استادیار گروه منطق فهم دین پژوهشکده حکمت و دین پژوهی
پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
حوزه تمحّض: مطالعات تطبیقی – انتقادی اصول فقه و دانشهای هموند
حوزه تمحض دوم: فقه عمومی و فلسفه آن ( در حوزه دولت و حکومت)
دریافت رزومه: CV Fayazzi
پست الکترونیکی: msd.fayazi@chmail.ir
*وضعیت تحصیلات
- حوزوی
| مدرک | رشته علمی | سال دریافت مدرک | محل دریافت مدرک | توضیحات |
| استادیاری (دکتری) | فقه و اصول تحلیلی و اجتهادی | ۱۳۹۶ | کمیسیون نخبگان بدون مدرک وزارت علوم
دفاع رساله در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی |
عنوان رساله: «مبانی و پیش فرضهای نظریه فهم متن در دانش اصول فقه در قیاس با هرمنوتیک فلسفی»
نمره نهایی داوران: ۵/۱۹ |
- دانشگاهی
| مدرک علمی | رشته اصلی تحصیلی | سال دریافت مدرک | محل دریافت درک |
| لیسانس | عمران – عمران | ۱۳۷۸ | دانشکده فنی دانشگاه تهران |
*سوابق و حوزههای مطالعاتی و تخصصی
- رشته تخصصی
| ردیف | رشته علمی | مدت مطالعات تخصصی |
| ۱ | فقه و اصول | سال ۱۵ خارج فقه و اصول
(۲۵ سال مدت تحصیل) |
| ۲ | فلسفه اسلامی | ۹ سال |
| ۳ | کلام اسلامی | ۵ سال |
| ۴ | عرفان اسلامی | ۵ سال |
| ۵ | عمران – عمران | ۴ سال |
- آشنایی با زبانهای خارجی
| ردیف | نام زبان خارجی | توان استفاده از متون تخصصی | میزان توان برای ترجمه | میزان توان برای مکالمه |
| ۱ | عربی | عالی | عالی (در خصوص متون عربی فصیح) | متوسط |
| ۲ | انگلیسی | عالی | عالی | ضعیف |
*سوابق شغلی
- عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی (استادیار)
- معاون مطالعات آموزش و فرهنگ مرکز پژوهشهای مجلس
- معاون اجتماعی – فرهنگی مرکز پژوهشهای مجلس
- مدیر کل انتشارات و فناوری آموزشی وزارت آموزش و پرورش
- عضو هیات مدیره شرکت افست (چاپ و توزیع کتب درسی وزارت آموزش و پرورش)
- رئیس هیات مدیره انتشارات مدرسه (وابسته به سازمان پژوهش و برنامه ریزی وزارت آموزش و پرورش)
- مدیر مسئول مجلات رشد وزارت آموزش و پرورش (۳۶ مجله)
- مسئول جشنواره فیلم رشد وزارت آموزش و پرورش – ۹۸
- دبیر علمی جشنوار کتاب رشد وزارت آموزش و پرورش – ۹۸
- مسئول کلان بنیاد ICDL (زیر مجموعه سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی)
- رئیس کارگروه گفتمان انقلاب اسلامی – سازمان آموزش و پرورش شهر تهران – ۱۳۸۸
- معاون پژوهشی مرکز مطالعات راهبردی سازمان بسیج
- عضو هیات مدیره تبیان
- سردبیر نشریه حاشیه
- مدیر عامل کانون اندیشه جوان
- رئیس مرکز پژوهشهای جوان
- رئیس کانون سپهر اندیشه
- مشاور علمی موسسه صراط مبین (مبنا)
- مدیر مسئول نشریه زمانه
- سوابق علمی (آموزی، تحقیقاتی و فعالیتهای علمی ـ جنبی)
- *سوابق آموزشی
| ردیف | عنوان دروس مورد تدریس | نام مؤسسه یا دانشگاه یا حوزه علمیه | مدت تدریس | رتبه علمی | توضیحات |
| ۱ | تاریخ | مدرسه توحید | ۳ سال | ||
| قرآن | مدرسه توحید | ۱ سال | |||
| ۲ | ادبیات عرب و منطق | – | ۵ سال | – | – |
| ۳ | فقه | – | ۳ سال | – | – |
| ۴ | اصول فقه
(اصول فقه مظفر، حلقه ثانیه شهید صدر، بخش برائت رسائل، الموجز) |
– | ۳ سال | – | – |
| ۵ | کلام اسلامی | – | ۴سال | – | – |
| ۶ | فلسفه
(بدایه الحکمه- اصول فلسفه و روش رئالیسم) |
– | ۳سال | – | – |
| ۷ | فرائد الاصول (بخش قطع و ظن) | مدرسه علمیه دارالعلم امام حسن مجتبی ع در قم | ۹۵و۹۶ | – | – |
| ۸ | مکاسب محرمه | مدرسه علمیه دارالعلم امام حسن مجتبی ع در قم | ۹۶ | – | – |
| ۹ | فرائد الاصول (بخش برائت و احتیاط) | مدرسه علمیه دارالعلم امام حسن مجتبی ع در قم | ۹۷ | – | – |
| ۱۰ | تاریخ اصول فقه | مدرسه علمیه خاتم الاوصیاء در تهران | ۹۶-۹۸ | – | – |
| ۱۱ | اصول فقه و هرمنوتیک | مرکز تخصصی فقه نظام ساز امام رضا ع تهران | ۹۷-۹۸ | – | – |
| ۱۲ | قواعد فقهیه | مدرسه علمیه دارالعلم امام حسن مجتبی ع در قم | ۹۸ | ||
| ۱۳ | هرمنوتیک | گروه سیاست پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی | ۹۷ | ||
| ۱۴ | تاریخ اصول فقه | مدرسه صاحب الامر عج | ۹۹ | ||
| ۱۵ | قواعد فقهیه | مدرسه علمیه دارالعلم امام حسن مجتبی ع در قم | ۹۹-۱۴۰۰ |
- کتابهای منتشر شده
| ردیف | عنوان تحقیق | نوع تحقیق: تألیف/ تدوین/ تحقیق | تاریخ چاپ | محل انتشار |
| ۱ | کتاب اصول فقه و نقد هرمنوتیک فلسفی | تحقیق | ۱۴۰۰ | سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی |
| ۲ | کتاب جریان شناسی فقهی با معیارهای تمدن ساز | تحقیق | ۱۳۹۹ | مرکز مطالعات راهبردی حوزه علمیه قم |
| ۳ | کتاب اصول فقه و هرمنوتیک روش شناختی | تحقیق | در نوبت چاپ | |
| ۴ | کتاب «پیرامون فلسفه اصول فقه» | تدوین | ۹۲ | سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی |
| ۵ | مدیریت علمی و اجرایی تالیف ۱۵ جلد از مهارتهای فعالان فرهنگی با نامهای :
۱- اداره یک گروه ۲- سخنرانی ۳- اداره یک تشکیلات ۴- مناظره ۵- نقد ۶- مصاحبه خبری ۷- روزنامه نگاری ۸- مصاحبه پرسنلی سازمانی ۹- مدیریت بحران ۱۰- ارتباط تلفنی ۱۱- حل تعارض ۱۲- تهیه یک گزارش ۱۳- اداره یک کلاس ۱۴- مبارزه با جاسوسی ۱۵- مقابله با عملیات روانی |
تدوین | ۹۲ | کانون اندیشه جوان |
| ۶ | مدیریت علمی، تالیفی و اجرایی ۳۲ جلد از کتابچههای فکری کم حجم سلسله مشق آزاد
۱- ازدواج دانشجویی ۲- حقوق زن (دو جلد) ۳- رابطه پسر و دختر ۴- صادق هدایت ۵- جبران خلیل جبران ۶- علی شریعتی ۹- محمد مصدق ۱۰- امام خمینی ۱۱- مقام معظم رهبری ۱۲- احمد شاملو ۱۳- مهدی هاشمی ۱۴- روشنفکری دینی ۱۵- نسبی گرایی ۱۶- پائولو کوئیلو ۱۷-سید جلال آل احمد ۱۸- میلان کوندرا ۱۹-اسلام و توسعه ۲۰- امامت ۲۱- دعا ۲۲- وهابیت ۲۳- دفاع مقدس ۲۴- امتحان ۲۵- انقلابهای رنگی ۲۶- انقلاب اسلامی ۲۷- ولایت فقیه ۲۸- بهائیت ۲۹- وحی، پیامبر و تجربه دینی ۳۰- امریکا و ایران ۳۱- سیر و سلوک ۳۲- خاتمیت و شبهات |
تالیف | ۸۷
و … |
چاپ اول موسسه انتشارات امیرکبیر
چاپ دوم به بعد کانون اندیشه جوان |
| ۷ | مسئول تیم تولید محتوا و ناظر علمی کتاب
«نظامواره جامع مسائل فرهنگی و اجتماعی جمهوری اسلامی ایران» |
تالیف | ۹۱ | موسسه فرهنگی مطالعاتی صراط مبین |
- مقالات تألیفی منتشر شده
| ردیف | عنوان مقاله | نوع مقاله | تاریخ اتمام | محل انتشار یا ارائه |
| ۱ | ماهیت احکام امضایی از رهگذر بررسی تطبیقی آراء امام خمینی و مرحوم غروی اصفهانی | تحقیق(علمی – پژوهشی) | ۹۲ | چاپ شده در مجله حقوق اسلامی اسلامی ش ۳۴ |
| ۲ | تفاوت تنقیح مناط و الغای خصوصیت با قیاس | تحقیق(علمی – پژوهشی) | ۹۲ | چاپ شده در مجله حقوق اسلامی شماره ۴۲ و کنگره علوم انسانی اسلامی سال ۹۳ |
| ۳ | مسئولیت مدنی در احسان جمعی
با همکاری دکتر محمود حکمت نیا |
تحقیق(علمی – پژوهشی) | ۹۳ | چاپ شده در مجله فقه و اصول دانشگاه فردوسی مشهد |
| ۴ | مسئولیت مدنی ناشی از تصرفات مالکانه
با همکاری دکتر محمود حکمت نیا |
تحقیق(علمی – پژوهشی) | ۹۳ | چاپ شده در مجله حقوق اسلامی |
| ۵ | ماهیت احکام امضایی | علمی- پژهشی | ۹۴ | چاپ شده در مجله فقه و اصول دانشگاه فردوسی مشهد |
| ۶ | کارکردگرایی در موضوعات عرفی احکام شرعی | علمی- پژهشی | ۹۵ | چاپ شده در مجله حقوق اسلامی شماره ۴۸ |
| ۷ | بررسی تطبیقی مبانی الاهیاتی هرمنوتیک روشی و اصول فقه | علمی- پژهشی | ۹۵ | چاپ شده در مجله ذهن شماره ۶۵ |
| ۸ | معناشناسی شلایر ماخر | علمی- پژوهشی | ۹۵ | زیر چاپ در مجله قبسات |
| ۹ | هرمنوتیک روش شناختی و علوم انسانی | علمی – پژوهشی | ۹۷ | چاپ شده در مجله قبسات شماره ۸۷ |
| ۱۰ | پدیدارشناسی تنها روش هرمنوتیک فلسفی و نقد آن | علمی- پژوهشی | ۹۷ | قبسات ۹۷ |
| ۱۱ | تهافتهای گادامر در مواجهه با روشهای علوم تفسیری در شناخت مراد مولف | علمی – پژوهشی | ۹۷ | چاپ شده در مجله قبسات شماره ۷۶ |
| ۱۲ | نسبی گرایی هرمنوتیک فلسفی جریان شناسی فقهی در حوزه علمیه قم معاصر | علمی – پژوهشی | ۹۸ | مجله فلسفه دین |
| ۱۳ | ناکارآمدی هرمنوتیک فلسفی نسبت به رفع نیازهای اصول فقه به دلیل تفاوتهای بنیادین در مبانی معناشناختی | علمی – پژوهشی | ۹۷ | مجله اصول فقه انجمن اصول فقه حوزه علمیه قم |
| ۱۴ | عدم انسجام در هرمنوتیک فلسفی محمد مجتهد شبستری | علمی – تخصصی | ۹۶ | کتاب نقد اندیشههای محمد مجتهد شبستری |
| ۱۵ | تاملی در تعریف فلسفه های مضاف به علوم | ترویجی | ۹۵ | مجله علوم انسانی اسلامی صدرا |
| ۱۶ | نظریه فهم متن شلایر ماخر و نقد اصول فقهی آن | علمی – پژوهشی | ۱۴۰۰ | ذهن |
| ۱۷ | ملاکات اعتبارسنجی تفسیر نزد اریک هرش و نقد آن از منظر اصول فقه | علمی-پژوهشی | ۱۴۰۰ | مجله اصول فقه انجمن اصول فقه حوزه علمیه قم |
| ۱۸ | نظریه فهم متن در اصول فقه | علمی –پژوهشی | ۱۴۰۰ | ارائه به مجله فقه و اصول دانشگاه فردوسی مشهد |
- گزارشهای سیاست پژوهی منتشر شده
| ردیف | عنوان گزارش | نحوه مشارکت | محل انتشار | تاریخ انتشار |
| ۱ | بررسی لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور ۶۸٫ وضعیت منابع و مصارف بیمه سلامت ایران و پیشنهاداتی برای بهبود عملکرد آن | ناظر علمی | مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی | ۱۳/۱۲/۹۹ |
| ۲ | بسته پیشنهادی درخصوص تأمین نیروی انسانی آموزش و پرورش | ناظر علمی | مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی | ۰۲/۱۲/۹۹ |
| ۳ | موانع اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش | ناظر علمی | مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی | ۰۴/۱۱/۹۹ |
| ۴ | بررسی لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور ۲۱. بودجه حوزه آموزش و پرورش | ناظر علمی | مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی | ۱۴/۱۰/۹۹ |
| ۵ | اظهارنظر کارشناسی درباره: «طرح رتبه بندی فرهنگیان» | ناظر علمی | مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی | ۱۳/۱۰/۹۹ |
| ۶ | اظهارنظر کارشناسی درباره: «طرح الحاق تبصره «۱۱» به ماده (۱۷) قانون تعیین تکلیف استخدامی معلمین حق التدریس و آموزشیاران نهضت سوادآموزی» | ناظر علمی | مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی | ۲۵/۹/۹۹ |
| ۷ | بررسی مسأله انتزاع پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش از سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی | ناظر علمی | مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی | ۲۸/۰۲/۱۴۰۰ |
| ۸ | ملاحظات برگزاری کنکور نظام قدیم در سال ۱۴۰۰ | ناظر علمی | مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی | ۲۵/۹/۹۹ |
| ۹ | بررسی لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور ۲۴. بودجه آموزش عالی، تحقیقات و فناوری | ناظر علمی | مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی | ۱۴/۱۰/۹۹ |
| ۱۰ | بررسی راهکارهای تقنینی مندرج در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش | ناظر علمی | مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی | ۱۹/۸/۹۹ |
| ۱۱ | اظهارنظر کارشناسی درباره: «طرح مبارزه با تعارض منافع و ممنوعیت دانشگاه های غیرانتفاعی» | ناظر علمی | مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی | ۱۹/۸/۹۹ |
| ۱۲ | اظهارنظر کارشناسی درباره: «طرح رتبه بندی معلمان» | ناظر علمی | مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی | ۱۸/۸/۹۹ |
| ۱۳ | اظهارنظر کارشناسی درباره: «طرح الحاق یک تبصره به ماده (۱۷) قانون تعیین تکلیف معلمان حق التدریس و آموزشیاران نهضت سوادآموزی در وزارت آموزش و پرورش» | ناظر علمی | مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی | ۱۵/۷/۹۹ |
| ۱۴ | بررسی کارشناسی مسائل پیرامون مدیریت مهدکودک ها | ناظر علمی | مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی | ۳۱/۶/۹۹ |
| ۱۵ | ضرورت تأمین رایانک (تبلت)دانش آموزی برای آموزش مجازی | ناظر علمی | مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی | ۲۹/۶/۹۹ |
| ۱۶ | اظهار نظر کارشناسی درباره: طرح الحاق یک تبصره به ماده (۴) قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دوره های تحصیلات تکمیلی در دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی کشور | ناظر علمی | مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی | ۱۰/۰۳/۱۴۰۰ |
| ۱۷ | اظهار نظر کارشناسی درباره: «طرح الزام سازمان سنجش آموزش کشور به طراحی سؤالات کنکور سراسری صرفاً از متن کتاب های رسمی آموزش و پرورش» | ناظر علمی | مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی | ۲۶/۰۲/۱۴۰۰ |
| ۱۸ | اظهارنظر کارشناسی درباره: «گزارش کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری درخصوص طرح اصلاح موادی از قانون تأسیس و اداره مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیردولتی» | ناظر علمی | مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی | ۰۱/۰۲/۱۴۰۰ |
| ۱۹ | اظهارنظر کارشناسی درباره: «طرح اصلاح موادی از قانون تأسیس و اداره مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیردولتی» | ناظر علمی | مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی | ۲۴/۱۲/۱۴۰۰ |
| ۲۰ | بررسی لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور ۶۲٫ تحلیلی بر اعتبارات رفاه و تأمین اجتماعی | ناظر علمی | مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی | ۱۴/۱۱/۹۹ |
| ۲۱ | بررسی لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور ۶۰. بودجه برنامه پزشکی خانواده | ناظر علمی | مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی | ۱۴/۱۱/۹۹ |
| ۲۲ | بررسی لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور ۴۷. ساماندهی اعتبارات درمان ناباروری | ناظر علمی | مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی | ۱۴/۱۱/۹۹ |
| ۲۳ | واکسن کرونا بررسی وضعیت تولید، خرید، دسترسی و چالش های آن در ایران | ناظر علمی | مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی | ۰۸/۱۱/۹۹ |
| ۲۴ | بررسی لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور ۴۶. خرید و فروش دارو، تجهیزات و ملزومات پزشکی از طریق حساب جداگانه (موضوع بند «هـ» تبصره «۱۷») | ناظر علمی | مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی | ۰۵/۱۱/۹۹ |
| ۲۵ | بررسی لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور ۴۵. بررسی اعتبارات جهاد دانشگاهی و مؤسسات وابسته | ناظر علمی | مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی | ۰۵/۱۱/۹۹ |
| ۲۶ | بررسی لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور ۴۴. بودجه نهادهای دینی ـ تبلیغی و بخش فرهنگ و هنر (ملاحظاتی پیرامون فصل کمک های بلاعوض) | ناظر علمی | مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی | ۲۲/۱۰/۹۹ |
| ۲۷ | بررسی لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور ۳۵٫ بودجه بخش میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری | ناظر علمی | مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی | ۱۶/۱۰/۹۹ |
| ۲۸ | بررسی لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور ۳۶٫ بودجه حوزه زنان و خانواده | ناظر علمی | مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی | ۱۶/۱۰/۹۹ |
| ۲۹ | بررسی لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور ۳۴. اعتبارات بخش سلامت | ناظر علمی | مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی | ۱۵/۱۰/۹۹ |
| ۳۰ | بررسی لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور ۲۲. بودجه حوزه تربیت بدنی، ورزش و جوانان | ناظر علمی | مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی | ۱۴/۱۰/۹۹ |
| ۳۱ | بررسی لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور ۲۰. تحلیلی بر اعتبارات آسیب های اجتماعی | ناظر علمی | مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی | ۱۳/۱۰/۹۹ |
| ۳۲ | بررسی لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور ۲۷. بررسی اعتبارات و برنامه های لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ در حوزه آموزش های فنی و حرفه ای | ناظر علمی | مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی | ۱۳/۱۰/۹۹ |
| ۳۳ | بررسی لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور ۳۲. اعتبارات مرتبط با موضوع حمایت از فرزندآوری و جمعیت در قوانین بودجه سنواتی | ناظر علمی | مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی | ۱۳/۱۰/۹۹ |
| ۳۴ | بررسی لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور ۲۶٫ بودجه حوزه رسانه و ارتباطات جمعی (صداوسیما، شورای نظارت، خبرگزاری جمهوری اسلامی و …) | ناظر علمی | مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی | ۱۳/۱۰/۹۹ |
| ۳۵ | درباره مقابله با شیوع ویروس کرونا (۵۴) افراد دارای معلولیت و اقدامات لازم | ناظر علمی | مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی | ۲۷/۸/۹۹ |
| ۳۶ | اظهارنظر کارشناسی درباره: «طرح جمعیت و تعالی خانواده و ضرورت بررسی آن طبق اصل هشتادوپنجم قانون اساسی» | ناظر علمی | مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی | ۱۱/۸/۹۹ |
| ۳۷ | مسئله قراردادهای حرفه ای ورزشی با تأکید بر رشته فوتبال | ناظر علمی | مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی | ۲/۷/۹۹ |
| ۳۸ | الزامات کارآمدسازی نظام ارتقای اعضای هیئت علمی | ناظر علمی | مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی | ۱۶/۰۴/۱۴۰۰ |
| ۳۹ | اظهارنظر کارشناسی درباره: «طرح اصلاح ماده ۱۷۲ قانون مالیات های مستقیم» | ناظر علمی | مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی | ۰۵/۰۴/۱۴۰۰ |
| ۴۰ | اظهارنظر کارشناسی درباره: «طرح اداره صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران» | ناظر علمی | مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی | ۱۲/۰۳/۱۴۰۰ |
| ۴۱ | ارتباط دانشگاه با صنعت و جامعه (۱): فعال سازی نهادهای واسط | ناظر علمی | مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی | ۱۶/۰۱/۱۴۰۰ |
| ۴۲ | اظهارنظر کارشناسی درباره: «طرح مدیریت متمرکز فرهنگی» | ناظر علمی | مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی | ۲۴/۱۲/۱۴۰۰ |
| ۴۳ | اظهارنظر کارشناسی درباره: «لایحه اصلاح ماده (۴) قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت – مصوب ۱۳۸۰» | ناظر علمی | مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی | ۲۴/۱۲/۱۴۰۰ |
| ۴۴ | اظهارنظر کارشناسی: مصوبات کمیسیون تلفیق ذیل تبصره «۱۶» ذیل موضوع اعطای وام ازدواج جوانان و وام ودیعه مسکن برای خانوادههای دارای حداقل ۳ فرزند | ناظر علمی | مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی | ۲۴/۱۲/۱۴۰۰ |
| ۴۵ | لزوم بازنگری در رویکرد سیاستگذاری گردشگری سلامت در ایران | ناظر علمی | مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی | ۲۴/۱۲/۱۴۰۰ |
| ۴۶ | اظهار نظر کارشناسی درباره: «طرح اصلاح بند «ت» ماده (۱۰۰) قانون برنامه ششم توسعه» | ناظر علمی | مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی | ۲۳/۱۲/۱۴۰۰ |
| ۴۷ | اظهارنظر کارشناسی درباره: «طرح تقویت و توسعه سازمان بسیج رسانه» | ناظر علمی | مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی | ۲۳/۱۲/۱۴۰۰ |
| ۴۸ | بررسی سهمیههای پذیرش دانشجو کنکور سراسری | ناظر علمی | مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی | – |
- کرسیهای نظریهپردازی، نوآوری، نقد و مناظره علمی، نشست علمی
| ردیف | موضوع | نوع | نوع فعالیت | دستگاه برگزار کننده | سال | توضیحات |
| ۱ | نسبی گرایی در هرمنوتیک فلسفی گادامر | کرسی ترویجی | ارائه دهنده | پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی | ۱۳۹۷ | – |
| ۲ | مسئلگی(زاویه ای نو در فهم گزاره های حدیثی و تاریخی) (دکتر محمد حسن احمدی) | پیش اجلاسیه نظریه پردازی | ناقد | هیات حمایت از کرسی های نظریه پردازی | ۱۳۹۷ | – |
| ۳ | الگوریتم اجتهاد (اقای واسطی) | کرسی ترویجی | ناقد | پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی | ۱۳۹۷ | – |
| ۴ | درباره فلسفه های مضاف | نشست علمی | ارائه دهنده | مدرسه علمیه خاتم الاوصیاء | ۱۳۹۷ | – |
| ۵ | نقد هرمنوتیک شلایرماخر | کرسی ترویجی | ارائه دهنده | پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی | ۱۳۹۹ | – |
- حضور در همایشها/ جلسات و هماندیشیهای تخصصی/ کارگاههای علمی/ جلسات نقد کتاب و…
| ردیف | نام همایش/ هماندیشی/ کارگاه/جلسه | نوع همکاری | دانشگاه یا مؤسسه مربوط | سال | توضیحات |
| ۱ | ۵ همایش از سلسله همایشهای آنان که میاندیشند(علامه طباطبایی، سیداحمد فردید، سیدحسین نصر، میشل فوکو) | مدیریت علمی و اجرایی | کانون اندیشه جوان | ۸۵-۸۷ | – |
| ۲ | همایش روشنفکری دینی | مدیریت علمی و اجرایی | کانون اندیشه جوان | ۸۷ | – |
| ۳ | حلقه فلسفه اصول فقه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی | دبیر علمی | پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی | ۸۸-۹۱ | – |
| ۴ | حضور در کارگاه دانش افزایی اعضای هیات علمی با موضوع علوم انسانی | عضو | موسسه آموزش عالی حوزوی اندیشه | ۹۱ | – |
| ۵ | کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی | ارائه مقاله | جمعی از دانشگاهها و موسسات پژوهشی | ۹۲ | – |
| ۶ | همایش فلسفه اصول فقه | دبیر علمی و عضو شورای علمی همایش | پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی | ۹۲ | – |
| ۷ | همایش اعتزال نو | عضو شورای علمی همایش | پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی | ۹۳ | – |
- حضور در انجمنهای علمی
| ردیف | نام انجمن علمی | نوع همکاری | دانشگاه یا مؤسسه مربوط | سال | توضیحات |
| ۱ | انجمن اصول فقه حوزه علمیه قم | دبیر علمی حلقه فلسفه اصول فقه | حوزه علمیه قم | ۹۲-۹۳
و ۹۷ |
– |
- اجرای طرحهای علمی ابتکاری ویژه
| ردیف | عنوان طرح ابتکاری | دانشگاه یا مؤسسه مربوط | سال | توضیحات |
| ۱ | تاسیس مرکز پژوهشهای جوان | پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی | ۸۹ | – |
| ۲ | تاسیس رویکرد جدید سایت باشگاه اندیشه | کانون اندیشه جوان | ۸۵ | – |
| ۳ | تاسیس مجله حاشیه | مرکز پژوهشهای جوان | ۸۹ | – |
| ۴ | رویکرد جدید مجله زمانه | کانون اندیشه جوان | ۸۹و۹۷ | – |
| ۵ | تاسیس مجله مسئله شناختی مکث
و انتشار ۱۰ جلد آن |
موسسه صراط مبین | ۹۳-۹۴ | – |
| ۶ | تاسیس اندیشکده مطالعات راهبردی | مرکز مطالعات راهبردی بسیج | ۹۵-۹۷ | – |
- اجرای سخنرانی و مصاحبه علمی
| ردیف | عنوان سخنرانی/ مصاحبه | دانشگاه یا مؤسسه مربوط | سال | توضیحات |
| ۱ | نقش دانشجوی انقلابی در فرهنگ(چند جلسه) | دانشگاه صنعتی شریف | ۸۶ | – |
| ۲ | چیستی فرهنگ | دانشگاه صنعتی شریف | ۸۷ | – |
| ۳ | جنگ نرم و حوزه های علمیه | ۱۰ حوزه علمیه تهران | ۸۸-۸۹ | – |
| ۴ | جنگ نرم و دانشگاهها | دانشگاه مشهد، رشت، اهواز(۲ بار) | ۸۸-۸۹ | – |
| ۵ | ماهیت فرهنگی انقلاب اسلامی | دانشگاه سنقر | ۹۱ | – |
| ۶ | چیستی فلسفه اصول فقه | رادیو معارف | ۹۲ | – |
| ۷ | ضرورت کانون های تفکر در پیشرفت کشور | دانشگاه امام حسین ع | ۹۵ | – |
| ۸ | و …. |
- ارزیابی تحقیقات و آثار
| ردیف | عنوان مقالات / کتاب | نوع مقاله | مجله |
| ۱ | تأملی در نسبت هرمنوتیک فلسفی گادامر و علوم طبیعی | علمی – پژوهشی | ذهن |
| ۲ | *فرق معنای حکمت در فلسفه و قران
*نقد پلورالیسم دینی با تأمّلی بر علل گرایش به آن *نگاهی نو به نسبت میان فلسفه و علومانسانی *روش شناسی فلسفه های مضاف *تأمّلی بر علل گرایش به پلورالیسم دینی و پارهای از نقدهای وارد بر آن *چگونگی استنباط مبانی علوم انسانی اسلامی از منظرعلامه جوادی آملی *مجاری تأثیر علائق مفسر در تفسیر قرآن *رهیافت عقل در فهم متن قرآن کریم از نگاه علامه نصرحامد ابوزید و علامه طباطبایی |
علمی – پژوهشی | قبسات |
| ۳ | *ماهیت فقه
*امر به معروف و نهی از منکر ماهیتی حقوقی یا اخلاقی *تحلیل نظریه حقالناس *در خصوص حق رأی و بررسی صلاحیتها *ماهیت حکم فقهی و تقسیم آن به وضعی و تکلیفی *نظریه وضع طبیعی بر جنبش فمینیسم *کاوشی در مبانی حجیتی گونه های دلالی سیاق *نظریه عدل شبکه ای *تحلیل نظریه منطقهالفراغ و احکام حکومتی در آرای شهید صدر |
علمی – پژوهشی | حقوق اسلامی |
| ۴ | بررسی نظریه وضع الفاظ و هرمنوتیک | علمی – پژوهشی | انجن اصول فقه حوزه علمیه |
| ۵ | *مقاله نظریه مقاصد الشریعه
*امنیت در نزد شهید مطهری |
علمی – تخصصی | مجله قانون مرکز تحقیقات مجلس شورای اسلامی |
| ۶ | *بررسی نقش آقامحمدباقر وحید بهبهانی در احیای اجتهاد شیعه | علمی – ترویجی | کنگره نقش شیعه در تولید علوم اسلامی |
| ۷ | *بسیاری از کتابهای کانون اندیشه جوان (بیش از ۱۰۰ کتاب) | – | کانون اندیشه جوان |
* همکاری با کانون اندیشه جوان (در زمینه: نشستهای گفتمانی، نقدو مناظره، طرح نخبهپروری، باشگاه اندیشه و…)
- سفرهای علمی و ملاقات با شخصیتهای علمی
| ردیف | نام محلّ سفر | نام مرکز یا شخصیت علمی | موضوع ملاقات | سال | توضیحات |
| ۱ | مالزی | دانشگاه um و موسسه مطالعاتی istak | مباحث پژوهشی و فرهنگی | ۸۸ | – |
| لبنان | موسسات فرهنگی و پژوهشی مختلف مرتبط با حزب الله | – | ۹۶ | – | |
| سوریه | حوزه علمیه امام خمینی زینبیه دمشق | – | ۹۶ | – |
*همکاری علمی ـ اجرایی با مراکز و مؤسسات
| ردیف | نوع همکاری | مؤسسه یا مرکز مربوط | سال | توضیحات |
| ۱ | پژوهشیاری تحقیق کلان فلسفه اصول فقه با محوریت آیت الله رشاد | پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی | ۸۶-۹۱ | – |
| ۲ | مدیریت پژوهشی و اجرایی آثار کانون اندیشه جوان | کانون اندیشه جوان / مرکز پژوهشهای جوان | ۸۹-۹۳ | – |
| ۳ | عضو شورای سیاستگذاری | نشریه پنجره | ۸۸-۹۰ | – |
| ۴ | عضو شورای سیاستگذاری | نشریه حاشیه | ۸۹-۹۰ | – |
| ۵ | عضو کارگروه رسانه و تبلیغ | دفتر مقام معظم رهبری | ۸۷ | – |
| ۷ | عضو شورای سیاستگذاری و مسئول پروژه | نشریه راه ماندگار | ۹۲ | – |
| ۸ | دبیر علمی همایش فلسفه اصول فقه | پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی | ۹۲ | – |
| ۹ | مسئول تامین محتوا | بسیج اساتید دانشگاه تهران | ۹۳ | – |
| ۱۰ | عضو شورای علمی گروه بینش و اندیشه | مرکز پژوهشهای جوان | ۹۳ | – |
| ۱۱ | مشاور اصلی علمی و فرهنگی | موسسه صراط مبین | ۹۳-۹۴ | – |
| ۱۲ | جریان شناسی فرهنگی و علمی کشور | معاونت فرهنگی | ۹۱-۹۲ | – |
| ۱۳ | طراحی ساختار رصد و تحلیل عرصه کلان فرهنگ کشور و اجرای سه فاز آن | معاونت فرهنگی | ۹۱-۹۳ | – |
| ۱۴ | عضو شورای علمی همایش فلسفه اصول فقه | پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی | ۹۳ | – |
| ۱۵ | عضو شواری علمی همایش فلسفههای مضاف | پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی | ۹۵ | – |











