سخنران پیش از خطبه نمازجمعه این هفته قم: علمای شیعه از دیرباز حامی کالای ایرانی بوده اند

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و به نقل از خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین احمدعلی یوسفی مدیرگروه اقتصاد اسلامی پژوهشگاه در سخنان پیش از خطبه های این هفته نماز جمعه قم گفت: رهبر معظم انقلاب امسال همچون سال های گذشته، شعار سال را اقتصادی و با عنوان حمایت از کالای ایرانی اعلام کردند. باید درک روشنی از این شعار داشته باشیم تا در ادامه وظایف خود، ملت و دولت برای تحقق شعار سال مشخص شود.

وی افزود: حمایت از کالای ایرانی در یک بیان ساده مساوی با تولید کالای با کیفیت به علاوه مصرف کالای داخلی است، هر دو عنصر باید با هم باشد. اگر تولید کننده ایرانی کیفیت کالای خود را ارتقا ندهد، حمایت از کالای ایرانی رخ نمی دهد. در این زمینه همچنین باید فرهنگ سازی لازم انجام شود.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی بیان کرد: دشمن جمهوری اسلامی ایران و اسلام از مردم همیشه در صحنه سیلی های محکمی خورده و روز به روز مواضع او در کشورهای اسلامی تضعیف و مواضع جمهوری اسلامی ایران تقویت شده است.

وی گفت: شکستن اراده ملت در حوزه اقتصاد و معیشت در دستور کار دشمن قرار دارد و دشمن به دنبال تجاوز به مرزهای اقتصادی کشورمان است، در این راستا دشمن تحریم ها را علیه کشورمان تشدید کرده، به گونه ای که این تحریم ها براساس بیان مقام معظم رهبری به جنگ اقتصادی تبدیل شده است.
وی اظهارکرد: شاهد واردات بی رویه کالاهای خارجی به کشورمان هستیم، همچنین مناطق آزاد که باید به مراکز صادرات به کشورهای خارجی تبدیل می شدند، اکنون مراکز واردات کالاهای خارجی به ایران هستند. مسیر واردات کالاهای قاچاق به کشورمان تسهیل شده است.

مدیر گروه اقتصاد اسلامی پژوهشکده نظام های اسلامی بیان کرد: واردات بی رویه به کشورمان موجب تعطیل شدن کارگاه ها و کارخانه ها و بیکار شدن کارگران می شود و روز به روز تعداد افراد بیکار در ایران افزایش پیدا می کند.
نظریه پرداز اقتصاد اسلامی تصریح کرد: دشمن از این فضا سو استفاده می کند و به جریان بی عدالتی در جامعه به صورت غیرواقعی دامن می زند تا نظام جمهوری اسلامی را ناکارآمد نشان بدهد. عزت اسلامی در چنین شرایطی در معرض خطر قرار می گیرد و برای جلوگیری از ضعف اقتدار و عزت اسلامی باید راه حل اقتصادی ارائه شود.
وی گفت: به همین دلیل رهبر معظم انقلاب شعار سال ۱۳۹۷ را حمایت از کالای ایرانی تعیین کردند و به مسئولان فرمودند که مصرف کالاهای خارجی حرام است. دولت می تواند با یک بخشنامه رسمی به تمام نهادهای حکومتی اعلام کند که مصرف کالاهای غیرایرانی حرام است و بخشی بزرگی از مشکلات اقتصادی این گونه حل می شود.
یوسفی اظهارکرد: مخاطبان مقام معظم رهبری در شعار سال هم دولت و هم ملت هستند و باید آنها به تکالیف و وظایف خود در این خصوص عمل کنند.
وی گفت: هیچ رفتاری نباید در جامعه نهادینه شود که منشا سلطه دشمن بر جامعه اسلامی گردد، چنین مساله ای از دیدگاه اسلام جایز نیست؛ راه مقابله با چنین قضایایی مصرف کالاهای داخلی و حرام دانستن مصرف کالاهای خارجی است.
وی افزود: ایران ام القرای جوامع اسلامی و الهام بخش برای جبهه مقاومت در کشورهای اسلامی است و نباید عزت اسلامی با رفتارهای ناپسند اقتصادی در این کشور در معرض خطر قرار بگیرد. پرهیز از مصرف کالاهای خارجی موجب عزت اسلامی
و اقتدار نظام می شود.
حجت الاسلام یوسفی اظهارکرد: علما در بیش از ۲۰ مورد به خصوص در دوره قاجار به حمایت از کالاهای داخلی پرداختند و حتی دولت ها را وادار به این کار کردند. امروزه باید حوزویان از سیره علما درس و پند بگیرند و حوزه و شهر مقدس قم در این زمینه مانند انقلاب، پیشگام باشد.
وی در پایان گفت: در حوزه علمیه قم بعد از بیان سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی در سال ۱۳۹۳ مرکزی به عنوان مرکز راهبردی اقتصاد مقاومتی حوزه علمیه تشکیل شد. در سال ۱۳۹۶ این مرکز مدل اجرایی را با عنوان بازگرداندن اعتماد ایرانی به کالای ایرانی تدوین کرد.