خون سردار شهید حاج قاسم سلیمانی مسیر تاریخ را تغییر می‌دهد

به گزارش اداره روابط عمومی و اطلاع رسانی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی،‌ حجت‌الاسلام «علیرضا قائمی‌نیا» در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، با بیان اینکه سردار سلیمانی توانست روحیه مقاومت را در جهان اسلام بیش از پیش تقویت کند، گفت: آن سردار شهید پیوند و اتحادی وصف ناشدنی را میان کشورهای اسلامی و مسلمانان به وجود آورد به گونه‌ای که میان مسلمین و نیروهای علیه داعش اتحاد برقرار کرد، این دستاورد بزرگی بود و شکست داعش را منجر شد. تمایلی که در کشورهای اسلامی برای اتحاد جهت نابودی داعش ایجاد شد، امری قابل توجه بود و در عمل حکایت از این داشت که نباید ایستاد و تماشا کرد.
رئیس قطب علمی فلسفه دین اسلامی با اشاره به جایگاه سردار سلیمانی در تحقق وحدت میان مسلمانان، افزود: باید توجه داشته باشیم که ما با دو جنبه از وحدت مواجه هستیم؛ یک وحدت نظری و یک وحدت عملی؛ از جنبه وحدت نظری و در مقام نظر بسیاری از افراد، قائل به ایجاد وحدت در جامعه اسلامی هستند، اما بسیار اندک‌اند افرادی که در مقام عمل خودنمایی کرده باشند. سردار سلیمانی در عمل وحدت را ایجاد کرد. دست کم در مبارزه با داعش میان مسلمانان وحدت ایجاد کرد تا این غده چرکین را از میان برداشت، آن شهید بزرگوار در مقام عمل توانست به وحدت جهت دهد و نیروها را ساماندهی کند.
حجت‌الاسلام قائمی نیا ادامه داد: پیوند دادن جبهه‌های مقاومت به یکدیگر و طراحی کردن و وحدت بخشیدن به آنان، از جمله بخشی از فعالیت‌های سردار سلیمانی بود که قطعاً اگر این اتفاق نمی‌افتاد، هرگز داعش شکست نمی‌خورد. بنابراین سردار شهید در مقام عمل، وحدت را به منصه ظهور رساند. اکنون کارهای بسیاری در باب ایجاد وحدت میان مسلمانان صورت می‌گیرد، اما عموماً این کارها شکل نظری داشته و در قالب برگزاری همایش و مواردی از این دست بود، در مقابل کاری که سردار سلیمانی انجام داد وحدت در قاب عمل بود.
این پژوهشگر در بخش دیگری از مباحث خود گفت: سردار شهید سلیمانی کسی بود که دوران جنگ را به چشم دیده و لمس کرده بود، خود از فرماندهان جنگ بود. بسیاری از یاران بزرگش را از دست داده بود. پرورش یافته مکتب امام خمینی (ره) بوده و پیوند عجیبی با اندیشه‌های امام راحل داشت. او از همان اول به شهادت به عنوان یکی از مراحلی نگاه می‌کرد که برای رسیدن به گذرگاهی بالاتر باید از آن عبور کرد.
رئیس قطب علمی فلسفه دین اسلامی تصریح کرد: دلاورانی چون سردار سلیمانی همواره در انتظار این بودند که از طریق شهادت از دنیا بروند، این آرمانی بود که امام راحل بنیان‌گذاری کرد، آرمانی که تا پیش از آن در دوران مختلف تاریخ اسلام وجود داشت، انسان‌هایی که بر سر عهد خود با حق‌تعالی ایستادند و تا آخرین نفس ایستادند و منتظر بودند تا شهد شهادت را بنوشند.
وی در بخش دیگری از مباحث خود گفت: فکر می‌کنم تأثیر راه و حرکت سردار سلیمانی تازه شروع شده است، البته که تأثیر این چنین شخصیتی قبل از شهادت نیز بر همگان آشکار بود اما اثر اصلی، تازه بعد از شهادت سوزناکش مشخص می‌شود و قطعاً انفعالی در استکبار جهانی به وجود می‌آید و آمریکا در چنین موضعی قرار می‌گیرد. بعید نیست اتحادی فرامنطقه‌ای میان مسلمانان شکل بگیرد. بنابراین اگرچه که از دست رفتن چنین بزرگانی برای همه مسلمانان دردناک است اما برکت خون این بزرگ‌مردان است که تاریخ را تغییر می‌دهد.