کتاب پرسمان دین‌شناخت منتشر شد

به گزارش اداره روابط عمومی و اطلاع رسانی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، کتاب پرسمان دین‌شناخت اثر حجت‌الاسلام دکتر حمیدرضا شاکرین در گروه قطب علمی فلسفه دین پژوهشکده حکمت و دین‌پژوهی پژوهشگاه و توسط سازمان انتشارات پژوهشگاه به زیور طبع آراسته شد.

عصر حاضر مجال ظهور و بروز پرشتاب آراء و نگره‌­هایی است که مواجهه به­‌هنگام، دقیق و علمی با آن‌ها ارتقاء معرفتی مبارکی را نوید داده؛ در مقابل هرگونه کم‌کاری و فرصت‌سوزی خلأها و آسیب‌های بنیادینی را در اندیشه و معرفت دینی سبب می‌­شود. کتاب پیش­‌رو برآن است تا چندى از بنیادى‌ترین پرسش­‌هاى پربسامد دین‌­شناختی مانند چیستی، چرایی، گستره و کارکرد دین؛ زبان دین؛ وحی و تجربه دینی، رابطه دین با علم، اخلاق و پیشرفت؛ آموزه نجات و حقانیت و… را باز کاود.
طرح ارزشمند ضیافت اندیشه استادان معظم دانشگاه‌ها فرصتی مغتنم پدید آورد تا معارف بنیادین دینی در میان شماری از برجسته­‌ترین شخصیت‌های علمی کشور بحث و گفتگو شده؛ جدیدترین آراء و اندیشه­‌ها در این زمینه را به بررسی و بازخوانی فراخواند. اثر حاضر یکی از نتایج این گفت‌وگوها و تعاملات است که چندی از مباحث دین­‌شناختی را با رصد نوآمدترین نگره‌­ها به بحث می­‌نشیند…

در بخشی از مقدمه این کتاب آمده است:

بحث‌های دین‌شناختی و مطالعه‌های دین‌پژوهانه گستره وسیع و ادبیات فراخ‌دامنی را پوشش می‌دهد. افزون بر بحث‌های الهیاتی و کلامی، در قرن‌های اخیر به‌ویژه در جهان غرب، فلسفه دین و مطالعه‌های علمی دین در زمینه‌هایی چون مردم‌شناسی دینی، تاریخ ادیان، دین‌شناسی تطبیقی، جامعه‌شناسی دین و روان‌شناسی دین سامان یافته و به‌سرعت درحال گسترش است. مطالعه‌های یادشده در مواردی فاقد جهت‌گیری بر له یا علیه دین و گاه دربرگیرنده جهت‌گیری یا نتیجه‌های سوگیرانه است و برون‌دادهایی درجهت دفاع و تقویت دین یا مخالفت با آن را پی گرفته و مسائل و پرسش‌هایی را فراروی عالمان دینی قرار می‌دهد که نیازمند بررسی و پاسخ‌هایی درخور است. شایان گفت است که غالب این‌گونه مطالعه‌ها در فضای غرب مسیحی دنبال شده و درک مسیحی و کلیسایی از دین، بن‌مایه نگاه دین‌شناختی باحثان و نظریه‌پردازان این حوزه را تشکیل می‌دهد.

در ایران نیز کم‌وبیش این سنخ بحث‌ها مطرح‌شده؛ اما بیشتر بحث‌های نوپدید در فضای کلام جدید و فلسفه دین دنبال می‌شود. شماری از آثاری که در این فضا نگاشته شده، عبارت‌اند از: مسائل جدید کلامی و فلسفه دین، (۳جلد) نگاشته عبدالحسین خسروپناه؛ گفتا‌رها‌یی در مطا‌لعه دین‌: مقا‌لات و اشا‌راتی دربا‌ره جغرافیا‌ی فرهنگ دینی (جستا‌ری در مطا‌لعه تطبیقی الهیا‌ت، ادیا‌ن، فلسفه و عرفا‌ن با رویکرد دینی‌) نگاشته حسین زحمتکش (فرها‌ن‌)؛ فلسفه دین و کلام جدید نگاشته محمدصفر جبرئیلی؛ فلسفه دین: معیار ارزیابی عقاید دینی نگاشته محمد حسین زاده؛ فلسفه دین نگاشته علی‌اکبر رشاد و… . کتاب‌شناسی‌هایی نیز دراین‌باره منتشر شده مانند: کتا‌ب‌‌شناسی توصیفی کلام جدید ـ فلسفه دین نگاشته مهدی کمپا‌نی و مجتبی طوبا‌یی و مجله‌هایی نیز در گسترش ادبیات این حوزه نقش‌آفرین هستند ازجمله فصلنامه علمی ـ پژوهشی فلسفه دین، دانشگاه تهران، پردیس قم. صدها کتاب و مقاله دیگر نیز به‌طور خاص برخی از مسائل این حوزه را رصد کرده‌اند. طبیعی است هریک از این آثار متناسب با مخاطبان خاص و کاربرد خاص و متناسب با مسائل جاری در زمان تولید اثر پدید آمده و مسائل پسین را بر عهده تحقیق‌های بعدی نهاده‌اند. تحقیق پیش‌رو نیز جامعه محترم دانشگاهی را مخاطب قرار داده و بنا دارد در میان بحث‌های خود توجه جدی به مسائلی داشته باشد که برای نخستین‌بار تن به تحقیق سپرده یا پاسخی نو بر تحقیقات پیشین می‌افزاید و در خدمت جویندگان معرفت قرار می‌گیرد.

کتاب پرسمان دین‌شناخت اثر حجت‌الاسلام دکتر حمیدرضا شاکرین، با قیمت ۱۹۵۰۰۰ تومان راهی بازار نشر شد.

علاقمندان جهت تهیه کتاب و یا اطلاعات تکمیلی می‌توانند به وبگاه رسمی سازمان انتشارات پژوهشگاه به نشانی: www.poiict.ir مراجعه کنند.