نشست الزامات عملیاتی در بازسازی انقلابی ساختار فرهنگی برگزار شد

به گزارش اداره روابط عمومی و اطلاع‌رسانی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، دومین نشست از سلسله نشست‌های همایش «بازسازی انقلابی ساختار فرهنگی کشور» با عنوان «الزامات عملیاتی در بازسازی انقلابی ساختار فرهنگی» روز دوشنبه ۱۱ بهمن سال جاری به صورت حضوری و مجازی برگزار گردید.

دکتر فخرزارع، دبیرعلمی همایش «بازسازی انقلابی ساختار فرهنگی کشور» خاطرنشان کرد در نشست اول که امروز صبح با عنوان «ملاحظات بنیادی بازسازی انقلابی ساختار فرهنگی» برگزار شد، حجت‌الاسلام علی ذوعلم در خصوص «بازسازی انقلابی ساختار فرهنگی کشور حول خانواده، مسجد و مدرسه» ارائه بحث نمودند و حجت‌الاسلام دکتر مسعود اسماعیلی نیز در خصوص «تغییر نگرش به فرهنگ؛ به مثابه مهمترین عامل بازسازی انقلابی ساختار فرهنگی کشور» صحبت کردند.

امروز عصر در نشست دوم همایش با عنوان «الزامات عملی بازسازی انقلابی ساختار فرهنگی» خدمت آقایان حسن بنیانیان و اسماعیل فراهانی هستیم.

عنوان ارائه دکتر بنیانیان «راهبردهای پیشران در اصلاح نظام فرهنگی کشور» و موضوع دکتر اسماعیلی «اصلاح انقلابی ساختار حوزه فرهنگ؛ مردم، مسئولیت‌پذیری و نمایندگی سیاسی» می‌باشد.

دکتر حسن بنیانیان، رئیس موسسه پیوست‌نگاری افق، با اشاره به عنوان اعلام شده «راهبردهای پیشران در اصلاح نظام فرهنگی کشور» خاطرنشان کرد از مسائل مهم در این زمینه تفاوت نگاه به تلقی فرهنگ و نحوه نگرش به وضعیت موجود فرهنگی است که دغدغه‌های موجود در این زمینه به مباحثی همچون تفکیک علوم و توسعه نامتوازن علم در جامعه سرایت می‌کند. شناخت وضعیت ذخیره راهبردهای فرهنگی از دیگر مسائل است که در زمینه دگرگونی در ساختار فرهنگی باید به تغییر عمیق بینش‌ و نگرش‌های نخبگان و قشر متخصص جامعه تمرکز داشت. می‌توان گفت در این راستا فهم صحیح از دین ما را به فهم دقیق‌تری از مبانی علوم جدید خواهد رساند که تولید علوم انسانی از میوه‌ها و ثمره‌های آن است و لزوما طراحی الگوی پیشرفت و سبک زندگی نیز در گرو چنین فهمی است.

تربیت و فرهنگ‌سازی و برنامه‌ریزی دقیق و اجرای آن، ما را به شاخص‌گذاری و نظارت‌های دقیق بر آن نزدیک می‌سازد که این امر دارای استلزامات زیادی است از جمله وجود قشر فرهیخته و متخصص که دارای دانش،‌ بینش و انگیزه فرهنگی باشد؛ دیگر این که باید نظام‌های رصد و ارزیابی عالمانه‌ای برای گزارش‌های فرایندهای تحولی و نتایج نهایی به مدیران وجود داشته باشد و البته در این میان تشکل دوره‌های کوتاه‌ مدت توسط اساتید و متخصصان از ضرورت‌ها و تمهیداتی است که باید انجام شود. مطمئنا تمدن نوین اسلامی نیز در سایه این اقدامات و تحول در کارکردهای مختلف حوزه‌های مختلف و تغییر در فرهنگ نظام‌های مختلف اجتماعی و حمایت ساختارها و نهادها شکل می‌گیرد.

در ادامه نشست دکتر اسماعیل فراهانی باتوجه به عنوان پیشنهادی خود «اصلاح انقلابی ساختار حوزه فرهنگ؛ مردم، مسئولیت‌پذیری و نمایندگی سیاسی» به طرح بحث پرداختند. ایشان از دو جهت بحث تحول در ساختار فرهنگی را قابل تصور دانست جهت اول توجه به روابط پیچیده‌ای که بین مسائل مختلف در جامعه وجود دارد که یک نگاه کل‌گرایانه به مسائل است و جهت دیگر از زاویه محدودتری می‌توان بحث کرد که از این جهت می‌توان مسائل مورد نظر را به‌طور عینی‌تر و عملیاتی‌تری مورد تدقیق قرار داد. سپس ایشان ناظر به جهت دوم، به دو مسئله مهم مسئولیت‌پذیری و اقناع‌سازی در ساختار فرهنگی کشور پرداخت و ادامه داد متاسفانه جامعه ما از فقدان یا ضعف این دو موضوع رنج می‌برد و لذا نمی‌توان سیاستگذاری فرهنگی مناسبی را داشت. سیاستگذاری وقتی با اهمیت می‌شود که مسئولیت‌پذیری در قبال تصمیمات وجود داشته باشد و پس از آن که مسئولیت‌ تصمیم‌ها به دوش گرفته شد به اقناع کردن پرداخته شود. نقطه عطف موفقیت انقلاب اسلامی در این دو مسئله است. احزاب و گرایش‌های مختلفی مانند جریان چپ و جریان امام از سال ۴۲، پیش از انقلاب در تلاش علیه شاه بودند اما جریان امام چون قدرت اقناع‌سازی زیادی مبتنی بر آموزه‌های دینی داشت و از طرفی مسئولیت تغییرات فرهنگی را پذیرفت، توانست حرکت عظیمی را شکل دهد.

لازم به ذکر است در راستای همایش بازسازی انقلابی ساختار فرهنگی کشور ده نشست به همت گروه فرهنگ پژوهی با همکاری گروه‌های علمی پژوهشگاه برگزار خواهد شد و همایش در سال ۱۴۰۱ با حضور و ارائه سخنرانی توسط صاحب‌نظران حوزه فرهنگ برگزار خواهدشد.