسفانه تاریخ در حوزه علمیه مغفول مانده است، تاکید کرد: تاریخ از آنچه امروز در حوزه‌ها تدریس می‌شود عمیق‌تر و وسیع‌تر است اما به علت زمان اندک و حج بالای دروس دیگر تاریخ کمتر مورد بحث قرار می‌گیرد.

آیت‌الله رشاد با بیان اینکه تاریخ همچون معلم به انسان بینش، مبدا و قدرت تحلیل می‌دهد، اظهار کرد: باید در حوزه‌های علمیه تاریخ تحلیلی آموزش داده شود که طلاب به ابعاد مختلف تاریخ اشراف و تسلط داشته باشند بتوانند با فهم روزگار حال و آینده را تحلیل کنند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: برخی کلام، مبانی و خط فکری امام راحل را مورد نقد و تخطئه قرار می‌دهند بنابراین طلاب باید با کار علمی جدی پاسخ چنین افرادی را بدهند.