کتاب او فاطمه است؛ گوهر هستی و تراز سبک زندگی منتشر شد

به گزارش اداره روابط عمومی و اطلاع رسانی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، کتاب او فاطمه است؛ گوهر هستی و تراز سبک زندگی «کتابی نو درباره شخصیت حضرت زهرا (س)» توسط سرکار خانم زهره یزدان‌پناه قره‌تپه بازآفرینی گشت. این کتاب در گروه فرهنگ پژوهی و توسط سازمان انتشارات پژوهشگاه به زیور طبع آراسته شد.

همۀ آفرینش، بهانه‌ای است برای آفرینش نور درخشان دیگری از انوار پُرتلألو اهل بیت(ع)، و گواه و حُجتی است بر اینکه دختر گرامی رسول خدا(ص) در عبودیت، انسان کامل است و به همین دلیل نیز، فاطمۀ زهرا(س) برای همه بشر، در همۀ زمان‌ها و همۀ مکان‌ها الگویی است بی‌بدیل و چنین است که دربارۀ دختر گرامی خاتم‌الانبیاء حضرت محمد مصطفی(ص)، فقط می‌توان گفت: ….و او فاطمه است، گوهرِ هستی و ترازِ سبک زندگی.

کتاب حاضر تلاش خانم یزدان‌پناه برای بازنویسی اثر گرانسنگ دانشنامه فاطمی است، که طبق مقدمه نویسنده با هدف ارتباط سهل مخاطبین عام به‌ویژه زنان و دختران و نیز قشر جوان و دانشگاهی جامعه نگاشته شده است.
علت اهمیت کتاب:
در این اثر به کار گیری نثری روان، ساده و ادبی به رغم مطالب جدی و استدلالی در فرازهای معارف اعتقادی، توأم شده است.
این کتاب زندگی حضرت را بررسی کرده و به بیان بعضی از دیدگاه های مهم ایشان در حوزه اخلاق،تربیت و پیوند سیاست و عدالت با یکدیگر می‌پردازد.

در بخشی از مقدمه این کتاب آمد است: 

فاطمه دارای مقام عصمت است و معصومه‌ای است که شناخت رفتار و سیرۀ ایشان ــ که مانند سایر معصومان، از مبدأ وحی سرچشمه گرفته است ــ نقش بسیار مهمی در تزکیه و تربیت انسان‌ها، به ویژه زنان و دختران در عصرهای مختلف دارد. سیرۀ اخلاقی فاطمه شامل ابعاد مختلف سیره‌های ایشان می‌شود؛ مانند سیرۀ همسرداری، تربیت فرزند، خانه‌داری، عبادی، معنوی و همچنین دیگر جنبه‌هایی مانند سیرۀ ایشان در فعالیت‌های فرهنگی، اجتماعی و نیز حضور و فعالیت‌های سیاسی. ضمن اینکه سیرۀ اخلاقی ایشان، هم شامل آداب و اخلاق فردی زندگی شخصی خودشان می‌شود و هم شامل آداب و اخلاق اجتماعی که در تعامل با دیگران است.

او با آگاهی از اهداف خلقت، به عبادت کامل، یعنی تحقق و تَجَلّی عینی توحید در فکر، جان و عمل موحد، توجه کامل دارد و دعاها و نیایش‌های ایشان نیز بالاخص در تعقیبات و دعاهای پس از نماز، دارای مضامین عرفانی، توحیدی، اخلاقی، اجتماعی و سیاسی است. فاطمۀ زهرا برای شوهرش همسری نمونه، برای پدرش دختری بسیار محبوب و برای فرزندانش، مادری مهربان و موفق است که در تقویت آرامش و آسایش خانواده، تربیت فکری اعضای خانواده و ایجاد محیط صمیمی، با تدبیر و مدیریتی کارآمد، از هیچ تلاش و کوششی فروگذار نیست و جلب رضایت خدا، محور اصلی همۀ فعالیت‌ها و تلاش‌های ایشان است.

فرهنگ‌سازی و زنده نگه‌داشتن ارزش‌ها و ترویج معارف، همراه با اهتمام به رفع نیازهای محرومان و ارائه الگوی زندگی ساده و همسان با تودۀ مردم از موارد شاخص در سیرۀ دختر گرامی رسول‌خداست. اساسی‌ترین نقش آفرینی فاطمه در عرصۀ سیاست، اجتماع و فرهنگ جامعه اسلامی، در دوران کوتاه حیاتش پس از رحلت پیامبر گرامی است که آن زمان، از پُر مخاطره‌ترین دوران زندگی فاطمۀ زهرا از جمله سرنوشت‌سازترین مقاطع تاریخ اسلام است. او در آغازین روزهای ماجرای سقیفه با ایراد خطبه‌هایی، تمام تلاش خویش را می‌کند تا با یادآوری سفارش‌های رسول گرامی خدا از انحراف جامعه از جادۀ حقیقت و افتادن در ورطۀ هلاکت پیشگیری کند. همچنین فاطمه در برابر غصب خلافت و نادیده‌گرفتن جایگاه ولایت و تضییع حق امیرمؤمنان توسط اصحاب سقیفه، تمام تلاش خود را برای بیان حق به‌کار می‌بندد. پس از آنکه دستگاه خلافت، فَدک، یعنی حق دختر پیامبر را هم مصادره می‌کند و به‌رغم اعتراض وی، از بازگرداندن آن به او خودداری می‌ورزد، فاطمه دست برنمی‌دارد و در مسجد مدینه، با ایراد خطبه‌ای ــ مشهور به خطبۀ فدکیه ــ به روشنگری می‌پردازد و با شهامت و اقتدار، خطر انحراف در حکومت اسلامی را یادآوری می‌کند و بار دیگر، به مسائل اساسی همچون تبیین جایگاه امامت و آگاه‌کردن مردم از آن می‌پردازد….

کتاب او فاطمه است؛ گوهر هستی و تراز سبک زندگی اثر سرکار خانم زهره یزدان‌پناه قره‌تپه با قیمت ۱۰۸۰۰۰تومان راهی بازار نشر شد.

علاقمندان جهت تهیه کتاب و یا اطلاعات تکمیلی می‌توانند به وبگاه رسمی سازمان انتشارات پژوهشگاه به نشانی: www.poiict.ir مراجعه کنند.