«منظومه فکری امام خمینی(ره)»، رونمایی شد

به گزارش اداره روابط عمومی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، روز یکشنبه مورخ ۲۸ آذرماه جاری، آیین رونمایی از «منظومه فکری امام خمینی(ره)»، نوشته حجت الاسلام عبدالحسین خسروپناه و جمعی از پژوهشگران با حضور آیت الله علی اکبر رشاد رییس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، محمود صلاحی رییس سازمان فرهنگی- هنری شهرداری تهران، حمیدرضا مقدم فر مشاور فرهنگی فرماندهی کل سپاه پاسداران و حجت الاسلام عبدالحسین خسروپناه  نویسنده اثر، در فرهنگسرای گلستان برگزار شد.

در ابتدای این مراسم حمیدرضا مقدم فر، امام خمینی(ره) را تاثیرگذارترین فرد در تاریخ معاصر دانست و افزود: ایشان، از برجسته‌ترین احیاگران مجد و عظمت اسلام در زمانه‌ای بودند که دین به حاشیه رانده و دینداران، منزوی شده بودند.

مقدم‌فربیان کرد: امام خمینی(ره)، آغازگر دوران جدیدی بود که باید آن را بعثتی دوباره دانست.

وی با تاکید بر اینکه دشمنان امام خمینی(ره) می‌دانند تنها با شکست منظومه فکری ایشان می‌توانند انقلاب اسلامی را شکست دهند، اظهار کرد: دشمنان با تشکیک در مبانی اندیشه امام خمینی(ره)، القای دخل و تصرف غیر واقعی در مبانی مکتب امام، تخریب اصول و مبانی مکتب امام خمینی(ره)، نشان‌دادن تئوری‌های برخی از گذشتگان، انکار عامدانه برخی از عناصر مکتب امام خمینی(ره)، انکار برخی از واکنش‌های امام خمینی(ره) و بزک کردن چهره‌های دشمنان امام خمینی(ره)، عدم تبیین نظریه ولایت فقیه، عدم پاسخ‌گویی به شبهات درباره امام خمینی(ره) و… کوشیده‌اند تا در راهی که امام راحل در پیش گرفته بود خلل ایجاد کنند.

معاونپیشین فرهنگی سپاه پاسداران در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه کتاب «منظومه فکری امام خمینی(ره)» می‌تواند آغازگر پژوهش‌های نوین در این حوزه باشد، گفت: تنها جای تاسف است که بعد از ۳۷سال این کتاب باید رونمایی شود و امیدوارم اثر دیگری نیز درباره بیانات مقام معظم رهبری تالیف گردد.

در ادامه مراسم آیت الله علی‌اکبر رشاد با بیان اینکه ظهور امام خمینی(ره) و وقوع انقلاب اسلامی نباء عظیم بود، گفت: امام خمینی(ره) شاخص، شاهد، نشانه و نهاد حقایق بود. از سویی ایشان شاهد کمال، جامعیت و جاودانگی اسلام بود. اینکه اسلام بعد از ۱۴قرن با همه گستره حیات خود به عرصه بیاید به واسطه حضور امام خمینی(ره) میسر شد. دین در این شرایط به عرصه سیاسی آمد و حرف برای گفتن داشت.

وی با تاکید بر اینکه ظهور امام خمینی(ره) شاخص کارآمدی اسلام است، اظهار کرد: اسلام با نیازهای امروزی منطبق است و با دگرگونی‌های زندگی بشری سازگار است و در همه شرایط‌ها می‌تواند پاسخگو باشد. از سوی دیگر ظهور امام خمینی(ره) نشان‌دهنده کارایی نظام فلسفی است که امام خمینی(ره) شاخص‌ترین پیرو آن بود.

رییس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی افزود: امام خمینی(ره) ثابت کرد که این نظام فلسفی زنده و کارآمد است و ایشان هم به تمامی زیرساخت‌های این نظام اشاره کرد. امام خمینی(ره) متاثر از فلسفه صدرایی و برایندی از اسلام بود و تعبیر زمانی و عصری از اسلام در دوره مدرن محسوب می‌شد.

وی با بیان اینکه ظهور امام خمینی (ره) نماد ظرفیت و کارایی نهاد مرجعیت است، گفت: ایشان نماد و نشانه موفقیت روحانیت است. او نشان داد که حوزه می‌تواند در حد اعلایی کسانی را تربیت کند که به سر انگشت، جهان را اداره کنند. ظهور امام خمینی(ره)، مهر بطلانی بر همه الگوهای مبارزاتی در دوران خود کوبید.

آیت الله رشاد تاکید کرد: ظهور امام خمینی(ره) در دورانی بود که مارکسیسم ظهور یافته بود و با تفکر امام دچار افول شد. به همین جهت تاریخ را باید به قبل و بعد از امام خمینی(ره) تقسیم کرد چرا که امام خمینی(ره) مفصل تاریخ است چون ایشان در تاریخ چرخش ایجاد کرد.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به تاریخچه شکل‌گیری کتاب «منظومه فکری امام خمینی (ره)» گفت: ما در ابتدا در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی به تدوین مجموعه «اندیشه‌نامه امام خمینی(ره)» اقدام کردیم و تعدادی مقاله هم در این زمینه دریافت کردیم که ادامه نیافت؛ اما بعد از چاپ دانشنامه امام علی(ع) دغدغه چاپ این کتاب را داشتیم، چرا که خلاء نگارش این مجموعه احساس می‌شد، چون امروز باید یک بار دیگر امام خمینی(ره) معرفی گردد و نگرانی این موضوع وجود دارد که امام خمینی(ره) تحریف شود.

وی در پایان با تاکید بر اینکه حجت‌الاسلام خسروپناه، مطهری جوان است گفت: مانند شخصیت ایشان کم داریم و امیدواریم خلاء استاد شهید مطهری، با وجود حجت‌الاسلام خسروپناه و امثال ایشان پر شود.

محمود صلاحی، رییس سازمان فرهنگی- هنری شهرداری تهران، نیز در بخش دیگری از این مراسم با بیان اینکه این کتاب در گنجایش ۹۵۰صفحه‌ای خود منظومه فکری امام(ره) را به خوبی معرفی کرده است، گفت: در همه آثاری که به امام پرداخته شده نقل به مضمون هم وجود دارد. البته اگر نویسنده و پژوهشگران این کتاب می‌خواستند عظمت امام را به صورت جامع و کامل شرح دهند، مجموعه ۱۲جلدی برای این موضوع لازم بود؛ اما در یک کتاب ۹۵۰صفحه‌ای، هم تقریبا سرفصل موضوعات جامع است و هم منابع خوبی در آن استفاده شده است.

وی ادامه داد: این کتاب را جز چند اثر برتر در این باره می‌دانم؛ اما تنها اشکال کتاب شمارگان پایین چاپ است. به هر حال این کتاب باید به خوبی معرفی شود و ما نیز تمام کتابخانه‌های خود را به این کتاب مجهز خواهیم کرد.

رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه پس از امام خمینی(ره) نگاه جهان به اسلام متفاوت شد، تاکید کرد: امام خمینی(ره) شاخصی بود که ما تازه با مشاهده ایشان دوباره معنای جدیدی از مرجع تقلید، امام، اسلام و… را فهمیدیم.

خسروپناه نیز در بخش پایانی این مراسم طی سخنانی کوتاه ضمن قدردانی از برگزارکنندگان این مراسم توضیحات کوتاهی را درباره این کتاب ارایه کرد و به هفت سال و نیم زمان نگارش این اثر اشاره نمود.

 

بخش پایانی این مراسم به آیین رونمایی از اثر ارزشمند «منظومه فکری امام خمینی (ره)» با حضور سخنرانان و نویسنده این اثر  اختصاص یافت.