کتاب جامه پیام­‌بر منتشر شد

به گزارش اداره روابط عمومی و اطلاع‌رسانی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، کتاب “جامه پیام­‌بر” نوشته حجت‌الاسلام مهدی مسائلی و به همت گروه سنت‌­های حوزوی و آداب طلبگی مرکز پژوهش‌­های جوان پژوهشگاه منتشر شد.

روحانیت شیعه همواره حضور فعالی در عرصه‌های اجتماعی و سیاسی داشته است. خصوصاً بعد از انقلاب اسلامی ایران، این حضور پررنگ‌تر شده است. در این مسیر، لباسِ روحانیت، نمادی برای شناخت اجتماعی آنها به شمار‌ می‌آید و بیشتر مردم روحانیت را به این لباس‌ می‌شناسند.

آنچه در ظاهر طلاب و مبلغین دینی را از دیگر مردم متمایز می کند، لباس متفاوت آنهاست، شناخت صحیح نسبت به کارکردهای این لباس می‌تواند نگاه‌ها را به روحانیت تغییر دهد. معنویت و قداست لباس روحانیت به خاطر فرم خاص آن نیست، بلکه به خاطر همراهی آن با مجموعه‌ای از آداب ظاهری و اخلاقی است که به آن معنویت و قداست می‌بخشد. لباس روحانیت تنها لباسِ یک فرد نیست؛ بلکه نمادی برای تبلیغ دین به شمار می‌آید و از این جهت باید شعارهای فرهنگی و اجتماعی نیز در کیفیت و ظاهر آن ملاحظه شود.

کتاب «جامه پیام­‌بر» که توسط حجت‌الاسلام و المسلمین مهدی مسائلی به رشته تحریر در‌آمده در چهار فصل، ابعاد گوناگون لباس روحانیت را مورد بررسی قرار می دهد. فصل اول این کتاب عنوان «درباره لباس روحانیت» دارد و در دو بخش مسائل بیرونی لباس روحانیت را مورد توجه قرار داده است. بخش اول این فصل به توضیح کلیاتی همچون: «روحانی کیست؟ وظیفه‌اش چیست؟» «اهمیت لباس»، «زمان تلبس و عمامه‌گذاری» و «جایگاه لباس در مسؤولیتهای حوزوی» اختصاص دارد. بخش دوم نیز امتیازات و محدودیت‌های لباس روحانیت را مورد بررسی قرار می دهد. در این قسمت نه مورد از امتیازات لباس روحانیت و چهار مورد از محدودیت‌های لباس روحانیت ذکر شده است. فصل دوم به توصیف دقیق اجزاء و خصوصیات لباس روحانیت اختصاص دارد. در این فصل ضمن توصیف اجزاء لباس روحانیت بعضی از  مسائل پیرامونی آنها  نیز ذکر شده است. فصل سوم نیز به آداب و مسئولیت‌های لباس روحانیت اختصاص دارد. در این فصل ابتدا در دو بخش به تفصیل آداب ظاهری و وظایف اخلاقی یک  روحانی بیان می شود، و سپس مسئولیت‌های حقوقی یک روحانی می‌پردازد. فصل چهارم کتاب به شبهات لباس روحانیت پاسخ می‌دهد. تمرکز شبهات این فصل بیشتر بر اساس شبهات کسانی است که تحت تأثیر شبهات دشمنان دین واقع شده‌اند و یا با مشاهده بعضی آسیب‌ها و انحرافات، آن را به پای اصل لباس روحانیت گذاشته و از این جهت با این لباس به مخالفت برخاسته‌اند. در مجموع «جامه پیام­بر» تلاش می‌کند اطلاعات مورد نیاز طلاب جوان و دیگر اقشار مردم درباره لباس روحانیت را تأمین کند.

این کتاب درگروه سنت‌های حوزوی و آداب طلبگی مرکز پژوهش‌­های جوان پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی به انجام رسیده و توسط کانون اندیشه جوان و با همکاری انتشارات به‌نشر در ۲۰۰۰ نسخه منتشر شده است.