نشست مدیریت سایبر برگزار شد

به گزارش اداره روابط عمومی و اطلاع رسانی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، هفتمین نشست از سلسله نشست‌های کتاب‌خوان تخصصی مطالعات فضای مجازی با عنوان «مدیریت سایبر»، با همکاری مشترک مرکز مطالعات فضای مجازیِ پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، صبح روز دوشنبه مورخ ۲۹ مردادماه جاری در محل کانون اندیشه جوان وابسته به این پژوهشگاه برگزار شد.

در ابتدای این نشست محمدحسین انتظاری به بیان مطالبی در خصوص مدیریت سایبری با محوریت کتاب با محوریت کتاب «مدیریت در عصر دیجیتال و هزاره سوم» پرداخت و گفت: بحث مدیریت و حاکمیت در فضای مجازی از مهمترین مسائل مورد بحث در دانشگاه‌های کشورهای مختلف است که امروز به عنوان یکی از مهمترین مسائل مطرح در کشور ما نیز مطرح شده است. البته این موضوع سال‌ها پیش مورد عنایت و تأکید مقام معظم رهبری بوده که شورای عالی فضای مجازی پیرو همین موضوع تشکیل شد.

انتظاری با بیان اینکه مدیریت یکی از زیر مجموعه‌های حاکمیت است، گفت: وقتی ملتی تشکیل می‌شود و بنا به استقرار حکومتی دارد، بحث مدیریت بروز می‌کند. در واقع حاکمیت برای رسیدن به اهداف خود ساز و کاری ترتیب می‌دهد که به نوعی آن را مدیریت می‌گویند. اما این مدیریت در کشور ما همزمان با رشد تکنولوژی‌های نوین و گسترش فضای مجازی رشد و به روز نشده است. به طوری که اگر امروز متجاوزی به کشور ما دست درازی کند، حکومت بلافاصله با اعمال مدیریت، اقدامات لازم را در پیش می‌گیرد؛ اما وقتی حمله ای در حوزه سایبری به کشور صورت گیرد ما هنوز نمی‌دانیم که باید چه عکس‌العملی نشان دهیم.

عضو هیأت علمی مرکز پژوهش‌های مواد و انرژی دانشگاه صنعتی شریف با اشاره به گسترش روز افزون فضای مجازی در زندگی امروز، گفت: مجموعه مدیریت تابعی از حکومت است که با امتزاج و در هم تنیدگی فضای مجازی و فیزیکی، لازم است اقدامات جدیدی در دستور کار قرار بگیرد. به عبارت دیگر لازم است که مسئولان و نخبگان کشور، یک مدل مفهومی برای مدیریت فضای مجازی ارائه کنند، چرا که تا کنون به صورت جدی به این موضوع پرداخته نشده است.

در ادامه این مراسم عزیز نجف‌پور، پژوهشگر حوزه فضای مجازی و فلسفه علوم انسانی و اجتماعی نیز به معرفی کتاب «رویکرد دو فضایی به آسیب‌ها، جرایم، قوانین و سیاست‌های فضای مجازی» پرداخت و گفت: سید رضا عاملی در این کتاب سعی می‌کند الگو و مدلی برای مدیریت و ساماندهی فضای مجازی در جمهوری اسلامی ایران ارائه دهد؛ به طوری که با استفاده از تجربیات بین‌المللی، نظریات خود را ارائه کرده و بر اساس نظریه‌ها و تجربیات بین‌المللی، الگویی بومی ارائه کرده است.

نجف‌پور با اشاره به برخی مباحث ارائه شد در کتاب گفت: در این کتاب، الگوهای متفاوتی برای مدیریت فضای مجازی مطرح شده که از آن جمله می‌توان به الگوی حکمرانی مبتنی بر نظریه توسعه پایدار، الگوی حکمرانی مبتنی بررویکرد دولت و ملت‌ها , الگوی حکمرانی مبتنی بر بازار آزاد که نویسنده ضمن بررسی تجربیات این الگوها در اروپا، آسیای شرقی، کوبا، چین و روسیه و پس از ارزیابی نقاط ضعف و قوت هر یک، به ارائه الگوی مورد نظر خود می‌پردازد.

ادامه این نشست با سخنان محمدحسین کاشی، درباره «مدیریت سایبر» با محوریت کتاب «تکنولوژی فناوری اطلاعات و ارتباطات» همراه بود. وی در این باره گفت: این کتاب نوشته ناصر مدیری، اشکان جعفری و میهن حسین نژاد است که درباره آشنایی پایه با مفاهیم ابتدایی فناوری اطلاعات است. مطالب این کتاب در موضوعات مختلفی چون استانداردها، ابزارها، کاربردها و مباحثی چون دولت الکترونیک و تجارت الکترونیک مطالبی ارائه شده و برای افرادی که یک آشنایی اولیه با مباحث فنی حوزه فناوری اطلاعات دارند و همچنین برای مدیرانی که قصد پیاده‌سازی استانداردهای فناوری اطلاعات را دارند، می‌تواند بسیار مفید باشد.

کاشی در ادامه با اشاره به چالش‌های موجود در انتشار کتاب‌های حوزه فناوری اطلاعات گفت: متأسفانه بسیاری از فعالان حوزه فناوری اطلاعات در کشور، انگیزه‌ای برای مستندسازی اطلاعات و تجربیات خود ندارند و به همین دلیل بازار نشر در این حوزه، به ترجمه برخی کتاب‌های عامه پسند اختصاص یافته است. البته برخی آثار خوب نیز در این زمینه ترجمه شده، اما به واسطه تأخیر در روند ترجمه و انتشار، اطلاعات ارائه شده در این آثار بلا استفاده می‌شود.