تجربه‌نگاری فعالیت سلامت معنوی

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، هفتمین همایش ملی سلامت معنوی ۱۶، ۱۷ و ۱۸ اسفندماه با همکاری پژوهشگاه در شهر مقدس قم برگزار شد.

در نشست پنجم «همایش علمی سلامت معنوی اسلامی و نظام آموزش کشور» دکتر مهدی عباس زاده معاون امور پژوهشی آموزشی و عضو هیات علمی گروه معرفت شناسی پژوهشگاه با موضوع«تجربه‌نگاری فعالیت سلامت معنوی» به ایراد سخنرانی پرداخت.
دکتر عباس زاده در پاسخ به این پرسش که در راستای تعمیق همکاری علمی بین دستگاه‌های متصدی آموزش در موضوع سلامت معنوی، چه برنامه‌ها و فعالیت‌های اثربخشی امکانپذیر است، گفت: سلامت معنوی، یکی از ابعاد چهارگانه سلامت (جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی) طبق تصویب سازمان جهانی بهداشت است. بسیاری از کشورها به این بُعد از ابعاد سلامت، توجه کرده و آن را در عرصه‌های آموزش و پژوهش و خدمات بهداشتی- درمانی وارد نموده‌اند. با این حال، در کشور ما، این بُعد مهم از ابعاد سلامت، تاکنون چندان‌که شایسته و بایسته است مورد التفات و توجه جدی و دقیق قرار نگرفته است.

وی افزود: این در حالی است ‌که بعد معنویت، از منظر دین مبین اسلام، عمیق‌ترین بعد از ابعاد وجودی انسان است و می‌تواند بر دیگر ابعاد وجودی انسان، بیش‌ترین و عمیق‌ترین تأثیرات را داشته باشد. بر اساس این دغدغه، بیش از دَه سال است که فرهنگستان علوم پزشکی جمهوری اسلامی ایران، اقدام به تأسیس «گروه سلامت معنوی اسلامی» نموده و اندیشمندان برجسته‌ای از دانشگاه و حوزه را به عضویت آن در آورده، فعالیت‌های مختلفی را در دستور کار خویش قرار داده و فعالیت‌های مهم و مؤثری اعم از اجرای تحقیقات و تألیف کتب، نگارش مقالات علمی و کتاب درسی، چاپ مجله، برگزاری همایش‌ها، هم‌اندیشی‌ها و کارگاه‌های علمی، اجرای همکاری‌های علمی با دیگر دستگاه‌ها و … را به انجام رسانده است.

وی همچنین تصریح داشت: ما درصدد تبیین اجمالی سلامت معنوی اسلامی، معرفی فعالیت‌های گروه سلامت معنوی اسلامی فرهنگستان علم پزشکی جمهوری اسلامی ایران، و مهم‌تر از همه، انتقال تجربیات انباشته در طی بیش از یک دهه مدیریت این عرصه، به نهادها، متفکران و دغدغه‌مندان عرصه سلامت معنوی هستیم.