هزینه‌ گزاف ترک مقاومت و ترس از گسترش جنگ

هزینه‌ گزاف ترک مقاومت و ترس از گسترش جنگ
نوشتاری از حجت الاسلام دکتر محمد ملک‌زاده، عضو هیأت علمی گروه سیاست پژوهشگاه

در حاشیه دلایل فزونی یافتن جنایات و کشتار وحشیانه آمریکا و رژیم صهیونیستی در منطقه و به شهادت رساندن فرماندهان مقاومت به ویژه شهید بزرگوار سید حسن نصرالله سخن بسیار است؛ اما در این میان توجه به دو نکته از اهمیت بیشتری برخوردار است:

  1. برخی در یک تحلیل سطحی، اتفاقات اخیر را نتیجه مقاومت سرسختانه جبهه مقاومت به رهبری ایران در مقابل آمریکا می دانند این در حالی است که یکی از آثار مقاومت چنانچه بر پایه منطقِ حسابگرانه “سود- ضرر” هم مورد بررسی قرار گیرد، سود بیشتر مقاومت در مقایسه با سازش و ترک مقاومت است. از نظر قرآن کریم نتیجه مقاومت اگر به کشته شدن در راه خدا و شهادت هم ختم شود باز به سود جریان مقاومت خواهد بود؛

    زیرا خداوند بهای زیادی در ازای آن می‌پردازد که همانا سعادت اخروی و داخل شدن در بهشت رضوان خواهد بود. (محمد: ۴-۶) این درحالی است که از نظر قرآن کریم ترک مقاومت و سازش با دشمن، مسلمانان را متحمل خسارات و هزینه‌های سنگینی می‌کند. خداوند پس از آنکه مسلمانان را از دوستی و سازش با دشمنان اسلام برحذر داشته و می فرماید «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَتَّخِذُوا عَدُوِّي وَعَدُوَّكُمْ أَوْلِيَاءَ» (ممتحنه: ۱) نتیجه سازش با دشمنان را خیانت آنان و تحمل خسارات سنگین‌تر می‌داند:

«إِنْ یَثْقَفُوکُمْ یَکُونُوا لَکُمْ أَعْداءً وَ یَبْسُطُوا إِلَیْکُمْ أَیْدِیَهُمْ وَ أَلْسِنَتَهُمْ بِالسُّوءِ وَ وَدُّوا لَوْ تَکْفُرُونَ»؛ (ممتحنه: ۲)  «اگر دشمنان بر شما دست یابند، با شما دشمنى مى‌کنند هر چند دست دوستى به آنان داده باشید. آنان در این صورت دست و زبانشان را به بدى به سوى شما مى‌گشایند و دوست دارند که شما از این رهگذر کافر شوید». بر این اساس آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به ضرورت مقاومت نظام جمهوری اسلامی در برابر استکبار به رهبری آمریکا، تاکید می‌کند کسی نباید در اصل این ضرورت تردید و تصور کند سازش با آمریکا می‌تواند مشکلات نظام سیاسی را کمتر نماید؛ زیرا دولت‌هایی که تسلیم زیاده‌خواهی‌های آمریکا شدند، متحمل خسارات بیشتری شده‌اند. (آیت الله خامنه ای، ۱۳/۸/۱۳۹۹) ایشان با تاکید بر منطقی بودن و دستاورد بیشتر رویکرد مقاومت در مقایسه با سازش و تسلیم می‌فرماید:

«بعضی نسخه‌ دیگری را تجویز می‌کنند، می‌گویند تسلیم بشویم تا دشمن علیه ما موذی‌گری نکند؛ اینها نمی‌دانند که هزینه‌ تسلیم شدن بمراتب بیشتر از هزینه‌ مقاومت کردن و ایستادگی کردن است. بله، ایستادگی کردن ممکن است هزینه‌ای داشته باشد، امّا دستاوردهای بسیار بزرگی دارد که صدها برابرِ آن هزینه برای ملّتها ارزش دارد؛

امّا تسلیم شدن در مقابل دشمن عنود و لجوج و خبیث، جز لگدمال شدن، جز ذلیل شدن، جز بی‌هویّت شدن هیچ اثری ندارد. این قانون لایتخلّف پروردگار است… خدای متعال برای شما کم نمی‌گذارد در مقابل مجاهدتی که انجام داده‌اید، پاداش این مجاهدت را به‌طور کامل به شما خواهد داد». (آیت الله خامنه ای، ۹/۴/۱۳۹۷)

مقاومت جمهوری اسلامی ایران برای حفظ و تکمیل صنعت هسته‌ای، موشکی و دفاعی و… شاهد آشکاری بر این موضوع است. تجربه‌های متعدد نشان داده که تسلیم شدن در برابر فشارهای غرب به رهبری آمریکا جهت کنار نهادن صنعت هسته‌ای و یا قدرت موشکی نه تنها کمکی به برداشته شدن تحریم‌ها و رفع تهدیدها نمی‌کرد بلکه سایه جنگ را نیز بر ایران همانند عراق و لیبی و… می‌گستراند و هزینه‌ها را به شدت افزایش می‌داد. رهبر انقلاب با اشاره به شواهد تاریخی بیشتر بودن هزینه تسلیم در مقایسه با مقاومت می فرماید: «مقاومت البتّه هزینه دارد، بدون هزینه نیست، امّا هزینه‌ تسلیم در مقابل دشمن بیشتر است از هزینه‌ مقاومت.

وقتی شما در مقابل دشمن تسلیم می‌شوید، باید هزینه بدهید. رژیم پهلوی در مقابل آمریکا تسلیم بود، هم نفت می‌داد، هم پول می‌داد، هم باج می‌داد، هم توسری می‌خورد! امروز دولت سعودی هم همین جور است؛ هم پول می‌دهد، هم دلار می‌دهد، هم بر طبق خواست آمریکا موضع‌گیری می‌کند، هم توهین می‌شنود؛ به او می‌گویند «گاو شیرده»! هزینه‌ سازش، هزینه‌ تسلیم، هزینه‌ عدم مقاومت، از هزینه‌ مقاومت بمراتب بیشتر است؛ هزینه‌ مادّی هم دارد، هزینه‌ معنوی هم دارد». (آیت الله خامنه‌ای، ۱۴/۳/۱۳۹۸)

  1. جنایات اخیر آمریکا و سگ هارش رژیم صهیونیستی در به شهادت فرماندهان ارشد مقاومت در کنار کشتار گسترده غیر نظامیان گرچه به معنای واقعی نشان‌دهنده استیصال و درماندگی آنها است، اما تکرار پیوسته این نکته که ما به دنبال گسترش جنگ نیستیم از سوی برخی مسئولان و حتی برخی اظهار نظرها مبنی بر ضرورت سازش و مماشات و دوستی با آمریکا نیز در افزایش جنایات آمریکا و رژیم صهیونیستی بی تاثیر نبوده است. واقیت این است که اسرائیل یک غده سرطانی است که روزبه‌روز وضعیت این غده وخیم‌تر می‌شود و در صورت رها کردن آن کل جهان اسلام را دربرمی گیرد.

    چهل‌وپنج سال پیش بنیان‌گذار جمهوری اسلامی حضرت امام فرمودند اسرائیل موجودی نیست که به او مهلت داده شود اگر به او مهلت بدهید خطرش بیشتر دامن جهان اسلام را خواهد گرفت. اکنون باید تکلیف جهان اسلام و جریان مقاومت با رژیم صهیونیستی روشن شود. امروز ما در یک جنگ حق علیه باطل قرار داریم و از آن گریزی نیست. برای برقراری یک صلح پایدار در منطقه، کشورهای اسلامی و به‌خصوص محور مقاومت باید آمادگی چنین جنگی را داشته باشیم. ملاحظه دولت‌های اسلامی و برخی مسئولان از تشدید درگیری‌ها، آمریکا و رژیم صهیونیستی را جسورتر کرده و به همین دلیل دامنه جنایاتشان روزبه‌روز افزایش پیدا کرده و گسترده‌تر می‌شود؛

    زیرا اسرائیل احساس می‌کند که کشورهای اسلامی به دنبال تشدید درگیری نیستند و با خیال راحت‌تری به جنایت‌های خود ادامه می‌دهد. نباید اجازه داد این وضعیت بیشتر از این ادامه پیدا کند و باید با صراحت اعلام شود که ما آمادگی گسترش درگیری و جنگ سراسری با آمریکا و رژیم متجاوز صهیونیستی را داریم. بحمدالله قدرت مقاومت قدرت وسیعی است و در حال حاضر قلوب میلیاردها انسان آزاده در سراسر جهان اعم از مسلمان و غیرمسلمان با جبهه مقاومت است. امروز ابعاد جنایات رژیم صهیونیستی بر همه مردم جهان روشن‌شده و یک بیداری انسانی را در سراسر جهان را شاهد هستیم؛ بنابراین باید از این فرصت استفاده کرد و با یک آمادگی کامل به جنگ رژیم صهیونیستی و استکبار به رهبری آمریکا رفت. همین آمادگی برای ورود به یک جنگ پردامنه است که می‌تواند دشمن را به عقب نشینی وادارد چون آن‌ها به‌هیچ‌وجه آماده پذیرش یک جنگ تمام عیار نیستند.