به گزارش اداره روابط عمومی و اطلاعرسانی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، حجتالاسلام دکتر سیدسجاد ایزدهی رئیس پژوهشکده نظامهای اسلامی پژوهشگاه در گفتوگو با ایسکانیوز، درباره چالشهای بومی سازی علوم انسانی در کشور اظهار داشت: ایجاد علوم انسانی بومی، نیاز به یک فرآیند طولانی مدت دارد؛ در واقع بایستی مجموعهای از دانشها و گرایشهای مختلف گرد هم آیند تا بتوانیم نمونه ای از علوم انسانی بومی را ایجاد کنیم.
وی افزود: پژوهشکده حکمت و دینپژوهی که یکی از پژوهشکدههای پژوهشگاه است که در حوزه فلسفه علوم فعالیت دارد. اگر علمی بخواهد تولید شود، جز به واسطه فلسفه علم و نگاه درجه دو به آن، نمیتواند تولید شود.
ایزدهی ادامه داد: پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، بیشتر کتبی را که انتشار داده، در حوزه فلسفه مضاف یا فلسفه علوم انسانی بوده است که دربیشتر در رشتههای مبنایی همانند فلسفه، کلام و عرفان نوشته شده است.
رئیس پژوهشکده نظامهای اسلامی پژوهشگاه تصریح کرد: در این پژوهشگاه یک سری از واحدهای درسی و گرایشها به صورت ابتکاری ایجاد شده است؛ دین پژوهی و معرفتشناسی از جمله این واحدهای ابتکاری است.
وی گفت: در پژوهشگاه کارگروههایی تحت عنوان کارگروههای علوم انسانی مبتنی بر قرآن وجود دارد که بررسی میکنند اگر بخواهیم علوم انسانی را در تمامی بخشها فارغ از مبانی ماتریالیستی و اومانیسمی ایجاد کنیم، چه اقدامی باید انجام دهیم.
ایزدهی با اشاره به اقدامات پژوهشکده نظامهای اسلامی در حوزه علوم انسانی اذعان داشت: در این پژوهشکده ۵ گروه ایجاد شده است؛ گروه اقتصاد اسلامی جزء پیشگامترین گروهها در ایران است که مجلهای را تحت عنوان «اقتصاد اسلامی» منتشر کردهاند که بر رویکرد اسلامی به اقتصاد تاکید دارد.
رئیس پژوهشکده نظامهای اسلامی پژوهشگاه اضافه کرد: گروه دوم در حوزه مسائل حقوقی اعم از حقوق جزایی، کیفری و جنایی نیز اقدامات خوبی انجام داده است که به نهادهای تصمیمساز و تصمیمگیر همانند مجلس و مجمع تشخیص مصلحت نظام کمک میکنند. ۳ گروه دیگر در این حوزه عبارت اند از سیاست اسلامی، مدیریت اسلامی و اخلاق .
وی بیان کرد: فرآیند بومیسازی علوم انسانی را از حدود ۲۵ سال پیش آغاز کردهایم؛ راه پیموده شده تا بدین لحظه بسیار خوب بوده است اما تولید علوم انسانی، نیاز به یک کار عمیق و میان رشته دارد. این که بگوییم امروزعلوم انسانی را تولید کرده ایم درست نیست اما گامهای اساسی برای آن برداشته شده و راههای وصول به آن مشخص شده است.