شاخص ها و مؤلفه های جهاد تبیین

به گزارش اداره روابط عمومی و اطلاع‌رسانی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، حجت الاسلام محمد ملک زاده، عضو هیأت علمی گروه سیاست پژوهشگاه، در گفت‌وگو با خبرگزاری رسا، به تبیین سخنان رهبر معظم انقلاب درباره لزوم جهاد تبیین و فرمان تهاجم ترکیبی در مقابل تهاجم ترکیبی دشمن پرداخت و گفت: رهبر معظم انقلاب همواره تذکرات و رهنمودهای هوشمندانه ای را در برابر هجمه های دشمنان داده اند و ایشان در رهنمودهای اخیر خود جهاد تبیین را از سوی تمام اقشار جامعه امری ضروری و قطعی برشمردند.

عمل به موقع راهبرد اساسی برای جهاد تبیین

حجت الاسلام ملک زاده عمل به موقع را راهبرد اساسی برای جهاد تبیین توصیف کرد و ابراز داشت: زمانی که انسان تکلیف و وظیفه خود را تشخیص داد باید سریعا وارد میدان عمل شود، اما تاخیر در انجام تکالیف سبب ایجاد هزینه هایی بر نظام اسلامی می شود که در مواقعی جبران ناپذیر خواهد بود.

وی لازمه عمل به موقع را داشتن بصیرت کافی دانست و افزود: اگر فرد و مسؤولی دارای بصیرت کافی باشد، به طور حتم به موقع وارد میدان عمل خواهد شد، از این رو در بسیاری موارد تأخیر در انجام تکالیف ناشی از بی بصیرتی افراد و مسؤولان است.

عضو هیأت علمی گروه سیاست پژوهشگاه خاطرنشان کرد: توابین افرادی بودند که زمانی که امام حسین(ع) قیام کرد به وظیفه خودشان عمل نکردند و ایشان را تنها گذاشتند، اما زمانی که حضرت سیدالشهدا به شهادت رسید، توابین به اشتباه خود پی بردند و احساس تکلیف کردند و علیه بنی امیه قیام کردند اما تمام افراد این گروه کشته شدند، چون قیام توابین به موقع نبوده تاثیری در تاریح اسلام نداشته است.

وی با بیان اینکه حضرت آیت الله خامنه ای از بیعت همافران با امام خمینی(ره) به عنوان تشخیص هوشمندانه و بصیرت گونه یاد کردند زیرا تمام نیروهای نظامی در آن زمان تحت امر رژیم شاهنشاهی بودند، اما بیعت همافران نیروی هوایی ارتش با امام خمینی(ره) کاری به موقع بود و در عمل زمان فروپاشی رژیم شاهنشاهی را تسریع کرد.

حجت الاسلام ملک زاده فعالیت های جهادی و اتکای به توان داخلی را یکی دیگر از ابعاد جهاد تبیین برشمرد و تصریح کرد: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در هرجایی که مسؤولان به گونه جهادی عمل کردند، به موفقیت و دستاوردهای بزرگی دست یافتند و هرجایی که وابستگی و اتکاء به بیگانگان داشتیم دچار ضعف عملکرد شدیم.

عضو هیأت علمی گروه سیاست پژوهشگاه ابراز داشت: ما در زمان هشت سال جنگ تحمیلی توان تولید سیم خاردار را نداشتیم و دشمنان حتی سیم خاردار را برای کشور ما تحریم می کردند و فشارهای زیادی در جنگ به کشور تحمیل شد، اما امروز ما با اتکای به توان داخلی کشور به موشکهای نقطه زن، بالستیک و پهپادهای پیشرفته دست یافتیم.

وی با بیان اینکه امروز کشور ایران با اتکا به توان نیروهای داخلی به خود کفایی در عرصه نظامی دست پیدا کرده، افزود: این مسائل نشان می دهد که دشمنان درصدد بودند با اعمال تحریم های نظامی و اقتصادی خود زمینه های فروپاشی نظام اسلامی ایران را به وجود بیاورند، اما امروز استکبار جهانی نمی تواند کشور ایران را هیچ گونه تهدیدی کند.

عضو هیأت علمی گروه سیاست پژوهشگاه ابراز داشت: اگر مردم و مسؤولان کشور در عرصه افتصادی، فرهنگی و اقتصادی حضور همه جانبه و جهادی به موقع داشته باشند، قطعا دشمنان برای دستیابی به اهداف شوم خود ناکام خواهند ماند.

لزوم بهره گیری از هنر و رسانه در جهت ترویج جهاد تبیین

وی بر لزوم بهره گیری از هنر و رسانه در جهت ترویج عرصه های جهاد تبیین تأکید و تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب نیز قاب عکس بیعت امام با همافران ارتش را روایت گری درست دانستند که سبب شد در تاریخ به عنوان اثر ماندگار باقی بماند.

عضو هیأت علمی گروه سیاست پژوهشگاه بیان کرد: دشمنان از ابزار هنر و رسانه برای فریب افکار عمومی بسیار بهره می گیرند اما ما در بکارگیری هنر و رسانه بسیار کم کار هستیم.

وی با بیان اینکه دشمنان با تبلیغات رسانه ای سعی دارند که حقایق انقلاب اسلامی را مخفی کنند، تصریح کرد: همانطور که رهبر انقلاب اشاره کردند گاهی دشمنان چهره طاغوت را بزک می کنند و همچنین چهره زشت ساواک که تحت نظر موساد عمل می کرد را به گونه ای تطهیر می کنند که نسل جدید ما فریب می خورند تا اینکه جوانان حقایق پیشرفت انقلاب اسلامی را نادیده بگیرند.

عضو هیأت علمی گروه سیاست پژوهشگاه با اشاره به دیکتاتوری خبری رسانه های دشمنان، تصریح کرد: رسانه های غربی به بایکوت خبری درباره سردار شهید سلیمانی می پردازند، از این رو باید نیروهای انقلابی در برابر تهاجم رسانه ای دشمنان وارد میدان عملی شوند و با استفاده از ابزار هنر و رسانه پاسخگوی هجمه های دشمنان باشند.

وی یکی دیگر از ابعاد راهبردهای جهاد تبیین را خروج از موضع دفاعی و تهاجم ترکیبی همه جانبه به دشمنان توصیف کرد و افزود: همواره ما نباید در برابر حملات و تبلیغات دشمنان در موضع دفاعی و پاسخگویی برآییم زیرا که این رفتار هزینه های سنگینی برای نظام اسلامی به بار خواهد داشت، بلکه باید ما از موضع دفاعی خارج شویم و تهاجم ترکیبی به جبهه رسانه ای و تبلیغات دشمنان داشته باشیم.

عضو هیأت علمی گروه سیاست پژوهشگاه اظهار کرد: باید مسؤولان در تمام عرصه های نظامی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی و در مقاطع مختلف استکبار جهانی را مورد تهاجم ترکیبی قرار دهند تا اینکه دشمنان به موضع دفاعی فرو بروند.