نخستین نشست صمیمی کافه کتاب سدره

به گزارش اداره روابط عمومی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، نخستین نشست دورهمی «کافه‌کتاب سدره»، با حضور دکتر محمدرضا سنگری مدیر گروه ادبیات اندیشه پژوهشگاه، روز چهارشنبه ۲۸ مهرماه سال جاری برگزار شد.

«کافه‌کتاب سدره»، عنوان سلسله نشست‌های صمیمی است که قرار است طی آن روزهای چهارشنبه‌، دانشجویان در کنار اساتید شعر و ادب به خوانش و بررسی آثار این حوزه بپردازند.

در آخرین روزهای ‌مهر، دکتر محمدرضا سنگری میهمان «کافه‌کتاب سدره» بود تا درباره دو اثر جدیدش یعنی “عاشورای شعر” و “شعر هیئت”و همچنین مسیری که در این چند دهه در خصوص پژوهش در موضوع عاشورا طی کرده است، سخن بگوید.

دکترسنگری، بیش از ۲۵ کتاب در موضوع عاشورا به رشته تحریر درآورده است. اولین کتاب ایشان با عنوان “سوگ سرخ” سال ۱۳۶۸ منتشر شد که متن نثرهای ادبی ایشان درباره عاشورا در سال‌های جنگ است.

 مدیر گروه ادبیات و اندیشه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی بعد از آن درباره اصحاب عاشورا تحقیق می‌کند که “آینه‌داران آفتاب” حاصل هفت سال و ‌نیم، تحقیق ایشان است. سپس واقعه کربلا را مّد نظر قرار می‌دهد و کتاب “آینه در کربلا از منظر عبرت” را به رشته تحریر در می‌آورد. نقد منابع عاشورایی، پژوهش بعدی ایشان را به خود اختصاص داده و مجموعۀ “عاشورانگاران”حاصل آن است که حدود ۵۰ جلد خواهد شد، که تا کنون شش جلد آن منتشر شده است.

دکتر محمدرضا سنگری در سال‌های اخیر به سراغ ادبیات عاشورایی می‌رود و در جلساتی، شعر هئیت و شعر عاشورایی را مورد نقد و بررسی قرار می‌دهد؛ که حاصل آن دو کتاب “عاشورای شعر”و “شعر هیئت”می‌شود.

 

درابتدای این نشست، یکی از حضار در خصوص خواستگاری فرزند امام حسن(ع) از دختر امام حسین(ع) سوال کرد که دکتر سنگری بیان داشتند: حسن مثنی، در ابتدای حرکت کاروان از دختر امام(ع) خواستگاری می‌کند که بعضی، این خواستگاری را به اشتباه به حضرت قاسم(ع) نسبت می‌دهند، حسن مثنی ۲۴ سال داشتند و فاطمه صغری دختر امام(ع) (فاطمه بنت الحسین) ۲۰ سال و این دو نامزد می‌شوند و حتی بعضی منابع نوشته‌اند که عقد می‌کنند. در حادثه عاشورا حسن مثنی مجروح می‌شود و دشمن فکر می‌کند شهید شده است و روز یازدهم که سر شهدا را از بدنشان جدا می‌کنند متوجه می‌شوند که وی زنده است و به همراه اسرا به کوفه برده می‌شود و بعداً با فاطمه صغری، ازدواج می‌کند و صاحب چهار فرزند می‌شوند؛ بعداً حسن مثنی مسموم و شهید می‌شود و فاطمه صغری یک سال در قبرستان بقیع روی قبر ایشان چادر می‌زند و حادثه کربلا را بیان می‌کند.

دکتر سنگری حضار را برای کسب اطلاعات بیشتر در این موضوع به مطالعه کتابی از خود با نام «فاطمه عاشورا» ارجاع داد. به گفته او در این کتاب که به شخصیت و زندگی فاطمه صغری می‌پردازد، این داستان و روایت‌های دختر امام حسین(ع) از روز عاشورا و کاروان اسرا بیان شده است.

در ادامه از ایشان در خصوص دو کتاب جدیدشان و تفاوت شعر هئیت و شعر عاشورایی، سوال شد، ایشان با اشاره به جلساتی که سال پیش با موضوع شعر هئیت تشکیل و توسط اعضا مقالاتی در خصوص شعر هئیت نوشته و مورد نقد و بررسی قرار گرفت است بیان داشت: در آنجا تعریف حوزه‌های شعر هئیت، توسط اینجانب مورد بحث و بررسی قرار گرفت و حاصل آن کتاب “شعر هئیت” شد.

وی همچنین بیان داشت، شعر عاشورایی موضوعش عاشوراست، ولی شعر هئیت ممکن است برای عاشورا گفته نشده باشد، ولی در هئیت مورد استفاده قرار گرفته باشد؛ لذا شعر عاشورایی را در هئیت می‌خوانند، ولی تمام شعرهای هئیت را شعر عاشورایی نمی‌توان دانست.

در پایان این نشست دکتر سنگری با درخواست حاضران، از اشعاری که درباره عاشورا سروده بودند قرائت کردند.

 

نخستین نشست دورهمی‌ «کافه‌کتاب سدره»، چهارشنبه ۲۸ مهرماه از ساعت ۱۷ الی ۱۸، در محل این کافه واقع در خیابان قدس، کوچه بهنام، برگزار شد.