کربلا مصباحی است که تاریکی‌ها را پاک می‌کند

به گزارش اداره روابط عمومی و اطلاع رسانی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، به نقل از خبرنگار شبستان، مراسم اختتامیه چهاردهمین سوگواره هنر عاشورایی بهمن‌ماه جاری به همراه تقدیر از برگزیدگان و افتتاح نمایشگاه مجازی آثار فاخر در تماشاخانه مهر حوزه هنری برگزار شد.

عبدالحمید قدیریان، داور و دبیر بخش نقاشی چهاردهمین سوگواره هنر عاشورایی در این مراسم گفت: سوگواره هنر عاشورایی یک سلسله تکاملی داشته و تلاش شده است تا جایی که می تواند از فضای فرهنگی عاشورا استفاده کند و جوانان را به بهانه آثار هنری با فضای عاشورا آشنا کند.

این هنرمند با بیان اینکه هدف اصلی سوگواره هنر عاشورایی انتقال مفاهیم عاشورایی به بهانه تولید آثار مفهومی است، عنوان کرد: هنرمندان فضای پر معنا و والای عاشورا را در آثار خود منعکس می کنند و به نور و صفات عاشورایی مبتلا می شوند.

وی با اشاره به اینکه سوگواره هنر عاشورایی به دلایل مختلف به تعویق افتاد، بیان کرد: درست است که با تغییر ضربه ای به این سوگواره خورد اما اتفاق میمونی هم رقم خورد. اینکه این فتنه ها ما را بیدار می کند و چنین وقایعی بدون اراده الهی نمی تواند بیفتد. خدا رشد دهنده همه بشریت است و دوست دارد از مواهب فرهنگ دینی و عقبه تاریخی بیشتر بهره مند شویم.

بر اساس این گزارش، دکتر محمد سنگری در این مراسم با اشاره به اینکه جرداق مسیحی ۲۲۰ بار نهج البلاغه را خوانده است، گفت: جرداق مسیحی گفته است که انسان ها در مواجهه با حوادث به سه دسته تقسیم می شوند. دسته اول انسان های حادثه گریز هستند که فاجعه به بار می آورند. دسته دوم کسانی هستند که حادثه را می پذیرند، آن را حل می کنند و شکیبایی می ورزند. دسته سوم در افق فراتری قرار می گیرند و در اینجا جرداق به حضرت علی (ع) و حضرت زینب (س) اشاره می کند. دسته سوم واقعه آفرین هستند. این افراد جهان تازه ای را می گشایند.

این نویسنده اظهار داشت: حضرت زینب (س) حادثه آفرید. بنده یک کتاب در مورد فاطمه صغری نوشتم. از ایشان نقل شده است که دشمنان در کربلا با نیزه به ما می زدند و ما بیهوش می شدیم و وقتی بیدار می شدیم می دیدیم چیزی نداریم و آنها غارتگری کردند.

سنگری با بیان اینکه منظرهای گوناگونی می شود به کربلا باز کرد، افزود: نگاه های مختلفی به عاشورا می توان داشت. نگاه اول سوگ و روضه و مرثیه است که عمدتا ما این نگاه را داریم. نگاه دوم حماسی است و نگاه سوم عبرت است. بنده ۵۶۷ درس از عاشورا استخراج کردم. باور کنید که کربلا مصباح است و می توان تاریکی ها را با چراغ کربلا پاک کرد. ضلع چهارم کربلا عرفان کربلا است که همچنان ناگفته و ناشناخته باقی مانده است.

در پایان این مراسم از برگزیدگان و شایستگان تقدیر با لوح، تندیس و جوایز نقدی تجلیل به عمل آمد.