فاطمه زهرا(س)، مصداق شب قدر است

به گزارش اداره روابط عمومی و اطلاع رسانی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، حجت‌الاسلام والمسلمین حجت الله فتحی عضو هیات علمی پژوهشگاه در گفت و گو با خبرنگار اندیشه خبرگزاری شبستان با گرامیداشت میلاد صدیقه کبری(س) و روز زن با تبیین شخصیت تاریخی و اجتماعی حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها اظهار داشت: إِنَّا أَعْطَیْنَاکَ الْکَوْثَرَ فَصَلِّ لِرَبِّکَ وَ انْحَرْ إِنَّ شَانِئَکَ هُوَ الْأَبْتَرُ؛ میلاد با سعادت و با برکت ام الائمه فاطمه زهرا سلام الله سیده نساء العالمین و با تبریک روز زن به همه بانوان فاطمی مادران و دختران این سرزمین را تبریک می گویم.

استادیار پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی افزود: حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها از شخصیت های برجسته تاریخ اسلام است؛ یکی از چهارده معصوم (علیهم السلام)و همچنین یکی از  «اصحاب کسا و آل عبا» است.

وی بیان کرد:رسول خدا، فاطمه سلام الله علیها را با امیرالمومنین، امام حسن مجتبی و امام حسین علیهم السلام جمع کرد و همه را زیر یک «کساء» و عبایى قرار داد و چنین گفت: «اللهم هؤلاء أهلُ بیتى فأذهِب عنهم ‌الرجس و طهّرهم تطهیراً». آن حضرت از مصادیق بارز آیه تطهیر است که در آیه ۳۳ سوره احزاب  ‌«إِنَّمَا یُرِیدُ اللَّهُ لِیُذْهِبَ عَنکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَیُطَهِّرَکُمْ تَطْهِیرًا» خداوند متعال بر طهارت آنان تصریح کرده است.

حجت الاسلام والمسلمین فتحی عنوان کرد: حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها  تنها زن همراه پیامبر(صلی الله علیه و آله)  در مباهله آن حضرت با مسیحیان نجران است که در آیه ۶۱ سوره آل عمران مى خوانیم:  فَمَن حاجَّکَ فیهِ مِن بَعدِ ما جائَکَ مِنَ العِلمِ فَقُل تَعالَوا نَدْعُ اَبنائَنا وَ اَبنائَکُمْ وَ نِسائَنا وَ ئِسائَکُمْ وَ اَنْفُسَنا وَ اَنْفُسَکُمْ ثُمَّ نَبتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعنَهَ اللهِ عَلى الکاذِبینَ؛ هر گاه بعد از علم و دانشى که به تو رسیده، (باز) کسانى درباره مسیح با تو به ستیز برخیزند، بگو:بیایید ما فرزندان خود را دعوت کنیم، شما نیز فرزندان خود را; ما زنان خویش را دعوت نماییم، شما نیز زنان خود را; ما از نفوس خود (و کسى که همچون جان ما است) دعوت کنیم، شما نیز از نفوس خود; آنگاه مباهله (و نفرین) کنیم; و لعنت خدا را بر دروغگویان قرار دهیم».

وی با بیان اینکه منظور از واژه «نساء» در آیه مباهله، حضرت فاطمه (سلام الله علیها) است خاطرنشان کرد: در کتب تاریخی متعددی از طریق شیعه و سنی ثبت شده است که در جریان مباهله هیچ زنی جز حضرت فاطمه (سلام الله علیها) همراه پیامبر(صلی الله علیه و آله) نبود.

استادیار پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: در منابع روایی امامیه و اهل سنت عظمت و بزرگی شخصیت حضرت فاطمه زهرا (س) برجسته و آشکار است که تنها به برخی از فضایل حضرت فاطمه زهرا(سلام علیها) اشاره می شود.

وی با اشاره به نخستین فضیلت مبنی بر برترین بانوی عالم افزود: براساس دیدگاه شیعه و روایات شیعی، فاطمه(سلام علیها) برترین بانو و سرور زنان دو عالم است. وَ لَقَدْ کَانَتْ فَاطِمَهُ سَیِّدِهُ نِسَاءِ الْعَالَمِینَ(صدوق، فضائل الأشهر الثلاثه؛ ص: ۹۹)، در منابع روایی اهل سنت نیز فاطمه(س) «سیّده نساء أهل الجنّه»، «سَیِّدَهَ نِسَاءِ المُؤْمِنِینَ» و «سَیِّدَهَ نِسَاءِ هَذِهِ الأُمَّهِ» خوانده شده است.

حجت الاسلام والمسلمین فتحی بیان کرد: ایشان، پاره تن رسوال الله است؛ فاطِمَه بَضْعَهٌ مِنّی، وَ هِیَ قَلْبِیْ، وَ هِیَ روُحِی (نور الأبصار ص ۵۲)، فاطمه پاره تن من است و او قلب من و روح من است.

وی عنوان کرد: حضرت فاطمه زهرا(س) عزیزین مردم نزد رسول الله است، فَاطِمَهُ أَعَزُّ الْبَرِیَّهِ عَلَیَّ. پیامبر (صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ)  می فرمود: فاطمه علیها السلام عزیزترین مردم در نزد من است. (شیخ طوسی، الأمالی، ص: ۲۴)

استادیار پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با اشاره به اینکه ایشان نخستین شخصی که به بهشت وارد می‌شود؛ بنابه روایتی از رسول خدا(ص)، فاطمه(س) نخستین کسی است که وارد بهشت می‌شود.( ابن شهر آشوب، مناقب آل ابی‌طالب، ج۳، ص۳۲۹)

وی اظهار داشت: ایشان مصداق شب قدر: براساس برخی احادیث، فاطمه شب قدر است؛ هر که او را به صورت کامل بشناسد، شب قدر را درک کرده است. ( کوفی، تفسیر فرات الکوفی، ص۵۸۱.) در توجیه تشبیه حضرت به شب قدر، موارد مختلفی بیان شده است. براساس یکی از آنها تشبیه حضرت به شب قدر به جهت ناشناخته بودن شب قدر و حضرت فاطمه(س) است؛‌ همانطور که حقیقت شب قدر برای مردم عادی پنهان و ناشناخته است، مقام و منزلت فاطمه(سلام علیها) نیز ناشناخته است.( یوسفی، پرتوی از اسرار فضائل حضرت فاطمه(س)، ص۱۷۹.)

استادیار پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: حضرت فاطمه زهرا(س) دریای بیکران علم است افزود: براساس روایتی از امام صادق(ع)، فاطمه(س) همانند امام علی(ع) دریای ژرف علم است.( شیخ صدوق، الخصال، ج۱، ص۶۵. ) طبق برخی از روایات، حضرت فاطمه(س) به همه حوادث گذشته و حال و آینده علم داشت. (کلینی، الکافی، ج۱، ص۲۴۰-۲۴۲)

وی با اشاره به دیگر فضیلت های حضرت فاطمه زهرا(س) بیان کرد: ایشان تجسم خوبی‌هاست، براساس روایت نبوی(ص)، اگر زیبایی و خوبی‌ها به صورت یک شخص مجسم شود، آن شخص فاطمه زهرا(س) خواهد بود؛‌ بلکه فاطمه(س) از آن شخص برتر خواهد بود.(ابن شاذان، مائه منقبه من مناقب أمیر المؤمنین و الأئمه، ص۱۳۶)

حجت الاسلام والمسلمین فتحی با بیان نقش اجتماعی حضرت فاطمه سلام الله علیه عنوان کرد: حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها دارای ابعادی وجودی و شخصیتی والایی بود که در حوزه های مختلف زندگی فردی واجتماعی یک الگوی کامل برای بانوان در  اعصار مختلف است و از این جهت محدود به زمان و مکان نیست.

وی تصریح کرد: امام زمان(علیه السلام) در یکى از نامه هایشان می فرمایند: «فِی ابْنَهِ رَسُولِ اللَّهِ(صلی الله علیه و آله) لِی أُسْوَهٌ حَسَنَه … ؛ در دختر پیامبر خدا(صلی الله علیه و آله) براى من الگوى نیکویى است.» ( طوسی، الغیبه، ص ۲۸۶ ؛ طبرسى، الاحتجاج، ج‌۲، ص: ۴۶۷)

استادیار پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی خاطرنشان کرد: وقتی فاطمه زهرا سلام الله علیها برای امام زمان بقیه الله الاعظم عجل الله تعالی فرجه الشریف الگو و اسوه باشد بدیهی است که می تواند برای تمام بشر اعم از زن و مرد در اعصار مختلف به عنوان بهترین الگو باشد. مخصوصا برای بانوان در عرصه های مختلف اجتماعی، سیاسی، خانواده ، تعامل با شوهر، تربیت فرزندان، حجاب و عفاف و نحوه تعامل با نامحرمان، عبادات و مناجات با خدا، فعالیت های سیاسی و اجتماعی و حضور متعهدانه در عرصه اجتماع، دفاع از حقیقت و مقام ولایت، ایثار و فداکاری، استقامت، صبر و بردباری در اقبال و ادبار دنیا و مشکلات زندگی،  و … الگوی نمونه ای هستند.

وی گفت: آن حضرت از اولین کسانی است که به دعوت پیامبر(صلی الله علیه و آله) لبیک می گوید و بعد از هجرت پیامبر (صلی الله علیه و آله) به مدینه هجرت می کند. در برخی از جنگها به پرستاری از مجروحان جنگ می پردازد و آنگاه که بعد از رحلت پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) با غصب خلافت و انحراف در مسیر جانشینی پیامبر مواجه می شود با دفاع همه جانبه از امیر المومنین (ع) تلاش می کند جامعه را از خطر انحراف نجات دهد و در این راه متحمل آزار و رنج و ستم می شود و در این مسیر به شهادت می رسد. حضور سیاسی و اجتماعی آن حضرت نیز یک الگوی تمام عیار برای بانوان عصر حاضر است.

حجت الاسلام والمسلمین فتحی اظهار داشت: جایگاه و شخصیت حضرت فاطمه زهرا سلام علیها در میان مسلمان اعم از شیعه و سنی چنان برجسته است که عالمان شیعه و اهل‌سنت کتاب‌های مستقلی درباره فضایل و مناقب حضرت زهرا(س) نگاشته‌اند که «مناقب فاطمه الزهراء و ولدها»، نوشته طبری امامی، «فاطمه زهرا(س)» اثر علامه امینی، «فضائل فاطمه الزهراء از نگاه دیگران» نوشته ناصر مکارم شیرازی،‌ «فضائل فاطمه الزهراء» نوشته حاکم نیشابوری و «اَلثُّغورُ الباسِمه فی مَناقبِ السیده الفاطمه» نوشته جلال‌الدین سیوطی.از جمله این آثار است.