بهشت هم اکنون وجود دارد یا در قیامت ایجاد خواهد شد؟

برای بهشتیان غرفه‌هایی است که نهرها از زیر آن روان است؛ امیرالمؤمنین(ع) از پیامبر اکرم(ص) پرسید این غرفه‌ها از چه بنا شده است؟ رسول خدا(ص) فرمود: این غرفه‌ها را حق‌تعالی از درّ و یاقوت ساخته، سقف‌های آن‌ها از طلاست و با نقره به هم متصل و مستحکم گشته است. فرش‌های آن بالا آمده و برخی روی برخی افتاده است. لایه‌های این فرش‌ها از مشک، عنبر و کافور است. وقتی مؤمن به جایگاه‌هایش در بهشت وارد گردد تاج کرامت و بزرگی بر سر او گذاشته می‌شود، لباس‌های طلا و نقره بافت پوشیده و درّ و یاقوت زینت‌بخش تاج او خواهد بود… متن شیرینی که خواندید برگرفته از کتاب «زندگی در بهشت» جدیدترین اثر حجت الاسلام والمسلمین شاکرین عضو هیت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی بود. فرصتی دست داده است تا به بهانه ایام ماه مبارک رمضان در یادداشت هایی با این کتاب ارزشمند بیشتر آشنا شویم...

یادداشت دوم
بهشت هم اکنون وجود دارد یا در قیامت ایجاد خواهد شد؟
نوشتاری از حجت الاسلام والمسلمین حمیدرضا شاکرین عضو هیات علمی گروه منطق فهم دین پژوهشگاه برگرفته از کتاب ارزشمند «زندگی در بهشت»

آیات و روایات فراوانی دلالت دارد که بهشت و دوزخ هم اکنون موجود است. از همین رو شیخ مفید (رحمه‏الله) می‏نویسد: «بهشت و دوزخ آفریده شده است. اخبار در این‏باره موجود ، و اجماع و اتفاق نیز مؤید مطلب است.».   و اینک مروری بر آیاتی چند از قرآن مجید در این باره:

  1. “و پیامبر (ص) بار دیگر جبرئیل را ، در نزد سدره المنتهی مشاهده کرد، نزد آن سدره بهشتی است که جایگاه تقواپیشگان است.”

در رابطه با آیه فوق پیامبر(ص) فرمود: شبانه مرا به آسمان بردند و به سدره المنتهی رسیدم…، همینکه فرشتگان مرا دیدند خوش آمد گفتند. آن گاه آوای لرزش نسیم سدره و حرکت درهای بهشت را که از شدّت شادمانی در اهتزاز بود می‏شنیدم و شنیدم که بهشت‏ها برای دیدار علی، فاطمه، حسن و حسین (علیهم‏السلام) ابراز اشتیاق می‏کردند.

  1. “بپرهیزید از آتشی که آتش زنه آن مردم بدکار و سنگ‏های خاراست که برای کافران مهیا شده است.”

در این آیه کلمه (أُعدّتْ = مهیا شده) فعل‏ماضی است و ظهور در تحقق کنونی دوزخ دارد و نشانه مخلوق بالفعل بودن آن است.  از طرف دیگر از این جهت فرقی بین بهشت و دوزخ نیست و قرآن درباره آن می‏فرماید: (أعدّت للمتّقین)؛ بهشت برای پارسایان مهیا شده است.   بنابراین بهشت نیز هم‏اکنون موجود است.

  1. “نه چنین است که می‏پندارید! اگر علم الیقین می‏داشتید حتماً دوزخ را می‏دیدید، آنگاه به چشم یقین مشاهده می‏کردید!”

این آیات از مشاهده پذیر بودن دوزخ برای اصحاب یقین خبر می¬دهد، در حالیکه اگر دوزخ یا بهشت وجود نمی‏داشت و آفریده نشده بود دیدنی نبود. در این باره ماجرای حارثه بن مالک بن نعمان انصاری خواندنی است. او خدمت رسول گرامی اسلام (ص) رسید و عرض کرد: « گویی هم اکنون اهل بهشت را می‏بینم که به دیدار یکدیگر می‏روند و فریاد اهل دوزخ را در آتش جهنّم می‏شنوم. پیامبر (ص)  فرمود: این بنده‏ای است که خدا دلش را به نور ایمان منوّر ساخته است…»  و

از روایاتی که درباره بهشت وارد شده نیز علم قطعی به خلقت کنونی آنها حاصل می‏شود. اکنون به جهت اختصار چند نمونه¬ از آنها مرور می¬شود:

  1. پیامبر (ص) فرمود چون وارد بهشت شدم فرشتگانی دیدم که به ساختن قصرهایی مشغول بودند. در این میان گاهی از کار بازمی‏ایستادند. راز آن را جویا شدم. گفتند: تا این که نفقه (مصالح) برسد. گفتم نفقه چیست؟ گفتند: گفتار مؤمن: «سبحان الله والحمدلله ولا إله إلّا الله والله اکبر». هرگاه مؤمن این ذکر را ادامه دهد، ما مشغول ساختن می‏شویم و آن‏گاه که متوقّف شود ما از ساختن دست می‏کشیم.
  2. امام صادق (ع) می‏فرماید: به سه چیز گوش شنوا عطا شده است: بهشت، جهنّم و حورالعین. هنگامی که بنده خدا نماز گذارد و گوید: «ألّلهمّ أعتقنى من النّار وأدخلنى الجنّه وزوّجنى من الحور العین» آتش گوید: پروردگارا بنده‏ات خواستار رهایی از من است، او را آزاد کن. بهشت گوید: پروردگارا بنده‏ات خواستار سکونت در من است، در من جایش ده. حوریان گویند: پروردگارا بنده‏ات خواستگار من است، مرا به تزویج وی درآور… این حدیث به روشنی خلقت کنونی بهشت، دوزخ و حورالعین را بیان می‏کند.
  3. هروی می¬گوید: به امام رضا (ع) عرض کردم: از بهشت و دوزخ به من خبر دهید که آیا این دو امروز آفریده شده است؟ زیرا گروهی می‏گویند: این دو هنوز آفریده نشده و در آینده آفریده می‏شود. فرمود: آنان از ما نیستند و ما از آنان نیستیم. کسی که انکار آفرینش بهشت و دوزخ کند پیامبر (ص) و ما را تکذیب کرده و از ولایت ما چیزی نپذیرفته و در دوزخ جاودان خواهد بود؛ زیرا خداوند فرمود: (هذه جهنّم الّتی یکذّب بها المجرمون یطوفون بینها وبین حمیم ان) و پیامبر (ص) فرمود: چون مرا به آسمان عروج دادند جبرئیل دست مرا گرفت و به بهشت وارد کرد و از رطب بهشت به من داده خوردم. آن خرمای بهشتی در صلب من نطفه‏ای شد که چون به زمین هبوط کردم با خدیجه هم‏بستر شدم و او به فاطمه (علیهاالسلام) باردار شد. بنابراین، فاطمه حوری بهشتی است در قالب انسان. هرگاه که به بوی بهشت اشتیاق می‏ورزم بوی دخترم فاطمه را استشمام می‏کنم.

با توجه به آنچه گذشت متکلّم عالی قدر شیخ مفید (ره) می‏گوید: «بهشت و دوزخ آفریده شده است. اخبار در این‏باره موجود است، و اجماع و اتفاق نیز مؤید مطلب است.»