نخستین نشست هم اندیشی علم دینی با حضور پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در مشهد مقدس برگزار شد

به گزارش اداره روابط عمومی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، نخستین نشست هم اندیشی علم دینی با حضور نمایندگان موسسات پژوهشی فعال در عرصه علم دینی چهارشنبه و پنج‌شنبه مورخ ۹ و ۱۰ اسفندماه جاری در بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی و در جوار حرم حضرت علی بن موسی الرضا علیه السلام، در شهر مقدس مشهد برگزار شد.

دکتر رمضان علی‌تبار نماینده پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در «نشست هم‌اندیشی علم دینی» اظهار داشت: خلاهایی ناظر به مبانی، فلسفه و منطق و روش و محتوا در دنیای مدرن است؛ پژوهشگاه، ضرورتهایی تشخیص داده که شامل ضرورت استخراج و تدوین فلسفه و مبانی علوم انسانی اسلامی از منابع دینی اسلامی می‌شود.

وی درباره ضرورت تولید و تدوین منطق و روش‌شناسی علوم انسانی اسلامی گفت: ضرورت تولید قضایا و گزاره‌های علوم انسانی و به تبع آن تولید رشته‌های علوم انسانی اسلامی وجود دارد، می‌گویند سی سال است که علمی تولید نشده در حالی‌که تولید شده، مثلا نظریه ولایت فقیه که دولت و قوا بر اساس آن حرکت می‌کند، نظریه علمی است.

نماینده پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: داوری‌های غیر فیلسوفانه در مورد علم دینی مثل اینکه امکان علم دینی وجود ندارد، غیر علمی و شعاری است، تولید نظریات در این پژوهشگاه در موضوعاتی مثل  عدالت پژوهی، بحث خانواده واقع شده است.

وی در ادامه تصریح کرد: تولید علم دینی فرآیندی است که نباید انتظار داشت در سی یا چهل سال محقق شود، نظریات مختلفی تولید شده است، ۱۰ تا ۱۵ کتاب در موضوع علم دینی تولید شده و مباحثی مثل معرفت شناسی و در حوزه های اقتصاد و حقوق که محصولات علم دینی هستند حدود هزار اثر و مقالات بسیاری تولید شده است.

علی‌تبار در بخش دیگر سخنان خود بر ضرورت طراحی سرفصل‌های مقاطع مختلف (کارشناسی، ارشد و دکتری) برای رشته‌های مختلف علوم انسانی و همکاری با شورای تحول علوم انسانی تاکید کرد.

وی در تشریح ماموریت‌های پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، گفت: «طراحی و تولید معرفت دینی، علم دینی و علوم انسانی»، «تبیین کامل گفتمان مجدد و طراحی جامع الگوهای روزآمد نظام‌های رفتاری مورد نیاز حکومت اسلامی(سیاست، قضا، اقتصاد، اخلاق، مدیریت، محیط زیست، …)»، «گفتمان فکری نقاد و رقیب گفتمان‌های معارض جهانی در حوزۀ معرفت دینی، علم دینی و علوم انسانی»، «تامین نیاز‌های فکری فرهنگی طبقات نخبۀ دانشگاهی، حوزوی، مدیریتی و جوان کشور، و بزرگترین پشتیبانی از دستگاه‌های فرهنگی صفی» و «تربیت نیروی علمی مورد نیاز در حوزه علوم انسانی اسلامی» از مهمترین این اقدامات است.

در خلال این هم اندیشی نمایشگاهی از آثار و دستاوردهای مراکز پژوهشی با موضوع علم دینی و علوم انسانی اسلامی برگزار شد که مورد توجه اصحاب رسانه و علاقمندان قرار گرفت.