بهشت چگونه جایی است و چه ویژگی‌هایی دارد؟

برای بهشتیان غرفه‌هایی است که نهرها از زیر آن روان است؛ امیرالمؤمنین(ع) از پیامبر اکرم(ص) پرسید این غرفه‌ها از چه بنا شده است؟ رسول خدا(ص) فرمود: این غرفه‌ها را حق‌تعالی از درّ و یاقوت ساخته، سقف‌های آن‌ها از طلاست و با نقره به هم متصل و مستحکم گشته است. فرش‌های آن بالا آمده و برخی روی برخی افتاده است. لایه‌های این فرش‌ها از مشک، عنبر و کافور است. وقتی مؤمن به جایگاه‌هایش در بهشت وارد گردد تاج کرامت و بزرگی بر سر او گذاشته می‌شود، لباس‌های طلا و نقره بافت پوشیده و درّ و یاقوت زینت‌بخش تاج او خواهد بود… متن شیرینی که خواندید برگرفته از کتاب «زندگی در بهشت» جدیدترین اثر حجت الاسلام والمسلمین شاکرین عضو هیت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی بود. فرصتی دست داده است تا به بهانه ایام ماه مبارک رمضان در یادداشت هایی با این کتاب ارزشمند بیشتر آشنا شویم...

یادداشت اول
بهشت چگونه جایی است و چه ویژگی‌هایی دارد؟
نوشتاری از حجت‌الاسلام والمسلمین حمیدرضا شاکرین عضو هیات علمی گروه منطق فهم دین پژوهشکده حکمت و دین‌پژوهی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگرفته از کتاب ارزشمند «زندگی در بهشت»

بهشت به معنای جهان بهتر و خوشتر، جای خوش آب و هوا، دارای نعمت فراوان و آراسته است که نیکوکاران پس از مرگ در آن جاودانند.[۱]

بهشت، آیت رضوان و رحمت بی انتهای حق و دار نعیم الهی است که در آن از هیچ نعمتی فروگذار نشده است. قرآن کریم در آیات فراوانی به ترسیم چهره دلربای بهشت پرداخته و البته مطالبی را بیان می­کند که برای همگان قابل درک باشد، وگرنه نظام آخرت با نظام دنیایی تفاوتهای اساسی دارد و  نعمت‏هایی که خدا در بهشت فراهم آورده از فهم و ادراک بشر خارج بوده، کسی بر آنها آگاه نیست؛ چنانکه خود می­فرماید: “هیچ کس نمی‏داند که پاداش نیکوکاریش چه نعمت‏ها و لذّت‏های روشنی بخش دل و دیده است و برایش چه ذخیره شده است.”[۲]


شماری از ویژگی‏هایی که از قرآن کریم و دیگر متون دینی درباره بهشت و بهشتیان به دست می­آید به شرح زیر است:

۱ ـ جهانی بزرگ که حد و حدودی برای آن تصور پذیر نیست.

۲ ـ عالمی آکنده از زیباییهای گوناگون، سراسر شادی و طرب، بطوریکه شادمانی از رخسار بهشتیان پدیدار است.

۳ – فضایی پر از نعمتهای جسمانی و معنوی که هیچ خواسته­ای در آن با محدودیت و ممنوعیت مواجه نمی­شود. ” و آنچه را که انسان بخواهد و چشم‏ها را به شوق و لذت اندازد مهیاست و شما در آن جاوید باشید.”[۳]

۴ – نعمتهای آن به سهولت و به محض اراده در دسترس است و زحمت و تلاشی نمی­طلبد.

۵ – حیات و نعمتهای دلپذیرش همیشگی است و دغدغه بیرون شدن یا فساد، زوال و کاستی در آن راه ندارد..[۴]

۶ ـ جایگاه امن، امان و سلامتی[۵]، محیطی کاملا اخلاقی، گرم و صمیمی، پیراسته از هرگونه آلودگی، بدی، تنش و روابط آسیب­زاست.

۷ – جهانی بدون حاجت به قوانین وضعی[۶]، کنترل و الزامات بیرونی، کیفر دهی و…، بلکه بی­نیاز از کنترل نفس و امیال درونی.

۸ – برقراری رابطه دوستانه و پیوند تنگاتنگ، صمیمانه و احترام آمیز بین آدمیان و فرشتگان.[۷]

۹ ـ جهانی پیراسته از هرگونه تزاحمات و عوامل نگرانی­زا.

۱۰ ـ عالمی تحت حاکمیت اراده امری خداوند و اختیار خداداد و خدایی­سان بهشتیان.

۱۱ ـ ساقی آن خدا و شرابش پاکیزه و پیراینده از ماسوی الله است.[۸]

۱۲ ـ در آن مقامات عالیه­ای است چون مقام و مرتبه رضوان الهی[۹]، مقام تسلیم محض، انقطاع الی الله و…[۱۰]

[۱] لغت نامه دهخدا، ج ۳، ص ۴۴ ـ ۴۷.

[۲] سوره سجده، آیه ۱۷. (فلا تعلم نفس ما أُخفی لهم من قرّه أعین جزاءً بما کانوا یعملون)

[۳] سوره زخرف، آیه ۷۱. (وفیها ما تشتهیه الأنفس وتلذّ الأعین وأنتم فیها خالدون).

[۴] سوره رعد، آیه ۳۵. (مثل الجنّه الّتی وعد المتّقون فیها أنهار من ماءٍ غیر اسنٍ… ) نیز: سوره محمد (ص)، آیه ۱۵.

[۵] سوره انعام، آیه ۱۲۷.

[۶] مراد از وضعی در اینجا اصطلاح فقهی آن که در برابر احکام تکلیفی است نمی­باشد، بلکه منظور از وضعی جنبه تشریعی و قراردادی بودن آن در برابر احکام تکوینی است.

[۷] سوره رعد، آیه ۲۳.

[۸] سوره دهر، آیات ۱۲ ـ ۲۱.

[۹] (و رضوان من الله أکبر ذلک هو الفوز العظیم) سوره توبه، آیه ۷۲.

[۱۰] جهت آگاهی بیشتربنگرید: آیه الله جوادی آملی، معاد در قرآن، ج ۵، ص ۲۳۰-۲۳۳.