بازخوانی بیانات مقام معظم رهبری در جمع اعضای پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی

هفته پژوهش بهانه خوبی برای بازخوانی بیانات مقام عظمای ولایت حضرت آیت الله خامنه ای در جمع اعضای پژوهشگاه و بیان مطالبات به حق ایشان از اساتید پژوهشگاه است. 16 شهریور ماه سال 1383 آیت الله علی اکبر رشاد همراه با جمعی از مدیران و اعضای هیات علمی پژوهشگاه ضمن دیدار با مقام معظم رهبری مطالبات ایشان را در زمینه اولویت های پژوهشی پذیرا بودند. متن زیر عینا از سایت مقام معظم رهبری باز نشر می گردد.

به گزارش اداره روابط عمومی و اطلاع رسانی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح روز ۱۶ شهریورماه سال ۱۳۸۳ در دیدار مسئولان و اعضای هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه‌ی اسلامی، مهم‌ترین نیاز در عرصه‌ی معارف دینی را عمق و کیفیت‌بخشیدن به تحقیقات علمی و پاسخ‌گویی به نیازهای روز جامعه دانستند.
ایشان ضمن قدردانی از تلاش‌های علمی این پژوهشگاه، با اشاره به نیروهای مستعد در کشور و ظهور فضلاء و اندیشمندان جوان خاطرنشان کردند: در زمینه‌ی معارف دینی، ضمن بازشناسی این معارف، باید به شبهات و پرسش‌های مختلف پاسخ‌گویی شود و تحقیقات علمی در این خصوص نیز متناسب با نیازهای جامعه باشد.


رهبر معظم انقلاب با تأکید بر این‌که باید دامنه‌ی معرفت دینی گسترش یابد، افزودند: امروز با توجه به پیشرفت بشر در عرصه‌ی ارتباطات، افکار و حرف‌های جدید -اعم از صحیح و غیر صحیح- در کوتاه‌ترین زمان در اختیار مخاطب قرار می‌گیرد، لذا باید در خصوص تولید معارف دینی جدید تلاش مضاعفی صورت گیرد.
ایشان همچنین بر لزوم نقد اندیشه‌های جدید و مواجهه‌ی علمی بهنگام با افکار جدید تأکید کردند.

در ابتدای این دیدار، آیت الله علی اکبر رشاد -رئیس و موسس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه‌ی اسلامی- ضمن ارائه‌ی گزارش از فعالیت‌ها و تحقیقات علمی این پژوهشگاه، با اشاره به ۴۵۰ تحقیق علمی که ۳۷۶ عنوان آن چاپ شده است و همچنین انتشار ۶ فصل‌نامه‌ی تخصصی گفت: بازآرایی و ساماندهی معارف دینی به زبان روز، اهتمام به نوآوری و نظریه‌پردازی در اندیشه‌ی دینی، پاسخ به شبهات نسل جوان و مطالعه‌ی تطبیقی آراء مکاتب و نقد علمی آن‌ها، از جمله اهداف پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه‌ی اسلامی است.