عاشورا فرصتی برای آشنایی و همراهی با فرهنگ ائمه اطهار(ع)

حجت‌الاسلام والمسلمین بهجت‌پور گفت: کسی که به دنبال کسب روزی حلال است باید نسبت به تعهد کاری خود توجه ویژه‌ای داشته باشد.

به گزارش اداره روابط عمومی و اطلاع‌رسانی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و به نقل از رسا، حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالکریم بهجت‌پور عضو هیأت علمی گروه قرآن‌پژوهی پژوهشگاه در مراسم عزاداری امام حسین(ع) که در مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران برگزار شد با اشاره به اینکه واقعه عاشورا حاوی درس‌ها و آموزه‌های بسیاری است بیان کرد: ما از فرمایشات اهل‌بیت(ع) آموختیم که عاشورا را فرصتی برای آشنایی و همراهی با فرهنگ ائمه اطهار(ع) و اولیای الهی قرار دهیم.

وی با بیان اینکه در روز عاشورا دو جریان خیر و شر مطلق در برابر هم قرار گرفتند ابراز کرد: وقتی امام حسین(ع) در روز عاشورا می‌خواستند با لشکریان یزید سخن بگویند آن‌ها هلهله کرده و نمی‌گذاشتند که سخن ایشان به گوش لشکریان برسد، امام حسین(ع) در جواب آن‌ها جمله تاریخی دارند و می‌فرمایند: «ملأت بطونکم من مال الحرام».

عضو هیأت علمی گروه قرآن‌پژوهی پژوهشگاه تشریح کرد: از نگاه امام حسین(ع) وجود مال حرام در زندگی این افراد سبب شد تا خداوند متعال حتی فرصت شنیدن سخن حق و هدایت شدن را نیز از آن‌ها بگیرد.

وی با تأکید بر اینکه اثر وضعی لقمه حرام بسیار جدی و با اهمیت است ادامه داد: اثر مال و لقمه‌ای که بر سر سفره زندگی خود می‌آوریم همانگونه که در بدن ما تاثیر می‌گذارد، بر امور روحی، معنوی و عبادی ما نیز کاملا تاثیرگذار است، از این رو در روایات بیان شده است که عبادت هفتاد جز است و با فضیلت‌ترین آن‌ها طلب روزی حلال است.

حجت‌الاسلام عبدالکریم بهجت‌پور خاطرنشان کرد: بر اساس آموزه‌‌های دینی اگر فردی می‌خواهد رابطه خود را با خدا تصحیح و تعمیق کرده و حتی در نقطه‌ای قرار بگیرد که مستجاب‌الدعا شود باید در طلب روزی حلال باشد.

مدیر حوزه‌های علمیه خواهران با اشاره به اثرات مثبت کسب روزی حلال ابراز کرد: لقمه حلال تاثیر بسیار مثبتی بر انسان و نسل وی گذاشته و سبب نشاط روحی برای انجام عبادت می‌شود.

وی با بیان اینکه ۳۰ هزار نفری که در روز عاشورا در مقابل امام حسین(ع) قرار گرفتند نمازخوان بوده و حج هم می‌رفتند اظهار کرد: تحلیل امام‌حسین(ع) پیرامون آن‌ها در روز عاشورا این بود که خداوند متعال بر قلب آن‌ها مهر رَد زد، چراکه شکم‌های آنان از مال حرام پر شده است.

حجت‌الاسلام عبدالکریم بهجت‌پور با بیان اینکه پس از بازه زمانی سخت همراهی با پیامبر اکرم(ص)، دوره آسانی‌ها برای مردم و خواص فراهم شد تشریح کرد: نتیجه بی بند و باری مالی پس از فوت پیامبر اکرم(ص) این شد که به‌عنوان مثال پس از مرگ زید بن ثابت که جوانی خود را با فقر گذرانده بود، با تبر طلاهایش را بین ورثه تقسیم می‌کردند، همین مسائل سبب شد تا افرادی مانند شمر که سرباز امام علی(ع) بود به قاتل امام حسین(ع) تبدیل شوند.

عضو هیأت علمی گروه قرآن‌پژوهی پژوهشگاه با اشاره به اینکه طلب روزی حلال از سختی‌های بسیاری برخوردار است بیان کرد: در روایات ما بیان شده است که جدال با شمشیرها و مبارزه با دشمنان از طلب روزی حلال آسان‌تر است.

حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالکریم بهجت‌پور ابراز کرد: مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) بارها فرمودند که مراقب باشید رانت‌خواری و طبقه اشرافی جدید در کشور شکل نگیرد و وابستگان مسئولان وارد کارهای اقتصادی نشوند اما سخنان ایشان را شوخی گرفتند و بی‌توجهی به سخنان ایشان سبب شد تا برخی فکر کنند که فساد در کشور نهادینه شده است.