بررسی راهکارهای مدیریتی کشور چین در کنترل بیماری کرونا

به گزارش اداره روابط عمومی و اطلاع‌رسانی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، از سلسله نشست های تجربه نگاری حکمرانی،‌ نشست علمی با عنوان تنظیم‌گری سلامت با محوریت تجربه حکمرانی سلامت چین (توصیه‌های سیاستی برای حکمرانی ایران) ۳۰ آذر ماه توسط هسته تنظیم‌گری مرکز رشد و نوآوری پژوهشگاه و مرکز پژوهش‌های مجلس و مرکز تعاملات بین‌المللی علم و فناوری در همکاری با مجامع دانشجویان ایرانی مقیم چین با حضور پژوهشگران و علاقه مندان برگزار شد.

خانم نجمه کریمی دانشجوی دکتری سلول های بنیادی دانشگاه آکادمی علوم چین و خانم دکتر لی از چین در این نشست به ارایه راهکارهای مدیریتی کشور چین در کنترل بیماری کرونا پرداختند. آقای دکتر مهدی کریمی از کشور فرانسه نیز ترجمه همزمان این نشست را برعهده داشتند.

خانم کریمی در ابتدا به معرفی دانشگاه آکادمی علوم چین پرداخت. آکادمی علوم چین  (Chinese Academy of Sciences)  بزرگترین سازمان تحقیقاتی جهان با بیش از ۱۱۴ موسسه در ۲۰ شهر است که توسط دولت چین اداره می شود و رتبه جهانی ۷۳ را در سال ۲۰۲۱-۲۰۲۲ دارد. از زمان آغاز به کار رتبه بندی Nature Index  در سال ۲۰۱۶، تا کنون به طور متوالی در رتبه اول موسسه های تحقیقاتی در جهان قرار گرفته و به عنوان برترین مرجع علمی دنیا شناخته می شود.

در بخش بعدی موضوع کنترل و مدیریت بیماری کرونا در کشور چین ارائه گردید.

دنیاگیری کووید-۱۹ یک همه گیری در جریان از کووید-۱۹، ناشی از ویروس کروناویروس سندرم حاد تنفسی (SARS-CoV-2) است. این بیماری برای نخستین بار در دسامبر ۲۰۱۹  در شهر ووهان استان هوبئی، کشور چین شناسایی شد.

قرنطینه ووهان در ۲۳  ژانویه ۲۰۲۰  مسافرت به داخل و خارج شهر ووهان را متوقف کرد. در ۳۰  ژانویه ۲۰۲۰، سازمان جهانی بهداشت با انتشار بیانیه‌ای، شیوع کروناویروس جدید را یک وضعیت اضطراری بهداشت عمومی اعلام کرد که تهدیدی برای همه جهان، و نه تنها چین، به‌شمار می‌رود. در ۱۱ مارس، سازمان جهانی بهداشت شیوع بیماری را دنیاگیری اعلام کرد.

حدود یک سال پس از ثبت نخستین مورد مربوط به شیوع ویروس کرونا در چین، این کشور با بکارگیری تدابیری توانست به عنوان نخستین کشور جهان بر کرونا غلبه کند و زندگی یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون نفری تا حدودی به روال عادی بازگردد.

در شرایطی که کشورهای دیگر دنیا از جمله ایران با کرونا دست و پنجه نرم می کنند و آمار مبتلایان و همچنین جان باختگان همچنان قابل توجه است، مروری بر چگونگی کنترل ویروس کرونا در چین به عنوان کشوری که نخستین بار این ویروس از آنجا شناسایی شد می‌تواند مفید باشد. دولت چین یکی از قدرتمندترین حکومت های جهان در امر “مدیریت”  است که شایستگی خود در عرصه های مدیریتی به ویژه در حوزه اقتصادی را به رخ جهانیان کشیده؛ پرواضح است که ایجاد فضای توسعه پایدار برای کشوری با بیش از یک میلیارد و چهارصد میلیون نفر جمعیت و فراتر از آن بیرون کشیدن چند ده میلیون نفر از زیر خط فقر طی سال های اخیر امری است که نمی توان به راحتی از آن چشم پوشی کرد.

از جمله بخش های مدیریت چین در مواجه با همه گیری این موارد بود با جدید دولت همراه بود:

  • قرنطینه های سختگیرانه
  • رایگان بودن تست های تشخیصی
  • اطلاع رسانی های سریع، دقیق، منظم
  • واکسیناسیون گسترده و به موقع
  • کنترل همه گیری
  • نظارت‌های مدون پس از کنترل همه گیری
  • ادامه قرنطینه های سختگیرانه

رمز موفقیت چین درمدیریت و کنترل بیماری کرونا علاوه بر روش های درمانی جدید همچون استفاده از سلول های بنیادی در درمان کرونا مدیون: انجام تست‌های تشخیصی وسیع: جداسازی مطلق بیماران: استفاده از فناوری اطلاعات برای ردیابی بیماران: کنترل دقیق مبادی ورودی مسافر و کالا: قرنطینه اجباری مسافران خارجی: برخورد قاطع با ناقضان مقررات کرونا و استمرار سخت‌گیری‌ها می باشد.

استفاده از فناوری هایی، چون شبکه‌های اجتماعی، اطلاع رسانی دیجیتالی و رسانه‌ای سریع، تقسیم اطلاعات بین دولت و شبکه‌های اجتماعی، در نظر گرفتن بارکد‌های بهداشتی روی تلفن‌های هوشمند و ثبت نام همه ورود و خروج‌ها به محوطه‌ها از جمله اقدامات علمی و فنی بود که دولت برای شیوع کرونا در نظر گرفت.

بکارگیری توانایی‌های بالقوه مردم برای کمک رسانی و همچنین استفاده از کمک آن‌ها برای پیشگیری از کرونا، در نظر گرفتن برخی از مجازات‌ها برای خاطیان از پروتکل‌های بهداشتی، از دیگر اقداماتی بود که به دولت چین امکان داد تا موج‌های اول و دوم کرونا را کنترل کند.

سپس خانم دکتر لی با اشاره به بازارچه ووهان به عنوان اولین محل شیوع ویروس کرونا در چین به چگونگی انتشار این بیماری پرداخت و سپس با مقایسه این بیماری و بیماری سارس (SARS) به برسی دلایل همه گیری کرونا و عدم همه گیری سارس اشاره کرد. به گفته ایشان قرنطینه های بسیار سخت و طولانی مدت ( حدود چهار هفته) مسافرانی که وارد خاک چین می شوند یکی از اساسی ترین راهکارهای کنترل این بیماری است. از نظر دکتر لی سه قدم موثر و کارآمد در کنترل بیماری در کشور چین ۱- پیدا کردن منبع عفونت ۲- قطع مسیر انتقال ۳- محافظت از حیوانات/انسان آسیب پذیر می باشد.

پس از آن خانم دکتر لی به تاثیر شیوع کرونا بر اقتصاد کشور چین و چگونگی تغییر سبک زندگی مردم پرداخت. در بخش اقتصادی کرونا موجب کاهش یافتن  عرضه و تقاضا ، سرمایه گذاری شد، مصرف و صادرات به طور قابل توجهی تحت تاثیر قرار گرفتند، بیکاری کوتاه مدت افزایش یافت و قیمت ها افزایش یافت. صنایع کترینگ، گردشگری، فیلم، حمل و نقل، آموزش و پرورش بیشترین تاثیر را گرفتند، اما در عین حال مراقبت های پزشکی، بازی های آنلاین و سایر صنایع سود می بردند.

اپیدمی شیوه جدیدی از زندگی در کشور چین  ایجاد کرده است و سبب پخش زنده اقتصادی، برگزاری آنلاین جلسات و آشپزی در خانه شده است.

ابشان در پاسخ به سوال چه زمانی می توانیم به زندگی عادی خود برگردیم؟ گفت:

نخست میزان مرگ و میر باید به حدود ۰.۱ درصد کاهش یابد که اساساً هم سطح آنفولانزا است اما در حال حاضر هنوز بالای ۱ درصد است. دوم شاخص تکرار است که بین ۱ تا ۱.۵ است. برای این منظور، اقدامات پیشگیری و کنترل، به سه روش باید رعایت شود: واکسیناسیون کل جمعیت ، ایجاد مصونیت. پیشگیری و کنترل انبوه جامعه برای ایجاد یک درمان موثر.

در نهایت این جلسه با جمع‌بندی این موضوع توسط جناب آقای دکتر بابایی عضو هیأت علمی پژوهشگاه و مدیر هسته تنظیم گری مرکز رشد و نوآوری به پایان رسید.