جشنواره قلم زرین کتاب “داستان سیاسی، داستان انقلاب” را برگزید

به گزارش اداره روابط عمومی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، همزمان با روز ملی قلم، مراسم اختتامیه پانزدهمین جشنواره قلم زرین با حضور جمعی از نویسندگان، شعرا، ناشرین و اعضای انجمن در سالن اجتماعات انجمن قلم ایران برگزار شد.

جوایز برگزیدگان و تقدیر شدگان در چهار حوزه داستان و شعر بزرگسال، داستان و شعر کودک و نوجوان و نقد پژوهش اهدا گردید.

در بخش نقد و پژوهش ادبی: کتاب ارزشمند “داستان سیاسی داستان انقلاب” سیری در ادبیات داستانی ایران و جهان اثر دکتر محمد حنیف محقق گروه ادبیات اندیشه پژوهشکده فرهنگ و مطالعات اجتماعی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی به عنوان اثر برگزیده انتخاب شد.

کتاب “داستان سیاسی داستان انقلاب”درصدد است تا تقسیم بندی‌های ادبیات داستانی را که از جهات مختلفی قابل بررسی است نشان داده و به سوالات متداولی در این خصوص پاسخ دهد. هنوز برخی از نویسندگان، داستان سیاسی را با بیانیه سیاسی اشتباه می ‌گیرند. همچنین بسیاری خوانندگان داستان سیاسی را با نوشتن برای سیاست یکی می ‌دانند، در حالی که موضوعات سیاسی همچون بسیاری دیگر از مسایل زندگی بشری می ‌توانند دستمایه اثری خلاقانه قرار بگیرند.

برخی از سوال‌هایی که این کتاب به آن پاسخ می‌دهد از این قرارند: داستان سیاسی چه تعریفی دارد؟ زیر گونه‌های آن کدامند؟ بزرگترین دانشگاه‌های دنیا با این گونه ادبی چگونه برخورد کرده‌اند؟ سیر تحول آن در ایران و جهان چگونه بوده؟ دوره‌های تاریخ سیاسی معاصر چه تاثیری در ادبیات داستانی سیاسی ایران داشته‌اند؟ کدام جریان‌های فکری در ادبیات داستانی ایران نمود بیشتری یافته‌اند؟ بزرگترین سیاسی‌نویسان ایران و جهان کدامند؟ وضعیت داستان انقلاب به عنوان یکی از بزرگترین زیرگونه‌های داستان سیاسی چگونه است؟ آیا داستان انقلاب با داستان انقلاب اسلامی متفاوت است؟ چگونه می‌توان این دو زیرگونه داستان سیاسی را از یکدیگر متمایز کرد؟

جایزه قلم زرین هرساله همزمان با روز قلم در ۱۴ تیرماه برگزار می‌شود. این جایزه به اهتمام انجمن قلم ایران برگزار می‌شود.

علاقمندان جهت کسب اطلاعات تکمیلی و تهیه کتاب میتوانند به وبگاه سازمان انتشاراتپژوهشگاه مراجعه نمایند.