اخراج نیروهای آمریکایی از عراق نخستین انتقام خون شهید سلیمانی است

اخراج نیروهای آمریکایی از عراق نخستین انتقام خون شهید سلیمانی است

نوشتاری از محمد ملک زاده عضو هیات علمی گروه سیاست پژوهشکده نظام های اسلامی پژوهشگاه

بالاخره پس از مدتها کشمکش بر سر حضور یا عدم حضور نیروهای متجاوز آمریکایی در عراق، عصر یکشنبه ۱۵ دیماه ۱۳۹۸ پارلمان عراق به درخواست کمیسیون امنیت و دفاع ملی این کشور، در خصوص اقدام نظامی آمریکا در خاک عراق و به شهادت رسیدن سردار سلیمانی و ابو مهدی المهندس، تشکیل جلسه داد و اکثریت پارلمان در جلسه رای‌گیری خود با طرح خروج نیروهای آمریکایی از عراق موافقت کرد.

تشکیل این جلسه در حالی برگزار شد که لابی آمریکایی و صهیونیستی در عراق از مدتها قبل بیشترین تلاش خود را برای عدم تصویب این قانون به کار گرفته بود. این جریان به حدی به نتایج کار خود امیدوار بود که تا دقایقی قبل از تصویب این قانون پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا اعلام کرد مطمئن است مردم عراق خواستار حضور نیروهای آمریکایی در عراق می‌باشند! اما فضای ایجاد شده تحت تاثیر اقدام سبوعانه دولت آمریکا در به شهادت رساندن رهبر مقاومت جهان اسلام شهید قاسم سلیمانی و همرزم دیرینه‌اش ابومهدی المهندس فرمانده حشد الشعبی عراق مانع از به ثمر رسیدن توطئه آمریکایی-صهیونیستی در عراق گردید و پارلمان این کشور در حالی که شعارهای ضد آمریکایی و ضد صهیونیستی سر می‌داد قاطعانه رای به اخراج نیروهای متجاوز آمریکایی از عراق داد.

پیش از این سید حسن نصرالله دبیرکل جنبش حزب‌الله لبنان در مراسمی که در همین روز در ضاحیه بیروت به مناسبت شهادت سپهبد «قاسم سلیمانی» فرمانده نیروی سپاه قدس و «ابومهدی المهندس» جانشین فرمانده «الحشد الشعبی» عراق برگزار شد، گفت امید ما به نمایندگان پارلمان عراق است که قانون اخراج نیروهای امریکایی را تصویب کند. وی در عین حال هشدار داد «اگر در پارلمان این هدف محقق نشود مبارزان باشرف حسینی و فرزندان عباس (علیه السلام)  نمی‌گذارند  یک سرباز آمریکای در عراق باقی بماند، کمترین پاسخ به شهادت حاج قاسم و ابومهدی، اخراج نیروهای آمریکایی از عراق و آزادسازی جدید این کشور از اشغالگری آمریکاست». پیشتر همچنین دفتر سیاسی حزب‌الله عراق در بیانیه‌ای خطاب به پارلمان اعلام کرد: «باید توافقنامه چارچوب استراتژیک که آمریکا آن را آشکارا نقض کرد، لغو شود. مردم داغدیده ما منتظر این هستند ببینند جلسه شما به کجا می‌رسد. آن‌ها همه امیدوارند این جلسه انتفاضه عراق برای دفاع از کرامت و خون شهدایی باشد که به دست اولین کشور تروریستی در جهان به شهادت رسیدند.» در این بیانیه، حزب الله کسانی را که لایحه اخراج نیروهای آمریکایی از عراق را تصویب نکنند، تهدید کرد. دفتر سیاسی گردان‌های حزب‌الله همچنین با تهدید کردهای عراق گفت: «ما می‌دانیم که برخی گروه‌های کرد از ماندن نیروهای آمریکایی در عراق به دلیل رویاهایشان درباره جدایی و استقلال طلبی حمایت می‌کنند این درحالی است که همگان می‌دانند آمریکا هم‌پیمان قابل اعتمادی نیست.»

تصویب شجاعانه پارلمان عراق جهت اخراج نیروهای متجاوز آمریکایی از این کشور را تنها باید نخستین پیامد و انتقام خون سردار قهرمان ایران که به دست دولت تروریستی آمریکا به شهادت رسید دانست و قطعا این دولت جنایتکار باید منتظر انتقام‌های به مراتب سخت‌تر و قاطعانه‌تر باشد که به زودی طومار تجاوز و اشغالگری آمریکا در منطقه را در هم خواهد پیچید.‌