چهارمین پیش نشست علمی همایش ملی فلسفه کلام برگزار شد

به گزارش اداره روابط عمومی و اطلاع‌رسانی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، چهارمین پیش نشست علمی همایش ملی فلسفه کلام با موضوع “علم کلام در عرصه بین‌الملل” چهارشنبه ۳۰ آبان ماه ۹۷ در سالن جلسات انجمن های علمی حوزه علمیه قم برگزار شد.
حجت‌الاسلام سید محمد رضا حجازی در ابتدا گفت: فلسفه کلام به عنوان یک علم جدید در کشور و حتی خارج از کشور مطرح است.
وی تصریح کرد: گرچه موضوع فلسفه و کلام در الهیات اسلامی موضوع جدیدی است اما به این صورت هم نیست که هرگز به ان پرداخته نشده باشد و در حوزه هایی به آن اشاره شده است.
این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه در مفهوم شناسی و حقیقت شناسی واژه هایی چون ایمان، الهیات، عقل و اعتقاد در فلسفه الهیات بسیار مهم می باشند گفت: یکی از مهم ترین مسائل فلسفه کلام این مورد است که آیا شناخت خدا برای بشر ممکن است یا خیر؟.
وی به رابطه الهیات و تجربه دینی اشاره کرد و ابراز داشت: ارتباط بین علم الهیات و فهم بشر حائز اهمیت است و این مسئله اکنون مسئله اصلی و محوری فلسفه کلام است.
حجازی با اشاره به اینکه ابزارهای فهم بشر زیر سؤال رفته است افزود: مصونیت، محدودیت و محرومیت مهم ترین مسائل در فهم بشر است.
وی به موضوع الهیات عملی در بحث فلسفه کلام پرداخت و عنوان کرد: این موضوع در دو حوزه معنویت و اخلاق می باشد.
این استاد و کارشناس بین الملل حوزه با بیان اینکه یکی از مسائل مهم فلسفه کلام چالش هایی است که برای معنویت و اخلاق پیش می آید گفت: چالش های ما در عرصه بین المللی یا چالش های نظری است یا عملی؛ به تولید علم در صحنه جهانی نیازمندیم.
حجت‌الاسلام حجازی با تأکید بر اینکه ما باید وارد عرصه های بین المللی و چالش های جهانی شویم گفت: این به آن جهت است که ما مدعی هستیم الهیات ما در مقایسه با کلام ها و الهیات دیگر برتر و قوی تر است و در دهکده جهانی زندگی می کنیم.
این استاد حوزه علمیه با بیان اینکه حوزه به عنوان طلایه دارد و مرکز بحث الهیات، کلامی و دینی در این زمینه کم کاری کرده است گفت: از این به بعد باید تلاش نماییم تا در عرصه بین المللی عقب نمانیم و اگر بخواهیم در عرصه جهانی حرف و ادعایی داشه باشیم، باید در این زمینه نه تنها ورود کنیم بلکه باید نظر و ایده پردازی داشته باشیم.
وی با بیان اینکه باید در این خصوص عالمانه و عمیق وارد شویم تصریح کرد: در این زمینه از نظر منابع مشکلی نداریم و این نیاز به یک حرکت جهادی دارد.
حجت الاسلام سید مصطفی دریاباری به عنوان دومین سخنرانی این نشست علمی به جامعیت علوم اسلامی اشاره کرد و اظهار داشت: به اقتضای رشته‌های مختلفی که ایجاد شده است، جنبه های بین المللی بسیار اهمیت پیدا می کند و باید در این عرصه ورود جدی نماییم.
قائم مقام مؤسسه بین المللی مطالعات اسلامی تصریح کرد: زمانی یک شبهه وجود داشت و کم کم این شبهات افزایش یافت و بعدها در مقاله ها و کتاب صدها شبهه دیده شد و اکنون نیز رشته هایی ایجاد شده که در هر کدام هزاران شبهه وجود دارد که باید به آن ها پاسخ داده شود.
وی ابراز داشت: کلام مشترک شیعه و سنی را تا کنون ننوشته ایم در حالی که در دنیای امروز به آن نیاز داریم و اکثر مدارس دینی ما در خارج کشور بین شیعه و سنی مشترک است.
حجت الا سلام دریاباری با بیان اینکه در بسیاری بحث ها کلام ناظر به بودا را هم ننوشتیم و بیشتر به مسیحیت و یهودیت پرداخته ایم گفت: به کلام ناظر به سکولار و در کل کلام های ناظر به ادیان به آن صورت که باید پرداخته نشده است.
وی تأکید کرد: باید در بخش کتاب های درسی درخارج از کشور هم وارد شویم و در بحث های کلامی برای نخبگان و عموم مردم تفکیک قائل شویم.
معاون آموزش موسسه بین المللی مطالعات اسلامی بیان کرد: یکی از راه حل ها در این موضوع این است که در هنگام نوشت کتاب و مطلبی افراد توانا در زمینه های مختلف نظارت داشته باشند.

لازم بذکر است همایش ملی فلسفه کلام با سخنرانی آیت‌الله علی‌اکبر رشاد و آیت‌الله علی ربانی گلپایگانی، پنجشنبه یکم آذر ماه سال جاری همزمان با روز جهانی فلسفه از ساعت ۰۸:۳۰ تا ۱۲:۰۰ در تالار اندیشه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار خواهد شد.