معرفی دانشنامه حقوق خصوصی – ۱۲

عنوان مقاله : معرفی دانشنامه حقوق خصوصی – ۱۲
نویسنده : حافظیان رضوی ، سیدکاظم
منبع :

مجله کتاب ماه کلیات –  سال چهاردهم- شماره هفتم ، تیر ۱۳۹۰ – ازصفحه۴۰تا۴۲


قسمتی از متن مقاله :

منابع مرجع ، ابزار کار و عصای دست کتابدار مرجع است و از نظرگاه های مختلف ، انواع گوناگونی دارد(مرادی۱۳۸۴) . از اینجا آغاز می کنم تا بپذیرید چرا به عنوان یک کتابدار و اطلاع رسان به خود اجازه می دهم ، یک کتاب مرجع حقوقی را مورد نقد و ارزیابی قرار دهم . البته در ادامه همین بحث ، با توجه به اشراقی که به فقدان دانش و اطلاعات حقوقی خود دارم ، قول می دهم پای خود را از مرزهای مرجع شناسی و کتاب شناختی اثر فراتر نگذارم . در اینکه یکی از وظایف کتابداران شناخت و ارزیابی آثار مرجع است، شکی نیست . به همین دلیل ، در درس های رشته علوم کتابداری و اطلاع رسانی در دانشگاه ها ، درس هایی با عنوان «مرجع شناسی فارسی» و «مرجع شناسی تخصصی» لحاظ شده و چندین کتاب به وسیله کتابداران و اطلاع رسانان در این موضوع تألیف و ترجمه شده است.

دامنه آموزش این درس ها امروز دیگر محدود به منابع کاغذی نیست، بلکه هکه انواع مرجع اعم از کاغذی و الکترونیکی را در بر می گیرد.

آشنایی با انوامنابع مرجع ، از نظر شکل و محتوا که برخی از آنها عبارتند از: کتاب شناسی‌ها، دایره المعارف ها، فرهنگ ها، دانشنامه ها، زندگی نامه ها و… به دو دلیل در برنامه یادگیری دانشجویان رشته علوم کتابداری و اطلاع رسانی قرار گرفته است؛ ۱) به منظور اشنایی با روش ها و اصول شناخت و ارزیابی آثار مرجع . ۲) به منظور بهره گیری از اثار مرجع در پاسخگویی و پاسخ یابی.


دانلود مقاله : معرفی دانشنامه حقوق خصوصی – ۱۲