دانشیار گروه منطق فهم دین پژوهشکده حکمت و دین پژوهی
پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
حوزه تمحّض: منطق علوم انسانی اسلامی/علوم اجتماعی
حوزه تمحض دوم: مدیریت تحول علوم انسانی (کاربردی)
دریافت رزومه: CV Alitabar
پست الکترونیکی: tabar1579@yahoo.com
سوابق شغلی
ردیف | نام سازمان یا مؤسسه | مدت اشتغال | نوع فعالیت | عنوان شغلی (سمت) | |||
از | تا | پژوهشی | آموزشی | اجرایی | |||
1 | نهاد رهبری در دانشگاهها | 1375 | 1385 | P | P | مسئول واحد مطالعات | |
2 | نهاد رهبری در دانشگاهها | 1385 | 1387 | P | P | مسئول واحد تحلیل و بررسی | |
3 | پژوهشگاه فرهنگ واندیشه اسلامی | 1390 | تاکنون | P | مدیر گروه منطق فهم دین |
وضعیت تحصیلات
- حوزوی
مدرک | رشته علمی | سال دریافت مدرک | محل دریافت مدرک | توضیحات |
سطح سه: . . . . . . . . . .
سطح چهار: . . . . P. . . . . اجتهاد: . . . . . . . . . . . . |
تخصصی کلام اسلامی | 1387 | حوزه علمیه قم |
- دانشگاهی
مدرک علمی | سال دریافت مدرک | محل دریافت درک | رشته اصلی تحصیلی | گرایش تحصیلی | توضیحات |
کارشناسی: . . . . . . . . . . . .
کارشناسیارشد: . . . P. . . . دکتری: . . . . . . . . . . . . . . فوقدکتری: . . . . . . . . . . . . |
1382
|
دانشگاه قم |
فلسفه |
فلسفه و حکمت اسلامی |
سوابق و حوزههای مطالعاتی و تخصصی
- رشته تخصصی
ردیف | رشته علمی | تخصص | مدت مطالعات تخصصی | گواهی معتبر |
فلسفه اسلامی | P | 10 | کارشناسی ارشد دانشگاه قم | |
1 | کلام اسلامی | P | 12 سال | مدرک سطح4 و گواهی فارغ التحصیلی از مؤسسه امام صادق(ع) |
2 | اخلاق اسلامی | P | 6 سال | مجوز تدریس اخلاق در دانشگاهها |
3 | مبانی نظری اسلامی | P | 6 سال | مجوز تدریس معارف اسلامی در دانشگاهها |
4 | فلسفه دین | P | 10 | |
5 | معرفتشناسی | P | 10 | |
6 | فلسفه علم | P | 10 |
- آشنایی با زبانهای خارجی
ردیف | نام زبان خارجی | توان استفاده از متون تخصصی | میزان توان برای ترجمه | میزان توان برای مکالمه | توضیحات |
1 | عربی | P | متوسط | متوسط | |
2 | انگلیسی | P | متوسط | متوسط |
- مهارتهای غیرمطالعاتی (رایانه و . . . )
ردیف | نوع تخصص | مدت سابقه | گواهی معتبر | توضیحات |
1 | مهارتهای هفتگانه کامپیوتر | ICDL |
دارای گواهینامه ICDL (مهارتهای هفتگانه کامپیوتر)
هـ) سوابق آموزشی
ردیف | عنوان دروس مورد تدریس | نام مؤسسه یا دانشگاه یا حوزه علمیه | مدت تدریس | رتبه علمی | توضیحات |
1 | اخلاق اسلامی | دانشگاه آزاد اراک، تهران | 7سال | مربی | |
2 | معارف اسلامی | دانشگاه آزاد قم، دولتی اراک و… | 7 سال | مربی | |
3 | شیوههای تدریس و ارزشیابی | نهاد رهبری در دانشگاهها | 5 سال | مربی | |
4 | روش تدریس | پژوهشگاه/سطح3 | 1سال | استادیار | 1390 |
5 | اخلاق اسلامی | علوم پزشکی قم | 1 سال | استادیار | 1391 |
6 | مبانی نظری اسلام 1و 2 | علوم پزشکی قم | 1 سال | استادیار | 1392 |
7 | دانش خانواده و جمعیت | علوم پزشکی قم | 2 | استادیار | 1392 تا 93 |
8 | روش تحقیق و روش تدریس | حوزه خاتم الانبیا قم | یک دوره | استادیار | 1392 |
9 | فلسفه علم/ ارشد- – | دانشگاه معارف / ارشد | دو سال | استادیار | 93 و 94 |
10 | منطق فهم دین/دکتری- | تهران/ نشر آثار مقام معظم رهبری | کارگاه | استادیار | |
11 | روش تحقیق و پایاننامهنویسی | انجمن حوزه | یک دوره | دانشیار | زمستان 96 |
12 | رویکردها به دین- مقطع ارشد | پردیس فارابی دانشگاه تهران | یک ترم | دانشیار | 95 – 96 |
13 | معرفتشناسی(ضیافت اساتید) | دانشگاه کاشان | یک دوره | دانشیار | تابستان 96 |
14 | فلسفه دین (قلمرو دین) | پردیس فارابی دانشگاه تهران | یک ترم | دانشیار | 96 |
15 | فلسفه دین (منطق فهم دین) | پردیس فارابی دانشگاه تهران | یک ترم | دانشیار | 97 |
سایر سوابق آموزشی:
— سه سال سابقه تدریس دروس معارف اسلامی در دانشگاه آزاد شهرری(از سال 80تا سال82)
– دو سال سابقه تدریس دروس معارف اسلامی در دانشگاه آزاد اراک(از سال 82تا سال84)
– دو سال سابقه تدریس دروس معارف اسلامی در دانشگاه آزاد تهران جنوب(از سال84تا87 )
– تدریس روش ارزشیابی استادان (به تعداد هشت کارگاه در معاونت امور اساتید نهاد رهبری در دانشگاه ها)
– شش ترم تدریس اخلاق و مبانی نظری در دانشگاه آزاد قم(نیمسال تحصیلی اول و دوم1387-1386 تا نیمسال دوم 89 )
-دو ترم تدریس دروس معارف اسلامی در دانشگاه دولتی اراک(نیمسال تحصیلی اول و دوم1387-1386 )
– دو ترم تدریس دروس معارف اسلامی در دانشگاه شاهد تهران(نیمسال تحصیلی اول و دوم1388-1387 )
و)رتبه علمی و پایه:
ردیف | رتبه علمی | پایه | وضعیت استخدامی |
1 | دانشیار | 10 | رسمی |
ز) جوایز علمی
ردیف | نام جشنواره | رتبه | عنوان تحقیق/ مقاله و . . . . |
1 | کتاب سال حوزه | برگزیده | مبانی کلامی فهم دین1388ش |
2 | جشنواره علامه | محقق برتر | پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی سال 1396 |
ح) همکاری علمی ـ اجرایی با مراکز و مؤسسات
ردیف | نوع همکاری | مؤسسه یا مرکز مربوط | سال | توضیحات |
1 | محقق/ همکاری | مؤسسه امام خمینی | 82-84 | مرکز دائرهالمعارف |
2 | داوری و ارزیابی آثار | کتاب سال حوزه | 1389و1390 | |
3 | داوری و ارزیابی آثار | جشنواره علامه حلی- حوزه علمیه قم | از سال1386 تا کنون | |
4 | مدیر گروه منطق فهم دین (7 سال) | پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی | از سال 1390 | تا تاریخ 28/11/96 |
عضو کاگروه فلسفه دین و کلام جدید- شورای تحول در علوم انسانی | شورای انقلاب فرهنگی | 1390
تاکنون |
||
4 | عضو شورای گروه سنتهای طلبگی | پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه – کانون | 1389-95 | تا سال 95 |
5 | عضو شورای علمی قطب فلسفه دین | پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی | 1389 تاکنون | |
7 | عضو شورای علمی گروه فلسفه علوم انسانی | پژوهشگاه | 1392 | |
8 | عضو شورای علمی فلسفه علوم انسانی مجمع عالی حکمت اسلامی | مجمع عالی حکمت اسلامی | 1392 | |
9 | عضو شورای علمی بینش و اندیشه کانون | پژوهشگاه- کانون اندیشه | 1395 | |
10 | عضو هیئت تحریریه مجله فلسفه دین دانشگاه تهران | دانشگاه تهران- پردیس فارابی | 1395 | |
11 | عضو شورای پژوهشی مجله قبسات | پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی | 1395 | |
12 | عضو شورای پژوهشی مجله ذهن | پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی | 1396 | |
13 | عضو شورای علمی فلسفه دین دایره المعارف مؤسسه امام خمینی | موسسه امام خمینی | 1396 | تاکنون |
14 | عضو انجمن اخلاق | حوزه علمیه قم | 1394 | تاکنون |
15 | مدیر گروه فلسفه علوم انسانی | پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی | 1397 | |
16 | عضو هیئت ممیزه مشترک استان تهران | وزارت علوم و تحقیقات و فناوری | 1397 | مراکز و مؤسسات غیردولتی پژوهشی و آموزش عالی علوم انسانی، هنر و معارف دینی استان تهران |
17 |
ط) سوابق تحقیقاتی و فعالیتهای علمی ـ جنبی
- تحقیقات اتمامیافته/ منتشر شده
ردیف | عنوان تحقیق | نوع تحقیق: تألیف/ تدوین/ تحقیق/ ترجمه/ متن درسی/ تصحیح انتقادی و . . . | تاریخ اتمام | محل انتشار یا ارائه (نام ناشر) |
1 | الگوهای تدریس دروس معارف | جزوه/تألیف | 1383 | نهاد رهبری در دانشگاهها |
2 | اصول مشاوره و راهنمایی | جزوه/تألیف | 1384 | نهاد رهبری در دانشگاهها |
3 | شیوههای برقراری ارتباط با جوانان | جزوه/تألیف | 1385 | نهاد رهبری در دانشگاهها |
4 | معیارهای ارزشیابی | جزوه/تألیف | 1386 | نهاد رهبری در دانشگاهها |
5 | اصول و فنون مشاوره دانشجوئی | جزوه/تألیف | 1384 | جزوه داخلی معاونت امور اساتید |
6 | مبانی کلامی فهم دین | رساله سطح 4 | 1384 | مؤسسه امام صادق(ع) |
7 | بررسی تطبیقی یقین در اندیشه اسلامی و غرب | رساله کارشناسی ارشد | 1382 | دانشگاه قم |
8 | فهم دین | کتاب | 1387 | پژوهشگاه/ چاپ 1389 |
9 | مفهومشناسی علم و یقین | کتاب | 1389 | کانون اندیشه جوان |
10 | سرفصلهای منطق فهم دین در مقطع کارشناسی ارشد | تحقیق | 1387 | وزارت علوم و پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه و وزارت علوم |
11 | ماهیت معرفت دینی | تحقیق/کتاب | 1392 | پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی |
12 | مهارتهای تدریس | کتاب | 1391 | پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی/ گروه سنتهای طلبگی/ چاپ 96 |
13 | ماهیت و مختصات علم دینی و برایند روششناختی آن | تحقیق/کتاب | پژوهشگاه – چاپ 96 | |
14 | منطق علوم انسانی اسلامی | تحقیق/کتاب | اتمامیافته/در حال ارزیابی | |
15 | معیار دینیبودن علوم انسانی | تحقیق/کتاب | وزارت علوم- اتمامیافته/در حال ارزیابی |
- تحقیقات در دست اجرا
ردیف | عنوان تحقیق | نوع تحقیق: تألیف/ تدوین/ تحقیق/ ترجمه و . . . | تاریخ شروع | محل ارائه |
1 | فلسفه فلسفه دین | تحقیق | 1396 | پژوهشگاه |
2 | مبانی معرفتشناختی علوم انسانی از منظر قرآن | تحقیق | 1396 | پژوهشگاه- |
3 | فلسفه تحول علوم انسانی | تحقیق | 1397 | پژوهشگاه |
- مقالات تألیفی (برای مجلات، دانشنامهها، همایشها، مجموعهها، ISI، ISC)
ردیف | عنوان مقاله | نوع مقاله: تألیف/ تحقیق/ ترجمه و… | تاریخ اتمام و تحویل | محل انتشار یا ارائه
(نام مجله یا مجموعة مربوط) |
1 | ||||
2 | علم کلام، فلسفه دین و الهیات | تألیف | 1384 | فصلنامه قبسات/38 |
3 | امکان فهم یقینی از دین | تألیف | 1383 | رواق اندیشه/38 |
4 | سیمای یقین در آیات و روایات | تألیف | 1383 | معرفت/83 |
5 | شیوههای تدریس در حوزه و آسیبشناسی آن | تألیف | 1380 | پگاه حوزه/36و37 |
6 | یقین عارفانه | تألیف | 1383 | روزنامه جامجم |
7 | الگوهای تدریس دروس معارف(9مقاله) | تألیف | 1385 | مجله معارف اسلامی |
8 | اصول مشاوره دانشجویی(7مقاله) | تألیف | 1386 | مجله معارف اسلامی |
9 | مجموعه مقالات روش تحقیق در حوزه معارف دین(8مقاله) | تألیف | 1386 | مجله معارف اسلامی |
10 | شاخصههای تدریس موفق | سلسله مقالات | 86و87 | مجله معارف اسلامی |
11 | روش سخنرانی در تدریس | مقاله | شهریور 85 | مجله معارف اسلامی- 38 |
12 | انواع روش سخنرانی در تدریس | مقاله | مهر 85 | مجله معارف اسلامی- 39 |
13 | روش سخنرانی در تدریس اخلاق اسلامی | مقاله | آبان 85 | مجله معارف اسلامی- 40 |
14 | روش سخنرانی فعال در تدریس | مقاله | اذر 85 | مجله معارف اسلامی- 41 |
15 | روش پرسش و پاسخ در تدریس | مقاله | دی 85 | مجله معارف اسلامی- 42 |
16 | مهارتهای عملی در اجرای شیوه مباحثه گروهی | مقاله | بهمن 85 | مجله معارف اسلامی- 43 |
17 | روش تمرین و تکرار در تدریس | مقاله | اسفند85 | مجله معارف اسلامی- 44 |
18 | روش ترکیبی در تدریس و مدلهای کاربردی آن | مقاله | فروردین 86 | مجله معارف اسلامی- 45 |
19 | مشاوره دانشجوئی و رسالت استادان | مقاله | خرداد 86 | مجله معارف اسلامی- 46 |
20 | مراحل اجرائی مشاوره | مقاله | مهر 86 | مجله معارف اسلامی-49 |
21 | شیوهها و فنون برخورد با دانشجو در حالات گوناگون | مقاله | آبان86 | مجله معارف اسلامی- 50 |
22 | رهنمودهای کلی به دانشجویان در زمینه مشاوره | مقاله | آذر 86 | مجله معارف اسلامی- 51 |
23 | انواع مشاوره و تناسب آن با دروس معارف اسلامی | مقاله | دی86 | مجله معارف اسلامی- 52 |
24 | ترمینولوژی و اصطلاح نامه تحقیق و پژوهش | مقاله | خرداد86 | مجله معارف اسلامی- 46 |
25 | انواع پژوهش با تأکید بر پژوهش های دینی | مقاله | تیر86 | مجله معارف اسلامی- 47 |
26 | قلمرو و گستره پژوهش های دینی | مقاله | مرداد86 | مجله معارف اسلامی- 48 |
27 | مسأله پژوهشی | مقاله | مهر86 | مجله معارف اسلامی- 49 |
28 | شیوه تبدیل مسأله کلی به مسأله پژوهشی | مقاله | آبان 86 | مجله معارف اسلامی- 50 |
29 | شیوه جمعآوری اطلاعات در پژوهشی | مقاله | آذر86 | مجله معارف اسلامی- 51 |
30 | تجزیه و تحلیل اطلاعات ( شیوه نقد و بررسی ) | مقاله | بهمن86 | مجله معارف اسلامی- 52 |
31 | مهارت تدوین گزارش پژوهشی | مقاله | اسفند86 | مجله معارف اسلامی- 53 |
32 | مبانی دین شناختی معرفت دینی | علمی پژوهشی | 1387 | قبسات/50 |
33 | اخلاق و آداب سلوک صادقین | تألیف | 1388 | کتاب نقد/48 |
34 | فطری بودن زبان قرآن | تألیف | 1388 | دانشگاه باقر العلوم/ آیین حکمت/ش2 |
35 | نقش و سیره حضرت امیر(ع) در وحدت و تقریب بین مذاهب | تألیف | 1388 | همایش تقریب المذاهب استان گلستان- چاپ نشده است |
قرآن، هویت ماورایی متن و محتوا | تألیف | 1388 | کتاب نقد/49 | |
نوآوری های زبانی قرآن | تألیف | 1387 | همایش نوآوری های قرآنی دانشگاه لاهیجان | |
سکولاریزاسیون در ایران | مقاله | کتاب نقد | ||
معرفت دینی و معیار آن | علمی-پژوهشی | 1389 | ذهن- 44 | |
ارزش و اعتبار معرفت دینی از منظر جریانهای فکری | مقاله | 89 | فصلنامه معرفت كلامي، سال اول، شماره 3، پاييز 1389 ص35 | |
نقد مبانی علم سکولار | مقاله | 90 | کتاب نقد/ 55 و 56 | |
ماهیت فلسفه دین و تفاوت آن با علم کلام و فلسفه معرفت دینی | علمی-پژوهشی | پاییز 90 | قبسات- 61 | |
معیار دینی بودن علوم انسانی | مقاله | 90 | مندرج در کتاب علامه طباطبایی، فیلسوف علوم انسانی(همایش)، جلد دوم، به کوشش خسروپناه، از صفحه 415 تا صفحه444 | |
عقلانیت علم دینی | مقاله علمی پژوهشی | 90 | قبسات/65 | |
نواعتزال و قصص قرآن(بررسی دیدگاه خلف الله درباره واقعگرایی یا ناواقعگرایی قصص قرآن | مقاله- مجموعه مقالات اعتزال نو | 1390 | مجموعه مقالات اعتزال نو- گروه منطق فهم دین پژوهشگاه فرهنگ واندیشه اسلامی | |
ماهیت عرفان و اخلاق | مقاله- | 1391 | آیین سلوک/ش27 -اولین نشریه اخلاق و عرفان با سردبیری دکتر گرجیان | |
مبانی انسانشناختی علم دینی | مقاله علمی پژوهشی- | 4/92 | قبسات/ 71 | |
36 | عوامل و ارکان علم دینی | مقاله علمی پژوهشی | 24/8/93 | اندیشه نوین دینی/ ش 41-تابستان94 |
37 | بررسی تطبیقی فلسفه فقه و فلسفههای مرتبط | مقاله علمی پژوهشی | آیین حکمت، ش 29 سال 95 | |
38 | سنجش معیار علم دینی؛ (بررسی نظریه علامه جوادی آملی) | مقاله / نقد | 3/93 | کتاب نقد /71-70 |
— | تا اینجا(تا شماره 37=رنگ زرد) تمامی مقالات برای ارتقا مرتبه دانشیاری استفاده شده است | —– | —– | تا اینجا مقالات برای ارتقا مرتبه دانشیاری استفاده شده است |
39 | درآمدی معناشناختی در علم دینی | مقاله/مجموعه مقالات | 92 | مجموعه مقالات علم دینی، کانون اندیشه پژوهشگاه/ چاپ 96 |
40 | منزلت عقل در فهم ساحات دین | مقاله/ پژوهشی | 7/93 | فلسفه دین پردیس فارابی/ دوره 13، شماره 1، بهار 1395، صفحه 1-186 |
41 | مبانی دینشناختی علوم انسانی و برایند روششناختی آن | مقاله/پژوهشی | 7/93 | قبسات/ ش76-تابستان 94 |
42 | نسبت و مناسبات فلسفه فقه با فلسفه دین، فلسفه معرفت دینی و…. | مقاله /همایش | 22/9/93 | همایش فلسفه فقه پژوهشگاه- در حال چاپ |
43 | مبانی و معیارهای دینیبودن علم از منظر جوادی | مقاله/پژوهشی | تیر 94 | مطالعات فرهنگی در دانشگاه اسلامی/ ش 68، پاییز 1395، ص 319-464 |
44 | نسبت و مناسبات علم اخلاق با علوم اجتماعی مرتبط | مقاله/همایش | 4/9/94 | همایش فلسفه اخلاق-پژوهشگاه ؟؟؟؟؟؟؟؟ |
45 | معیار علم دینی با تأکید بر علوم انسانی از منظر علامه | مقاله/ همایش | شهریور 94 | مجموعه مقالات تفسیر المیزان و علوم انسانی ج1- 1397 |
46 | روششناسی علوم انسانی با تأکید بر آرای علامه | مقاله /همایش | اسفند 94 | مجموعه مقالات تفسیر المیزان و علوم انسانی ج1- 1397 |
47 | روششناسی علوم انسانی اسلامی(مختصات، بایستگیها و ویژگیها) | مقاله /پژوهشی | فروردین95 | ذهن، ش 68 |
48 | معیار علم دینی با تأکید بر علوم انسانی از منظر علامه | مقاله/ پژوهشی | فروردین 95 | قبسات/ شماره 81، پاییز 1395، |
49 | نقد و بررسی نظریه علم دینی دکتر گلشنی | مقاله/ نقد | اردیبهشت95 | کتاب نقد، ش 72-73
تیر 1396 |
50 | منزلت اخلاق نسبت به علوم اجتماعی | مقاله/ ترویجی؟ | خرداد 95 | مجله آیین معنویت، ش38 |
51 | فلسفه نظام احکام اخلاقی | دانشنامه سیره نبوی | 25/4/95 اصلاح پس از ارزیابی اول –
8/2/97 ارزیاببی دوم |
دانشنامه سیره نبوی پژوهشگاه/ در دست ارزیابی مرحله دوم |
52 | معرفت دینی و معیار آن | دانشنامه قرآنی | تیر 95 | دانشنامه قرآنی پژوهشگاه/ در حال ارزیابی |
53 | فلسفه اخلاق | دانشنامه قرآنی | 28/9/95 –
15/2/97 ارزیابی اول |
پژوهشگاه، دانشنامه قرآنی/ در حال ارزیابی |
54 | تحلیل هویت یقین با تأکید بر آیات قرآن | مقاله /پژوهشی | 24/9/95 | همایش قرآن و معرفتشناسی پژوهشگاه/ در حال چاپ |
55 | معرفت حقیقی در معرفتشناسی و قرآن | مقاله /پژوهشی | 10/10/95 | همایش قرآن و معرفتشناسی پژوهشگاه/ در حال چاپ |
56 | مبانی انسانشناختی تصرفات بشر (با تأکید بر مهندسی ژنتیک) | مقاله /پژوهشی | 26/11/95 | مجله انسانپژوهی دینی-دوره 15، شماره 39، 1397 |
57 | نقد نگره تفکیکی در تبیین باور فطری به خدا | مقاله /پژوهشی | پاییز 96 | قبسات، شماره 90، زمستان 1397، ص 33-62/مشترک با محمدزاده |
58 | موضوعشناسی علوم انسانی-موظفی 96-ذهن | مقاله /پژوهشی | فروردین 97 | ذهن/ش 75، 1397، صفحه 55-84 |
59 | دین و الهیات جهانی در منظومه فکری اسلام | مقاله /پژوهشی | آذر 96 | قبسات/ در حال چاپ |
60 | بنیادهای فلسفی اخلاق از منظر قرآن | مقاله همایش | 29/11/97 | همایش قرآن و معرفتشناسی2/ در حال ارزیابی |
61 | روششناسی علوم انسانی مبتنی بر انسانشناسی در عیار فلسفه اسلامی | مقاله /پژوهشی | 16/2/97 | کنگره علوم انسانی موسسه خوارزمی |
62 | فلسفه علم کلام و دیگر فلسفههای مضاف | مقاله همایش | تحویل27 مرداد 97 | همایش فلسفه کلام/ در حال چاپ |
63 | نسبت و مناسبات فلسفه علم کلام با دیگر فلسفههای مضاف همگن | پژوهشی | 1/8/97 | فلسفه دین د تهران/ در حال ارزیابی |
64 | هویت «منطق علوم انسانی» و مسائل پیرامونی آن | پژوهشی | 15/9/97 | ذهن/ در نوبت چاپ |
65 | معنا و معیار «معرفت» در حکمت برهانی و قرآنی | پژوهشی | — | ؟؟؟؟ |
66 | مبانی معرفتشناختی منطق علوم انسانی | پژوهشی | 4/2/98 | ذهن/درنوبت ارزیابی |
- حضور در کرسیهای نظریهپردازی، نوآوری، نقد و مناظره علمی
ردیف | موضوع | نوع کرسی | نوع فعالیت | امتیاز کسبشده | سال | توضیحات |
1 | نقد معیار علم دینی دکتر خسرو باقری | کرسی نقد | ترویجی | – | 1397 | 16/11/97 |
2 | موضوعشناسی علوم انسانی و اقتضائات روششناختی آن | کرسی نوآوری | ترویجی | – | 1397 | 16/11/97 |
3 |
- مشارکت فعال در طرح مواجهه با مبادی تفکرات معارض/ متفکران مدعوّ
ردیف | نام متفکر مدعوّ | نوع مشارکت | سال | توضیحات |
1 |
- حضور در همایشها/ جلسات و هماندیشیهای تخصصی/ کارگاههای علمی/ جلسات نقد کتاب و . . .
ردیف | نام همایش/ هماندیشی/ کارگاه/جلسه | نوع همکاری | دانشگاه یا مؤسسه مربوط | سال | توضیحات |
1 | همایش روزجهانی فلسفه(علامه طباطبایی و علوم انسانی) | ارائه مقاله | پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی | 1390 | |
2 | همایش نوآوریهای قرآن | ارائه مقاله | دانشگاه آزاد لاهیجان | 1378 | |
3 | همایش جریان فکری معاصر | ارائه مقاله | مؤسسه امام خمینی قم | 1390 | |
4 | روش شناسی علوم انسانی | ارائه مقاله | پژوهشگاه-همایش المیزان | 1394 | |
5 | معیار دینیبودن علوم انسانی | مقاله | پژوهشگاه-همایش المیزان | 94 | |
5 | عضو شورای علمی قطب فلسفه دین- پژوهشگاه | عضویت در شورای علمی | پژوهشگاه فرهنگ واندیشه اسلامی | از 1389 تا کنون | |
6 | عضو شورای علمی گروه سنت های طلبگی | عضویت در شورای علمی | پژوهشگاه فرهنگ واندیشه اسلامی | از 1389 تا کنون | |
7 | عضو شورای علمی فلسفه علوم انسانی | عضویت در شورای علمی | پژوهشگاه فرهنگ واندیشه اسلامی | از 1392 | |
8 | عضو کار گروه قطب فلسفه دین | عضو شورا | پژوهشگاه | از 1392 | |
9 | نقد کتاب روششناسی عقاید | ناقد | پژوهشگاه | 95 | |
10 | فلسفه انسان و منطق علوم انسانی | ارائه مقاله | کنگره علوم انسانی | 97 | ارائه مقاله در نشست مشهد-97 |
11 | ناقد در نشست ویژگیهای پارادایمی علوم انسانی-همایش المیزان | ناقد | پژوهشگاه-مجمع عالی حکمت | 97 | نقد نشست دکتر ترخان |
12 | کارگاه روششناسی | ارائهدهنده | حوزه-مدرسه ثقلین | 97 |
- حضور در انجمنهای علمی
ردیف | نام انجمن علمی | نوع همکاری | دانشگاه یا مؤسسه مربوط | سال | توضیحات |
1 | مجمع عالی حکمت- فلسفه علوم انسانی | ||||
2 | انجمن علمی اخلاق |
- استفاده از فرصتهای مطالعاتی
ردیف | کشور مقصد | دانشگاه یا مؤسسه مبدأ | سال | توضیحات |
1 |
- اجرای طرحهای علمی ابتکاری ویژه:
(مانند طراحی تحقیق کلیدی، تأسیس مجلّه، تأسیس انجمن علمی، راهاندازی سایت علمی و . . .)
ردیف | عنوان طرح ابتکاری | دانشگاه یا مؤسسه مربوط | سال | توضیحات |
1 | طراحی رشته منطق فهم دین و تهیه سرفصلهای آن در مقطع کارشناسی ارشد برای وزارت علوم | وزارت علوم با همکاری پژوهشگاه | 1388 | با نظارت آیت الله رشاد و گروه منطق فهم دین پژوهشگاه |
2 | طراحی سرفصل درس منطق فهم دین- رشته فلسفه دین | شورای انقلاب فرهنگی، شورای تحول علوم انسانی | 1394 | شورای تحول علوم انسانی؛ کارگروه فلسفه دین و کلام جدید |
- اجرای سخنرانی و مصاحبه علمی
ردیف | عنوان سخنرانی/ مصاحبه | دانشگاه یا مؤسسه مربوط | سال | توضیحات |
1 | مباحث اخلاقی نظیر خوشخلقی-حسنظن و….. | صدا و سیمای قم | 1383 | |
2 | منطق فهم دین | رادیو معارف قم | 95-96 | 12 جلسه |
3 |
- راهنمایی یا مشاور پایاننامهها و رسالهها
ردیف | عنوان پایاننامه/ رساله | دانشگاه یا مؤسسه / مقطع | مقطع تحصیلی | نقش
راهنما، مشاور، داور |
سال |
1. | مبانی علم دینی از دیدگاه شهید مطهری | حوزه علمیه قم | سطح 3- گنجی | مشاور | به عنوان مشاور- دفاع اسفند 92با امتیاز 5/19 |
2. | واقع گرایی قصص قرآن | حوزه/ ارشد | محمدهادی نظیری | مشاور | شروع از 1391 به دفاع:21/8/92 ارشد |
3. | امامت از صحیفه سجادیه | حوزه/ارشد | جواد واحدی | مشاور | شروع 92
دفاع 94 |
4. | ادراکات اعتبار علامه به عنوان معقول جدید | دانشگاه تهران، پردیس فارابی/ ارشد | زینب یوسف زاده | داور | دفاع 7/4/94
|
5. | بررسی میزان اعتبار برهان غایتشناختی | دانشگاه تهران، پردیس فارابی/ دکتری | سیدجابر موسوی راد | داور | دفاع 7/10/94
|
6. | منطق فهم دین از منظر شهید مطهری و استاد مصباح | دانشگاه باقرالعلوم-ارشد | کارشناسی ارشد- آقای محمد حسین ابراهیمیفر | مشاور | شروع1391
دفاع تیر 95 با امتیاز 19 |
7. | رابطه حق و تکلیف | دانشگاه معارف | ارشد- خانم سالاری | راهنما | دفاع 13/10/95 |
8. | معنا و امکان فلسفه دین اسلامی | پردیس فارابی | ارشد-کرباسیزاده | مشاور | دفاع |
9. | نقد دیدگاه ابوزید در حوزه وحی | دانشگاه معارف | ارشد- خانم نظری | مشاور | در حال نگارش |
10. | و…. |
- مصاحبت تحقیقات (راهنمایی، مشاوره و نظارت)
ردیف | عنوان تحقیق | نوع مصاحبت | دانشگاه یا مؤسسه مربوط | سال | توضیحات |
1 | فلسفه علوم انسانی | ناظر | وزارت علوم-صندویق حمایت از پژوهشگران | 1396 | طرح دکتر رفیعی آتانی |
2 | نقد و بررسی مکتب تفکیک از دیدگاه روایات | ناظر | وزارت علوم-صندویق حمایت از پژوهشگران | 1397 | طرح دکتر قراملکی |
3 |
- ارزیابی تحقیقات و آثار
فایل پیوست (جدول ارزیابیها)
ارزیابی بیش صد مقاله پژوهشی و دهها طرح، کتاب و تحقیق و….
- سایر موارد:
1- سال ورود به حوزه علمیه بابل 1364
2- سال ورود به حوزه علمیه قم 1371
3- پایان سطح در سال 1370
4- بیش از ده سال سابقه شرکت مستمر در دروس خارج فقه و اصول
5- دارای مدرک سطح چهار در رشته تخصصی علم کلام از مؤسسه امام صادق«ع» که رساله علمی تحت عنوان «مبانی کلامی فهم دین» در تاریخ 16/12/1386با امتیاز 50/18 دفاع شده و در سال1388 در جشنواره کتاب سال حوزه به عنوان اثر برگزیده، معرفی شده است.
6- کارشناسی ارشد در رشته فلسفه از دانشگاه قم (رساله علمی تحت عنوان «بررسی تطبیقی مسأله یقین در اندیشه اسلامی و فلسفه معاصر غرب» در تاریخ3/6/1382با امتیاز 19 دفاع شده است.)
7- دارای گواهی نامه شرکت در کارگاه آموزشی روش تدریس
8- شرکت در کارگاه های روش ارزشیابی
9- شرکت در کارگاه تربیت مربی روش تحقیق(مرکز جهانی علوم اسلامی)
10- دارای گواهی نامه دوره مهارت های هفتگانه کامپیوتر(دوره ICDL)
11- گذراندن دوره های دو ساله مکالمه عربی در دانشگاه باقرالعلوم قم
12- گذراندن دوره های دو ساله زبان انگلیسی در دانشگاه باقرالعلوم قم
13 – دارای مجوز تدریس از نهاد رهبری در دانشگاهها (گرایش هاي: * مباني نظری اسلام(دروس اندیشه1-2، انسان شناسی و حقوق اجتماعی و سیاسی) * اخلاق اسلامی(دروس فلسفه اخلاق ، مبانی و مفاهیم، آیین زندگی و عرفان عملي)
14- ارزشیابی حضوری از استادان معارف اسلامی به مدت 8 سال در اغلب دانشگاه های کشور(از سال76تا84)
15- ارزیابی و بررسی کتب، منابع و جزوات درسی مرتبط با دروس معارف اسلامی(معاونت امور اساتید)
16- ارزیابی کارگاه های روش تدریس و روش تحقیق
17- مسئول واحد مطالعات در اداره ارزشیابی معاونت امور اساتید نهاد رهبری در دانشگاه ها (8 سال)
18 – مسئول واحد تحلیل و بررسی در اداره ارزشیابی معاونت امور اساتید(از سال 1386 تا 1388)
19- ارائه کارگاه های روش ارزشیابی استادان(اداره ارزشیابی معاونت امور اساتید نهاد رهبری در دانشگاه ها)