گزارشی از دوره آشنایی با الحاد مدرن در علوم جدید

مسأله «خدا» به عنوان نقطه­‌ای اساسی در مباحث دین­‌پژوهی، همواره مورد بحث و بررسی علمی و عملی بوده است و اساسا خدا منشأ دین و همه مباحث دینی محسوب می­‌شود. دینداران گاه از بداهت خدا سخن گفته‌­اند و گاه وجود خداوند را با برهان و دلیل به اثبات رسانیده‌­اند. لکن تقابل و شبهه افکنی در این مسأله بنیادین دینی همواره مورد توجه مخالفین بوده است. به‌هرحال از نظر دین‌داران خداوند حضور فعالی در عالم هستی دارد و عمق این نگرش در مبانی و آموزه‌­های اسلامی به وضوح به چشم می‌­خورد.

رویکردهای مخالف، گاه نقش خدا را بسیار محدود می­‌کنند، و گاه از بی اهمیتی وجود خدا سخن گفته، گاهی وجود خدا را مشکوک دانسته و گاه اساسا آن را انکار می­‌کنند. امروزه الحاد مدرن با تلاشی بیش از پیش و با عزمی جدی، تلاش در کنارزدن خداوند از عالم هستی و مادی انگاری مطلق دارند. الحاد مدرن از جنبه نظری و علمی فراتر رفته و رویکردهای عملی، تبلیغی، تهاجمی برای انکار وجود خدا اتحاذ کرده است.

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، مرکز رشد و خانه خلاق و نوآوری پژوهشگاه، با همت اساتید برجسته و صاحب نظر در این زمینه، مسائل و چالش‌­های موجود و پیش­رو که از سوی خداناباوران مطرح شده، را به خوبی مورد شناسایی قرار داده است و تلاش‌­های علمی مناسبی در این زمینه و در قالب‌های مختلف ارائه داده است که یکی از آنها برگزاری دوره آشنایی با الحاد مدرن در علوم جدید می‌­باشد.

این دوره به سرفصل‌های مختلف علمی در الحاد مدرن پرداخته است که مهمترین آنها عبارتند از:

الحاد جدید؛ شامل گونه‌­های مختلف الحاد، ویژگی­‌های الحاد مدرن، مبانی الحاد مدرن و …

الحاد مدرن و طبیعت گرایی؛ بعنوان مبنای اصلی الحاد مدرن که در با دو رویکرد هستی­‌شناختی و روش‌شناختی و فیزیکالیسم و … به الحاد منتهی می­‌شود.

الحاد مدرن و نظریه تکامل؛ بعنوان مهمترین فرضیه علمی بر اساس مبانی و روش­‌های تحقیق علوم تجربی

الحاد مدرن و علوم شناختی؛ شامل هوش مصنوعی، الهیات عصب شناختی، کلاه خود خدا و…

الحاد مدرن و معنای زندگی؛ شامل مفهوم معنای زندگی، پوچ گرایی و …

محتوای علمی که از سوی اساتید برجسته‌­ای مانند دکتر مهدی گلشنی، دکتر حمیدرضا شاکرین، دکتر نیما نریمانی، دکتر علیرضاقائمی نیا، دکتر محمد جعفری، دکتر ابوالفضل ساجدی، دکتر قاسم محمدی، دکتر یوسف دانشور، دکتر علی رفسنجانی،‌دکتر جواد تقی‌زاده فیروزجایی ارائه گردید، مطابق با آخرین دستاوردهای علوم تجربی در شاخه‌­های مرتبط و با نگرش تبیین و نقد آن بر اساس آموزه‌­های اسلامی بوده و روزنه­‌ی جدیدی از تحقیق و پژوهش در دهن و قلم شرکت­‌کنندگان در دوره ایجاد کرده است.

انشاالله برگزاری این دوره‌­ها به صورت مستمر و مطابق نیاز جامعه ادامه خواهد داشت.