ساجدی: رایزنی قطب علمی فلسفه دین پژوهشگاه با دانشگاه‌ها برای آزاداندیشی

به گزارش اداره روابط عمومی و اطلاع‌رسانی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، حجت‌الاسلام دکتر ابوالفضل ساجدی مدیر قطب علمی فلسفه دین پژوهشگاه در گفت‌وگو با شبستان درباره برنامه های در دست انجامِ قطب علمی فلسفه دین، اظهار کرد: رایزنی با دانشگاه های آزاد اسلامی، خواجه نصیر و صنعتی شریف برای برگزاری نشست ها و گفت وگوهای علمی ازجمله این برنامه ها است، چنان که در گذشته همایش های مشابه با همکاری قطب در دانشگاه تهران و نیز مراکز پژوهشی قم برگزار شده است.

مدیر قطب علمی فلسفه دین پژوهشگاه تصریح کرد: یکی از عرصه های فعالیت قطب برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی، نقد و نظریه‌پردازی است، چراکه یکی از بهترین فرصت‌ها برای بررسی اندیشه‌های نو در کرسی‌های آزاداندیشی است. از این رو، درصدد هستیم در سایه همکاری و تعامل با دانشگاه‌ها برای برپایی این کرسی‌ها در فضای دانشگاه زمینه‌سازی کنیم.

حجت‌الاسلام دکتر ساجدی درباره دیگر برنامه‌های قطب در آینده نزدیک بیان کرد: برگزاری همایش بزرگداشت مقام بین المللی «پروفسور لگنهاوزن»، فیلسوف دین آمریکایی که سال‌ها در ایران زندگی کرده و ارتباطات بسیاری با خارج از کشور دارد نیز توسط قطب علمی فلسفه دین دنبال می‌شود.

وی با تاکید بر لزوم نیازسنجی و اولویت‌یابی پژوهشی در حوزه فلسفه دین، بیان کرد: به منظور توجه به این ضرورت، قطب فهرستی از اولویت‌های تحقیقاتی را تهیه کرده که به زودی در قالب کتاب منتشر می‌شود و قرار است در مقام هدایت پایان نامه‌هایی که در زمینه فلسفه دین نگاشته می‌شود، برآید. این فهرست در هر یک از زیرمجموعه‌های فلسفه دین عناوین جزئی و کارگشا را اولویت سنجی کرده و می‌کوشد تا تحقیقات را به سمت فلسفه اسلامی و گره گشایی این عرصه سوق دهد.

مدیر قطب علمی فلسفه دین پژوهشگاه اعلام کرد: همچنین، قرار است در تعامل با حوزه‌های علمیه، سرفصل‌های پژوهشی برای نخبگان حوزوی تهیه و عرضه شود تا تحقیقات آنها نیز بر اساس اولویت‌های فلسفه دین انجام شود.

وی با بیان اینکه قطب علمی فلسفه دین به طور کلی در مقام تعامل و ارتباط با مراکز مختلف آموزشی و پژوهشی حوزه و دانشگاه در زمینه فلسفه اسلامی است، ابراز کرد: در این راستا با استادان و نخبگان مستقیم و غیرمستقیم در تعامل هستیم و تلاش داریم در سایه این تعامل به فهم درست اندیشه های مغرب زمین دست یافته و درصدد نقد و ارزیابی آنها و تدوین فلسفه دین اسلامی و پاسخ به پرسش‌های جدید کلامی اعتقادی برآییم.

ساجدی تاکید کرد: علاوه بر این، در مقام نظریه‌پردازی در قلمروی دین رابطه دین با علوم انسانی، مناسبات دین با عقل و عرفان، مدرنیته، اخلاق و معنویت، علوم طبیعی، منطق و … فهم تحقیقاتی را در ساحات پژوهشی و ترویجی در دست داریم و همایش‌هایی را برگزار می‌کنیم.

وی اضافه کرد: به نظر می‌رسد جامعه نوپای اسلامی در ایران و کشورهای همسایه با پرسش های جدید مواجه است که باید با شناخت جهان جدید پاسخ داده شود و متکی بر روش صحیح تحقیق در متون اسلامی و مبانی فلسفی کلامی و تحلیل درست گزاره های بنیادین اعتقادی باشد.

ساجدی در پایان خاطرنشان کرد: در راستای اهداف و وظایف، قطب علمی فلسفه دین با همکاری رسانه ملی در ماه مبارک رمضان برنامه «گستره شریعت» را روی آنتن برد که با استقبال مواجه شد و در فهرست برنامه‌های منتخب مناسبتی شبکه چهار سیما قرار گرفت.