کتاب الگوریتم اجتهاد منتشر شد

به گزارش اداره روابط عمومی و اطلاع رسانی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، کتاب الگوریتم اجتهاد: جلد اول ـ روش‌شناسی استنباطی در سه محور مسئله‌یابی، دلیل‌یابی و قرینه‌یابی اثر حجت‌الاسلام والمسلمین شیخ عبدالحمید واسطی در گروه منطق فهم دین پژوهشکده حکمت و دین‌پژوهی و توسط سازمان انتشارات پژوهشگاه به زیور طبع آراسته شد.

فهم دین، روشمند است و عالمان دینی در بیش از هزار سال تلاش کرده‌اند تا اعتبار سنجی منابع و مدارک دینی و فهم از آنها را منضبط کنند. این تلاش در برخی از موارد منجر به ایجاد رشته دانش‌هایی مانند علم رجال و درایه شده، و در اکثر موارد در لابلای تحلیل‌ها و نقد و بررسی‌ها در فقه و اصول و تفسیر و حدیث ارائه شده، اما تحقیق مستقلی در روش گام به گام و مراحل استنباط صورت نگرفته است.
این کتاب تلاش کرده است تا مراحل قدم به قدم دست‌یابی به فهم موجه از دین را مبتنی بر اصول و فقه جواهری ارائه کند و در هر مرحله شاخص‌های اعتبارسنجی داده‌ها و پردازش‌ها نیز به تفصیل مورد بررسی قرار گیرد.

در بخشی از مقدمه این کتاب آمده است:

فقهاء عظام در طول زمان در استنباطات فقهی ، براساس روش­هایی که مبانی آنها در علم «اصول­فقه»، مستندسازی شده است عمل کرده­اند ولی به علت عدم برجسته­ بودن مباحث روش­شناختی، روشِ اِعمال شده، در پشت­صحنۀ تحلیل­های آنها قرار گرفته است که در برخی موارد به ­سرعت قابل تشخیص و در برخی موارد نیاز به اکتشاف و اصطیاد دارد.

تلاش این کتاب برای یافتن پاسخ سوال زیر است: آیا می­توان این روش­ها را با تمام جزئیاتی که در ذهن فقیه می­گذرد کشف کرد و شبیه­سازی نمود؟

اگر استنباط (اجتهاد در اصطلاح فقهی)، تلاش معرفتی روشمند برای کشف موجّه «نظر شارع= حُکم» در مورد «فعل مکلف» باشد و اگر عملیات استنباط و اجتهاد (فرایند استنباط)، فعل‌ و انفعالاتی باشد که فقیه برای کشف نظر شارع، به‌صورت مرحله‌به‌مرحله انجام می‌دهد تا از نقطه شروع(مواجه با مساله)، به نقطه پایان(صدور فتوی) برسد؛ و اگر روش‌شناسی و ارائه الگوریتم که تعیین و توصیف دقیقِ مرحله ‌به‌مرحله و قدم‌به‌قدمِ عملیات حل یک مساله است به‌طوری که نقطه آغاز و پایان، تعداد مراحل، ترتّب منطقی مراحل، دستورالعمل‌های اجرایی در هر مرحله بدون حفره میان دستورالعمل‌ها، توصیف شده باشد، آنگاه به‌نظر می‌رسد که می‌توان عملیات اجتهاد و استنباط را به‌صورت الگوریتمی توصیف کرد.

کتاب الگوریتم اجتهاد: جلد اول ـ روش‌شناسی استنباطی در سه محور مسئله‌یابی، دلیل‌یابی و قرینه‌یابیاثر حجت‌الاسلام والمسلمینشیخ عبدالحمید واسطی با قیمت ۱۷۵۰۰۰ تومان راهی بازار نشر شد.

علاقمندان جهت تهیه کتاب و یا اطلاعات تکمیلی می‌توانند به وبگاه رسمی سازمان انتشارات پژوهشگاه به نشانی: www.poiict.ir مراجعه کنند.