به گزارش اداره روابط عمومی و اطلاع رسانی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، به نقل از رادیو گفتوگو، دکتر فرشاد مهدیپور رئیس پژوهشکده فرهنگ و مطالعات اجتماعی پژوهشگاه در برنامه “گفتگوی فرهنگی” با موضوع بررسی وضعیت فعالیتهای فرهنگی در شرایط کرونایی با حضور در استودیوی پخش رادیو گفتوگو، این دوران را آزمونی همگانی دانست که باید در آن موفق شد و تصریح کرد: پذیرفته شدن در این آزمون سرنوشت ساز به نوعی برای همه جهان موضوعیت یافته اما برخلاف نظراتی که پیش از این داشتیم حالا با این باور که تخمینی برای پایان شرایط کرونایی نداریم و این وضعیت پایدار است و برخی رفتارها و فرهنگ و شرایط زیستی به دوران پیش از کرونا باز نمیگردد، پس در این شرایط تعریفهای فرهنگی تغییر میکند.
وی افزود: با تغییر سبک زندگی و مصرف فرهنگی در این شرایط نزدیک به ۸۰ درصد مصرف فرهنگی دیداری – شنیداری مردم بین تلویزیون، دیدن فیلم و ماهواره تقسیم شده است و یا در سبد خانوار تغییراتی ایجاد شده و سرکه و ماسک و مواد ضدعفونی و…. اضافه شده است که این تغییرات فرهنگی ناشی از شرایط کرونا با آزمون و خطا میتواند ادامه داشته باشد.
دکتر مهدی پور تجلی یکی از شاخصهای پدیدارشناسی در شرایط کرونا را در «سوگواری» عنوان کرد و گفت: شرایط کرونایی در ابتدا باعث شد حتی حضور در قبرستانها ممنوع شود و در خاکسپاری عزیزانمان اجازه حضور نداشتیم اما پس از گذشت مدتی برگزاری مراسمها آغاز شد هرچند در آغوش گرفتن و تسلی دادن در عزاداری وجود ندارد ولی از دوره حاد اولیه عبور کردیم. پس این تغییرات هفت ماهه نشان میدهد فرهنگ قابلیت تغییر دارد و حتی در شرایط کرونایی هم این جریان سیال باز نمیایستد.
رئیس پژوهشکده فرهنگ و مطالعات اجتماعی پژوهشگاه بیان کرد: در شیوع کرونا این بخش از شیوع جدای از خود ویروس به رفتارشناسی مرتبط میشود و متولی آن دیگر پزشکان نیستند. بلکه به جامعه شناسان و سیاست گذاران حوزه فرهنگ باز میگردد، در یک فرایند چندماهه فرهنگ نشان داده با پدیده سخت و منحوسی چون کرونا خود را منعطف میکند و این از قابلیتهای فرهنگی ماست در حالی که در کشورهای همسایه حتی ابتدایی ترین موارد برای پیشگیری را رعایت نمیکنند.
وی افزود: هرچند فرهنگهای پیشین نیم بند و متزلزل شدهاند اما تاثیرات مثبتی هم جود داشته که میتوان به پایین آمدن میزان طلاق یا ساده برگزارکردن مراسم ازدواج اشاره کرد.
مهدیپور برای برپا نگه داشتن فرهنگ و هنر در این شرایط بیان داشت: در بخش موسیقی و سینما تا حدودی اکرانها و اجراهای آنلاین توانسته از میزان آسیب ناشی از شرایط کرونایی بکاهد و در بخش گردشگری نیز باید مردم را از چادر زدن و حضور در پارکها و حاشیه شهرها به سمت هتل هایی که با رعایت شیوه نامههای بهداشتی فعالیت میکنند سوق داد.
رئیس پژوهشکده فرهنگ و مطالعات اجتماعی پژوهشگاه به فرصتهایی که شرایط کرونایی در حوزه فرهنگی ایجاد کرده هم اشاره کرد و گفت: در این دوران میزان مطالعه رشد یافته و با اجرای دو طرح بهارانه و پاییز کتاب این طرحهای فصلی موفق بودند و با استقبال مردم مواجه شدند.
دکتر مهدیپور پیشنهاد داد: حتی اگر واکسن کرونا نیز تولید شود آنتی بادی تا دوره سه ماهه دارد پس در سیاستگذاریها باید لااقل با بازه زمانی دو سه ساله برای کرونا برنامه ریزی کرد و دیوار نوشتهها با موضوعات کرونایی یکی از مواردی است که باید به آن پرداخت.
وی ادامه داد: در نظام اداری باید در پایشی دولتی دورکاری پایدار شود و در دادو ستدهای مجازی با اصلاح رویهها به کسب وکار مجازی رونق داد.