فقه تقنین جای خود را در حوزه‌های علمیه نگشوده است

پیام تبریک آیت الله رشاد به دکتر قالیباف رییس مجلس شورای اسلامی: تحفظ بر استقلال قوه‌ی مقننه، با رفتار فراجناحی و برخورد منصفانه و مشفقانه میسر است/ «فقه تقنین» جای خود را در حوزه‌های علمیه نگشوده است.

به گزارش اداره روابط عمومی و اطلاع رسانی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، آیت الله علی اکبر رشاد رییس و موسس پژوهشگاه و رییس شورای حوزه‌های علمیه استان تهران طی پیامی خطاب به آقای دکتر محمدباقر قالیباف، تشکیل مجلس یازدهم را به وی و دیگر منتخبان ملت تبریک گفت. در این پیام تاکید شده است: حیثیت جبهه‌ی انقلاب در این مقطع به همت و اهتمام شما عزیزان گره خورده است، و کامیابی آن، کارآمدی و کامیابی این جبهه قلمداد شده، ناکامی آن (العیاذ بالله) ناکارآمدی و ناکامی این جبهه به شمار خواهد آمد. رییس شورای حوزه‌های علمیه استان تهران در این پیام آمادگی این حوزه‌ عریق را برای همکاری با مجلس محترم در زمینه‌ی تاسیس و توسعه فقه قانونگذاری، اعلام داشته است. متن پیام آیت الله رشاد به شرح زیر است:

حضرت مستطاب آقای دکتر محمدباقر قالیباف (مازال موفقاً)
ریاست مکرم مجلس شورای اسلامی
سلام علیکم بما صبرتم
سجده‌ی سپاس بر آستان باری می‌بریم که به عنایت و هدایت او، مردم انقلابی میهن عزیز، بار دیگر سکان تقنین را به مردان جهاد و جدیت سپردند. این کمترین این رخداد مبارک را اوّلاً به آحاد ملت و ثانیاً به جناب عالی و سایر منتخبین محترم تهنیت عرض می‌کنم. امیدوارم در سایه‌ی الطاف الاهی و عنایات خاصه‌ی حجت حاضر حق (عج)، رهنمودهای راهبردی زعیم حکیم امت (دام ظله الوارف)، و با تدبیر و تلاش حضرت‌عالی و همکارانتان این فرصت «دیرباب» و «زودگذر» به مجالی مغتنم برای تقریب سیر و سیرت مجلس به وضعیت آرمانی، بدل گردد.
از باب اغتنام فرصت، خاضعانه چند نکته را تقدیم محضر می‌کنم، اطمینان دارم: این نکات از سوی حضرت مستطاب عالی و نمایندگان متعهد و انقلابی به عین عنایت نگریسته، مورد توجه قرار خواهد گرفت.
۱٫ از سویی: شخص شما و شمار معتنابهی از وکلای محترم این دوره، بازمانده‌ی خیل شهیدان سترگ و سرداران بزرگی همچون همّت، زین الدین، باقری، باکری، خرازی، کاظمی و سبهبد سربلند قاسم سلیمانی بشمارید؛ از دیگرسو: مجلس شورای اسلامی عصاره‌ی ملتی است که در عصر حاضر و در نگاه ملل جهان، نماد حریت، استبدادستیزی، استقلال‌خواهی، اقتدارگرایی، استکبارشکنی، جهاد، مقاومت، و شهادت‌طلبی قلمداد می‌شود؛ این امر مستلزم آن است که مجلس خود بر قله‌ی این ارزشهای بایستد، و در مقام نظر و عمل تداوم بخش نظر و عمل شهیدان بزرگوار بوده، مطابق مرام و منزلت چنین ملتی رفتار نماید.
باید توجه داشت که: عنوان مجلس جدید به نام «گفتمان انقلاب اسلامی» نشان شده است، مردم نیز با چنین اراده و آرمانی پای صندوق‌های رای حاضر شده‌اند؛ بدین‌سان حیثیت جبهه‌ی انقلاب در این مقطع به همت و اهتمام شما عزیزان گره خورده است، و کامیابی آن، کارآمدی و کامیابی این جبهه قلمداد شده، ناکامی آن (العیاذ بالله) ناکارآمدی و ناکامی این جبهه به شمار خواهد آمد.
۲٫ قطعا ارتقاء منزلت مجلس و شان نمایندگی ملت، مورد اهتمام جناب عالی و دوستان عزیز مجلس است. اگر چنان که امام راحل (رضوان الله وسلامه علیه) فرموده‌اند: «مجلس در راس امور است» که حقا و شانا چنین است؛ این نهاد نورانی باید درخور و فراخور چنین منزلت و مرتبتی عمل کند؛ و در یک جمله: تحفظ بر استقلال قوه‌ی مقننه و تقویت نقش هدایتی و نظارتی مجلس، با رفتار پدرانه، فراجناحی و بدور از ملاحظات سیاسی، برخورد منصفانه، مشفقانه، روشمند و معیارمدار، با امور و شؤون کشور، بویژه تخلفات نهادها و مدیران میسر می‌شود.
۳٫ برغم سپری شدن یک چله از فتح الفتوح انقلاب اسلامی و طی ده دوره‌ی مجلس شورای اسلامی، ترابط و تعامل مجلس و حوزه‌های علمیه، همچنان در نازل‌ترین حد و مرتبه قرار دارد. در دوره‌های گذشته: نه مجلس چندان که باید در امور تقنین از حوزه مدد جسته است و نه حوزه چنان که شاید به مجلس مدد رسانده است. از این رو توقع می‌رود: با تعامل دوسویه‌ی این دو رکن اساسی جامعه‌ی اسلامی، این امر در این دوره‌ی مجلس سامان گیرد و این کاستی جبران گردد. ان شاء الله الهادی.
مجلس می‌تواند در انعکاس نیازهای کشور به حوزه‌های علمیه در زمینه‌های فقه و اخلاق کاربردی نقش بی‌بدیلی ایفا کرده، به دائرشدن کرسی‌های علمی و فقهی لازم در این عرصه‌ها به اساتید و فضلای حوزه کمک کند؛ حوزه‌ها نیز می‌توانند به گشودن گره‌های نظری در شؤون تقنین به مجلس یاری برسانند.
مع الاسف باید اذعان کرد که: «فقه تقنین» جای خود را در حوزه‌های علمیه نگشوده است؛ این‌جانب به عنوان کمترین خادم حوزه‌ی پایتخت، عرض می‌کنم: حوزه‌ی عریق و اصیل تهران آمادگی دارد با همکاری مجلس محترم، در حد مقدورات برای رفع این نقیصه گام بردارد.
خاطرنشان می‌سازد: از باب وظیفه‌گذاری ملی، ظرفیت عظیم‌ علمی و نظری گروههای علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی نیز می‌تواند در زمینه‌های گوناگون مورد نیاز مجلس در خدمت آن نهاد ارجمند قرار گیرد.

کمترین طلاب: علی اکبر رشاد
رئیس شورای حوزه‌های علمیه استان تهران
یازدهم خرداد ۱۳۹۹، مطابق هشتم شوال ۱۴۴۱