تغییر ساختار بانک‌ها ضروری است

به گزارش اداره روابط عمومی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، برنامه «بدون خط خوردگی» رادیو گفت‌وگو در خصوص طرح بانکداری اسلامی با حجت‌الاسلام احمدعلی یوسفی عضو هیئت علمی و مدیر گروه اقتصاد پژوهشکده نظام‌های اسلامی پژوهشگاه و رئیس مرکز راهبردی اقتصاد مقاومتی حوزه های علمیه به صورت تلفنی گفتگو کرد.

حجت الاسلام احمد علی یوسفی اصل مشکل برای بانکداری اسلامی را در ساختار و ذیل بانک های موجود عنوان و بیان کرد: بانک ها بر اساس مبانی نظام سرمایه داری ایجاد شده اند و دقیقا همان ساختار و ریل را در جمهوری اسلامی نهادینه کرده ایم. وقتی این ساختار را در کشور ایجاد کردیم، تلاش داشتیم رفتارها و روابط درون آن را اسلامی کنیم.

رئیس مرکز راهبردی اقتصاد مقاومتی حوزه های علمیه افزود: اساس و ساختار بانک به عنوان یک نهاد پولی برای اهداف خاصی طراحی شده است و نمی توان همان ساختار را در جامعه اسلامی ایجاد کرد و سپس درون آن را اسلامی کرد.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در مصاحبه تلفنی با رادیو گفت‌وگو از دو نگاه به حوزه بانکداری اشاره و اظهار کرد: یک نگاه این است که تمام ساختارها، روابط و ابزارهای درون آن را از هر کجای دنیا وارد کنیم و هر بخش که مغایر اسلام نیست را بپذیریم. نگاه دوم نیز تغییر ساختار در نظام بانکی است زیرا اساسا بانک ها با چنین ساختاری امکان ندارد عقود اسلامی را رعایت کنند.