کتاب سلفی‌گرایی عوامل و پیامدهای سیاسی منتشر شد

به گزارش اداره روابط عمومی و اطلاع رسانی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، کتاب سلفی‌گرایی عوامل و پیامدهای سیاسی اثر ارزشمند حجت‌الاسلام والمسلمین محمد ملک‌زاده عضو هیات علمی گروه سیاست پژوهشگاه منتشر شد.

پدیده سلفی‌گری از ابتدا تاکنون چهار مرحله پیدایش، بلوغ، تحمیل و تثبیت و مرحله ظهور سلفی‌گری جدید با تبدیل شدن به ایدئولوژی انقلابی در عصر حاضر را پشت سر نهاده است. با توجه به این، گرچه اساس سلفیه و سلفی‌گری پدیده‌ای نوظهور نیست اما به دلیل آن که این پدیده در طول تاریخ با فراز و نشیب‌هایی همراه بوده است، امروزه می‌توان ماهیت سلفی‌گری را متفاوت از گذشته مورد مطالعه و بررسی قرار داد. مسلماً در هیچ دوره‌ای تا به امروز، به ویژه از مرحله تحمیل عقاید وهابیت تاکنون، پدیده سلفی‌گری تا به این حد ماهیت و جنبه سیاسی پیدا نکرده و در عرصه جهانی تأثیرگذار نبوده است. زیرا در حال حاضر این تفکر به رغم برخورداری از آموزه‌های غیر عقلانی، خشن و افراط‌گرایانه و مخالفت گسترده علمای مذاهب اسلامی، در مراحل و مقاطع گوناگون متأسفانه توانسته است در بخش‌های وسیعی از سرزمین‌های اسلامی و سایر مناطق جهان گسترش یابد.

در بخشی از مقدمه این کتاب آمده است:

جهان اسلام در دورۀ معاصر شاهد ظهور جریانات انحرافی گوناگونی است که با انتساب خود به دین اسلام، زمینۀ گسترش اختلافات و تهدیدات امنیتی فراوانی را به وجود آورده است و صلح و امنیت جامعۀ بشری را در تمام سطوح منطقه‌ای و بین‌المللی، به‌ویژه در گسترۀ جوامع اسلامی، تهدید کرده است. از جملۀ این جریانات در دهه‌های اخیر جریان سلفی تکفیری است که از یک‌سو، به عنوان جریان مخالف با مدرنیسم و تمدن غربی و از سوی دیگر، مخالف با مذاهب اسلامی، اهمیت یافته و در نقاط مختلف جهان اسلام نفوذ خود را گسترش داده است. در حال حاضر، این تفکر، به رغم برخورداری از آموزه‌های غیرعقلانی، خشن و افراط‌گرایانه و مخالفت گستردۀ علمای مذاهب اسلامی، متأسفانه توانسته است در مراحل و مقاطع گوناگون در بخش‌های وسیعی از سرزمین‌های اسلامی و سایر مناطق جهان گسترش یابد. با توجه به این، ضرورت‌های چندی را می‌توان برای اجرای این تحقیق برشمرد:

  1. وجود جریان‌های متنوع و گوناگون فکری ـ اعتقادی منتسب به دین اسلام همواره یکی از بزرگ‌ترین آسیب‌ها برای مبانی اصیل اعتقادی جوامع اسلامی بوده است. امروزه، با گسترش تکنولوژی ارتباطات، این آسیب بیش از گذشته موجودیت اسلام اصیل را تهدید می‌کند. برای مقابله با این تهدید، آشنایی با این جریانات و مبانی فکری و اعتقادی آنان، به عنوان نخستین گام، حائز اهمیت است.
  2. امروزه، جریان‌های سلفی تکفیری یکی از خطرناک‌ترین و در عین حال قدرتمندترین دشمنان اسلام و تشیع در جهان اسلام به شمار می‌آیند. افکار و عقاید این جریان گرچه دارای اتقان و استحکامی نیست، اما به دلیل حمایت کانون‌های قدرت و برخورداری از منابع مالی و تبلیغاتی گسترده، تهدیدی بالفعل برای جهان اسلام به حساب می‌آید. از این رو، شناسایی دقیق این جریان برای مقابله با تهدیدات گستردۀ آن در کشورهای اسلامی ضرورتی انکارناپذیر است.
  3. امروزه، فعالیت‌های تبلیغی جریان سلفیه و تهدیدات گروه‌های تکفیری در منطقه و جهان و حتی در داخل مرزهای جمهوری اسلامی ایران، به رغم شکست‌های پی‌درپی آنان در سوریهو عراقو مناطق دیگر، گسترش یافته است که این امر ضرورت مقابله با این جریان و پاسخ به شبهات آنان را، به‌ویژه در راستای پاسداری از حریم تشیع، دوچندان کرده است. در این زمینه، گرچه در سال‌های گذشته، به‌ویژه پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، تلاش‌های قابل‌تقدیری شده است، اما به دلیل گستردگی و پیچیدگی این هجمه، هنوز به‌درستی نمی‌توان ادعای انجام تحقیقات کافی و جامع در این زمینه را کرد. امروزه جوانان جمهوری اسلامی به طور ویژه هدف بیش‌ترین شبهات دشمنان اهل‌بیت: قرار گرفته‌اند که در صورت عدم پاسخ مناسب و کسب آگاهی بیش‌تر نسبت به این جریان، چه بسا در دام توطئه‌های دشمنان گرفتار شوند. این مسائل ضرورت شناخت، تبیین، توصیف و تحلیل این جریانات انحرافی را به منظور مواجهۀ صحیح و برخورد کارشناسانه با آنان آشکارتر می‌کند.

کتاب سلفی‌گرایی عوامل و پیامدهای سیاسی اثر ارزشمند حجت‌الاسلام والمسلمین محمد ملک‌زاده با قیمت ۷۹۰۰۰ تومان راهی بازار نشر شد.

علاقمندان جهت تهیه کتاب و یا اطلاعات تکمیلی می‌توانند به وبگاه رسمی سازمان انتشارات پژوهشگاه به نشانی: www.poiict.ir مراجعه کنند.